Foto ©: Audi press
Mooie breaks worden Avant genoemd, en worden nu ook elektrisch aangedreven voor een lokale nuluitstoot. Na de A6 Berline komt nu ook de full-size break van Audi op de markt als plug-in hybride (PHEV).
Het intelligente aandrijfbeheer met voorspellende werkingsstrategie zorgt ervoor dat de nieuwe Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro kan uitpakken met een ruim elektrisch rijbereik, een laag brandstofverbruik en dynamische prestaties. De Audi A6 Avant PHEV krijgt een uitgebreide standaarduitrusting, inclusief het S line exterieurpakket, de Audi virtual cockpit en Matrix LED koplampen, alsook een sportophanging en sportzetels.
Audi biedt nu ook zijn succesvolle full-size break A6 Avant aan als plug-in hybride: de nieuwe A6 Avant 55 TFSI e quattro, met een systeemvermogen van 270 kW (367 pk) (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 2.1–1.9; gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18.1–17.6; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 48–44). Zijn aandrijflijn combineert een 185 kW (252 pk) sterke 2.0 TFSI motor, die 370 Nm levert, met een krachtige elektromotor. Deze synchroonmotor met permanente magneet levert een maximumvermogen van 105 kW en een maximumkoppel van 350 Nm. Hij wordt, samen met de koppeling, geïntegreerd in de zeventraps S tronic die gebruik maakt van ultra technologie om het vermogen over te brengen naar de quattro aandrijving. De Audi A6 Avant PHEV heeft daarmee een efficiënte en permanent beschikbare vierwielaandrijving die zowel zorgt voor een hoog gripniveau als voor een dynamische handling. Het totale maximumkoppel van 500 Nm is al beschikbaar vanaf 1,250 t/min.
De Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro beschikt over een elektrisch rijbereik tot 51 kilometer in de WLTP-cyclus. De A6 Avant PHEV accelereert van 0 naar 100 km/u in 5.7 seconden en heeft een topsnelheid van 250 km/u. In puur elektrische modus haalt deze plug-in hybride een top van 135 km/u (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 2.1–1.9; gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 18.1–17.6; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 48–44).
Autonoom – aandrijfbeheer en voorspellende werkingsstrategie
Het aandrijfconcept van de Audi PHEV is ontworpen om ervoor te zorgen dat klanten het grootste deel van hun dagelijkse verplaatsingen elektrisch kunnen afleggen, zonder lokale uitstoot. Ze kunnen op elk moment kiezen uit drie aandrijfmodi: ‘EV’ voor volledig elektrisch rijden, ‘Hybrid’ voor de efficiënte combinatie van beide aandrijftypes en ‘Hold’ om de beschikbare energiereserve op niveau te houden.
In ‘Hybrid’ modus garandeert de voorspellende werkingsstrategie een maximale efficiëntie en een zo groot mogelijk aandeel elektrisch rijden. Deze technologie stuurt de aandrijflijn zodat het laatste stuk van de rit voor aankomst op de bestemming volledig elektrisch afgelegd kan worden en dat de batterij op voorhand via de verbrandingsmotor opgeladen is indien nodig. De voorspellende efficiëntie-assistent neemt de gedetailleerde planning van de rit voor zijn rekening. Hij doet daarvoor een beroep op een grote hoeveelheid gegevens, zoals informatie van het navigatiesysteem, online verkeersinformatie, de rijstijl van de bestuurder en voertuigsensoren zoals de camera en radar. Hij plant het beheer van de ritten en maakt een keuze tussen vrijloop met de motor uitgeschakeld of vertragen met energierecuperatie.
Geconnecteerd en comfortabel – oplaaduitrusting en laadbeheer
Klanten kunnen de myAudi app gebruiken om het laadproces en het op temperatuur brengen van het interieur voor het vertrek te beheren. De airconditioning werkt samen met een bijzonder efficiënte warmtepomp die overtollige warmte van de elektrisch aandrijfcomponenten gebruikt. Met de standaard mode 3-kabel kunnen klanten hun plug-in hybride met een laadvermogen tot 7.4 kW opladen aan een publieke laadpaal. De lithium-ion batterij is dan opgeladen in ongeveer 2.5 uur. Onderweg biedt de Audi e-tron Charging Service toegang tot meer dan 140,000 publieke laadpunten in 24 Europese landen. De myAudi app is uitgerust met een routeplanner die de locatie van de laadpunten toont.
Aanleg voor praktische bruikbaarheid – 405 liter bagageruimte en een vlakke laadvloer
De lithium-ion batterij die achteraan in de wagen een plaats kreeg, heeft een capaciteit van 14.1 kWh. Hij is op zo’n manier geïntegreerd dat de bagageruimte vlak en praktisch blijft. De bagageruimte is standaard 405 liter groot en zonder niveauverschillen. Daardoor kunnen zelfs grote of volumineuze goederen makkelijk ingeladen en vervoerd worden. Wanneer de rugleuning van de achterbank neergeklapt wordt, stijgt het laadvolume tot 1.535 liter.
(persbericht)