Home > #Hoofdnieuws > Corona-verhalen: de BTCS tot het bittere einde

Corona-verhalen: de BTCS tot het bittere einde

In een eerste artikel, dat u onderaan dit stuk terugvindt, keken we terug op het ontstaan en de groei van de Belgian Touring Car Series, met Christian Lahaye. In een tweede fase gaat van het de topjaren naar het plotse einde van de serie, die jaren later een opvolger kent in de TCR Benelux.

Foto’s: © Jurgen Evers

2008 is een doorslag van 2007, met identieke meetings, een quasi gelijkaardig deelnemersveld en opnieuw een strijd op het scherp van de snee tussen de Renault Mégane van Delahaye Racing Team en de beide BMW Silhouette van KS Motorsport. Het duo Steve Vanbellingen en Bert Redant is misschien wel het snelste gedurende het seizoen, maar een magere score tijdens de 12 Uur van Spa, maken dat Fred Bouvy op het einde met een kleine voorsprong toch de titel mee naar Waver kan nemen. In de allerlaatste wedstrijd van het seizoen toonden de Vlamingen in de BMW hun kunnen en dat vertelde Vanbellingen ook na de race: “Ik nam inderdaad een zeer goede start en reed tot mijn verbazing ronde na ronde van de concurrentie weg. Op het einde van mijn stint had iedereen bijna een volle ronde achterstand. Bert moest het gewoon afmaken en dat lukte zonder probleem. Meteen onze derde zege van het seizoen, samen met twee tweede plaatsen het bewijs dat we zeer snel zijn. We finishten dus op 11 races, vijf maal eerste of tweede… Jammer genoeg kenden we iets te veel pech om onze snelheid ook in een titel om te zetten.

Ook in 2009 wordt de strijd verdergezet, met dezelfde protagonisten vooral. De scène na de finale in Zolder was veelzeggend voor de schitterende sfeer in het kampioenschap van Christian Lahaye. Ze speelde zich zondagavond af in Wheels, de bekende taverne voor alle raceliefhebbers in Zolder: aan de toog, bij een pintje, en daar bespraken de kampioenen van 2009 Christian Kelders en Frédéric Bouvy het weekend – en het volledige seizoen – met vice-kampioen Steve Vanbellingen. Een sympathiek beeld. Na een spannende campagne waarin de tenoren tot het uiterste gingen op de piste, verbroederen ze kameraadschappelijk tijdens de derde helft. Op drie eindigde een nieuwkomer in de BCTS, met name KIA, dat dankzij Ian Dockerill en Philippe Stéveny meteen een mooie bronzen medaille wegkaapte, voor Audi, diverse andere BMW en Jaguar.

De vijf overwinningen van Steve Vanbellingen en zijn ploegmaat Ruben Maes in de KS Motorsport BMW M3 Silhouette droegen dat seizoen in ruime bij tot de merkentitel van BMW. Eric Qvick, die zijn M3 WTCC naar de vierde plaats stuurde in de laatste manche, bezorgde het Beierse merk de broodnodige punten om in extremis kampioen te worden. BMW scoorde uiteindelijk 224 punten tegenover 222,5 voor Renault.

Nieuwe gezichten

2010 werd een seizoen van vernieuwing, met onder meer de komst van Volvo, en het schitterende duo Vincent Radermecker en Eric Van de Poele. Bij Jaguar zien we de X-Type plaats maken voor de XF Silhouette en Koen Wauters maakt zijn opwachting bij KIA. KS Motorsport is dan weer aan zijn laatste seizoen begonnen, het einde van een tijdperk, zeg maar. Het Leuvense team wint eindelijk de 12 Uur van Spa, met Maes-Stoeltie-Vanbellingen, al was dat erg nipt, zo wist ook Vanbellingen: “12 uur racen en de zege in de laatste ronde grijpen, is gewoon fantastisch. Deze overwinning is mooier dan de titel in het BTCS-kampioenschap in 2007. We hebben er zolang op moeten wachten, maar uiteindelijk is het dan toch raak. Het zag er naar uit dat het weer niks ging worden, tot dat Ruben Maes op 2,5min van het einde de Volvo voorbijstak. Ik heb hier eigenlijk geen woorden voor.” Voor het derde opeenvolgende jaar werd Frédéric Bouvy echter kampioen, in de Renault Mégane, van Delahaye Racing. De dichtste concurrentie kwam van de nieuwe Volvo S60 Silhouette, toevertrouwd aan Vincent Radermecker en Eric van de Poele. De Zweedse bolide behaalde vier zeges en kwam zeer dicht bij de overwinning in 12 Hours of Spa.

Jammer genoeg kennen alle mooie liedjes een einde. Financiële afspraken die niet werden nagekomen, brachten het bedrijf van Christian Lahaye in stormachtig weer en einde 2011 kende de BTCS zijn zwanenzang. De laatste titel was voor Philippe Stéveny en Didier de Radiguès (KIA), de eerste kampioen die het niet met een Renault deden, sinds Bert Redant en Steve Vanbellingen in 2007. Die laatste werd in 2011 toerwagenkampioen met Erik Qvick in een BMW. Fred Bouvy en de Leuvenaar Steve Vanbellingen mogen we dan ook zonder risico de grootste namen noemen van negen seizoenen BTCS!