De uitzonderlijke situatie de afgelopen maanden die de hele wereld trof heeft de autosport wat naar de achtergrond verdrongen, maar de herneming komt steeds dichterbij! De promotoren van de Porsche Carrera Cup Benelux en de Porsche Sprint Challenge Benelux hebben van deze periode gebruik gemaakt om één en ander op een rijtje te zetten.
Concreet komt het er op neer dat de deelnemers van de Porsche Carrera Cup Benelux en de Porsche Sprint Challenge Benelux het circuit zullen delen. “Toen we afgelopen winter de Sprint Challenge lanceerden was dit niet het idee dat we voor ogen hadden, maar de omstandigheden hebben ons er toe aangezet een mooi startveld van een dertigtal Porsches te creëren”, vervolgt Olivier Aerts. “Dat moet de teams toelaten de kosten te beperken, en wij kunnen iedereen meer tijd achter het stuur aanbieden. Behalve in Spa-Francorchamps staan er bij iedere meeting drie races op het programma. Een mini-endurance van 55 minuten, met verplichte pitstop, en twee sprints van 30 minuten.”
De nieuwigheid in de Porsche Carrera Cup Benelux schuilt dus in de races van 55 minuten, die voor de aan sprintwedstrijden gewoon geraakte rijders een nieuwe uitdaging vormen. Qua categorieën wordt er voortaan een onderscheid gemaakt tussen Pro, Pro-Am en Am. Voor het overige zijn de ingrediënten die voor het succes van de Porsche Carrera Cup Benelux hebben gezorgd uiteraard nog steeds aanwezig.
Nieuwe klasse
Voor de deelnemers aan de eerste Porsche Sprint Challenge Benelux is alles nieuw. Dit kampioenschap wil een springplank richting Porsche-competities vormen en is in de eerste plaats gericht op amateur-rijders of debutanten. Die kunnen zowel alleen rijden als een wagen delen met een teammaat.
Er zijn twee divisies. Aan de ene kant is er de Cup Division, voor de sinds 1999 gebouwde Porsche 911 GT3 Cup (de 996 en 997 rijden in Klasse 3, de 991 van de eerste generatie in Klasse 2 en de 991 Gen II in Klasse 1). Aan de andere kant hebben we dan nog de Clubsport Division, waar de rijders in Klasse 4 de kans krijgen zich te onderscheiden aan het stuur van een Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport (zowel in GT4- als in Trophy-versie). De vorige generatie, Type 981, vormt dan weer Klasse 5.
Na een officiële testdag op 9 juli in Zolder kan iedereen aan het nieuwe kampioenschap beginnen, met afspraak in Zolder (21-22 augustus), op de Nürburgring, in het kader van het DTM (11-13 september), Zandvoort met de GT World Challenge (25-27 september), Spa-Francorchamps (10-11 oktober) en een finale in Assen van 30 oktober tot 1 november.