De FIA en de ACO zijn zich erg goed bewust van de huidige, moeilijke economische context en daarom wordt er hard gewerkt aan een vereenvoudiging en democratisering van de nieuwe regelgeving voor de uithoudingsraces. Meer bepaald de convergentie tussen de VS en Europa, in de vorm van de LMDh en de LMH.
LMH staat voor de nieuwe Hypercars die de ACO vanaf 2021 wil zien rijden, terwijl de LMDh de nieuwe Daytona prototypes zijn, met een mild hybride systeem, uiteraard van Amerikaanse oorsprong. Om beide klassen nog dichter bij elkaar te brengen, werd deze week besloten om het gewicht en het vermogen van beide categorieën op elkaar af te stemmen. Met 500kW, tegen 585kW voorheen en een gewicht dat van 1100 kilogram naar 1030kg evolueert voor de Hypercars (LMH) zijn beide types van racewagens nu ‘gebalanceerd’.
Dat alles maakt dat de topcategorie van de uithoudingsraces bereikbaarder zal zijn voor meer constructeurs, wat overigens ook blijkt uit de reacties van Porsche en Peugeot, die beide al aangaven open te staan voor deze nieuwe categorieën en aanpak. Ondertussen weten we dat ook Toyota, By Kolles, Glickenhaus (afbeelding)… aan dergelijke projecten werken en dat ondanks de moeilijke (economische) jaren die ons te wachten staan. Bovendien zijn Acura, Mazda en Cadillac al actief in de VS. Hoop doet leven…