De zesde editie van InterClassics Brussels, die van 20 tot en met 22 november plaatsvindt in Brussels Expo, zal in het teken staan van de 75ste verjaardag van Jacky Ickx. Deze ware racelegende heeft een indrukwekkend palmares opgebouwd als zesvoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans, achtvoudige Grand Prix winnaar in de Formule 1, vijfvoudig winnaar in de 1000 km van Spa Francorchamps, winnaar van de 1983 editie van Paris Dakar en nog veel meer.
Het bezorgde hem in 2017 de prestigieuze World Sports Legend Award. De meest iconische wagens uit de racegeschiedenis van Ickx, nog steeds één van de grootste Belgische sporticonen aller tijden, zijn drie dagen lang te bewonderen in Brussels Expo. Voor deze bijzondere exposite van circa 15 wagens zal de organisatie van InterClassics Brussels nauw samenwerken met Porsche Belgium, de IMR Club (Jacky Ickx Club), het Porsche Museum in Stuttgart en diverse privé verzamelaars. Daarnaast zullen de 400 aanwezige exposanten in totaal meer dan 1.000 classic cars en aanverwante automobilia te koop aanbieden.
Mr. Le Mans
Zes keer won Ickx de 24 uur van Le Mans, behaalde acht overwinningen en 25 podiumplaatsen in de Formule 1. Hij racete onder andere voor Cooper, Ferrari, Brabham, Williams, Mclaren en Lotus. Daarnaast won hij ook de Can-Am kampioenschap in 1979 en is hij voormalig winnaar van de Dakar Rally. De meest bekende overwinning van Ickx is de 24 uur van Le Mans in 1969. Deze legendarische overwinning met de Ford GT40 staat veel liefhebbers in het geheugen gegrift. Ickx won niet alleen zijn eerste Le Mans wedstijd maar zorgde ook voor een impactvolle verandering in de startprocedure. Sinds mensenheugenis sprintten de coureurs naar de opgestelde wagens, zo ook de 44 coureurs toen in 1969 het startshot gegeven werd van de 37de editie van Le Mans. Ickx weigerde, uit onvrede voor de gevaarlijke startprocedure, echter als enige aan de kenmerkende ‘Le Mans start’ sprintend deel te nemen en wandelde rustig naar zijn Ford GT40.
Ickx vertrok als laatste maar ging als eerste over de eindstreep. “Als je 24 uur te gaan hebt, is een dergelijke start onzin” was zijn toenmalige commentaar.Dankzij de protestactie van Jacky Ickx werd de ‘Le Mans Start’ het daaropvolgende jaar niet meer toegepast. Dit betekende een grote stap vooruit voor de veiligheid van de coureurs. De overwinning wordt, net als de overwinning van Juan Manuel Fangio op de Nürburgring in 1957, als een der grootste overwinningen in de geschiedenis van de autosport gezien.
65 years Elva – the birth of McLaren
Naast de 75ste verjaardag van Jacky Ickx kijkt InterClassics Brussels ook terug naar de historie van het Britse autosportmerk Elva (“Elle va” – she goes). Bij het grote publiek misschien niet bekend, maar het in 1955 ontstane merk speelde een belangrijke rol in de geboorte van het automerk dat het hart van iedere autosportliefhebber harder doet kloppen, McLaren. De laatste Elva die werd gebouwd was ook de eerste Mclaren, de McLaren-Elva mk 1A en 1B. Als eerbetoon brengt McLaren dit jaar de 800 pk sterke McLaren-Elva Barchetta uit. In samenwerking met Minister van Staat Guy Verhofstadt (Elva kenner en verzamelaar) en McLaren Brussels wordt de korte maar boeiende historie gepresenteerd tijdens de beurs van 20 tot en met 22 november in Brussels Expo.
(persbericht)