De FIA en Jean Todt willen met een fors plan, een soort New Deal van de autosport, naar het voorbeeld van de Amerikaanse president Franklin Roosevelt, na de crisis van 1929, de F1 recht houden. De Britse zender BBC had inzage in wat een akkoord tussen Liberty Media en de 10 teams zou moeten worden.
In eerste instantie gaat het om een verlaging van het budgetplafond van 175 miljoen dollar (161 miljoen euro) tot 145 miljoen dollar (134 miljoen euro) in 2021 met verdere verlagingen in de jaren erop: 140 miljoen dollar (129 miljoen euro) in 2022 en vervolgens 135 miljoen dollar (125 miljoen euro) voor de periode 2023-25.
De tweede belangrijke maatregel betreft een handicapsysteem in termen van aerodynamische ontwikkeling. Concreet zal het team dat als laatste eindigt in het klassement, recht krijgen op meer tijd in de windtunnel. Dit ’tijdskrediet’ zal afnemen naarmate de teams hoger eindigen.
Andere wijzigingen in de regelgeving voorzien ook in een ontwikkelingsstop tot eind 2021, een limiet in het aantal motorevoluties en beperkingen voor het gebruik van testbanken. De New Deal zal begin volgende week worden geratificeerd door de FIA World Motor Sport Council.