Home > Industrie > Industrie: Heigo-Porsche een snel kwartet

Industrie: Heigo-Porsche een snel kwartet

Foto ©: Porsche

Bijna dertig jaar was de Heigo-Porsche verdwenen, tot de wagen terug boven water kwam in Engeland. De eerst Heigo-Porsche werd 40 jaar geleden door Dieter Röscheisen gebouwd om rally’s te rijden. Vandaag zijn er nog drie gemaakt.

Dieter Röscheisen zag veertig jaar geleden zijn droom werkelijkheid worden. Samen met zijn vrienden bouwde hij een Porsche 911 SC om tot een echte rallywagen. Met deze wagen reed hij begin jaren ’80 enkele nationale en internationale rally’s. Door het kostelijke onderhoud en inschrijvingsgeld voor de rally’s, was Röscheisen genoodzaakt om zijn wagen te verkopen. “Het kostte zo veel geld, ik kon niet anders dan de wagen verkopen”, vertelde hij.

Bijna dertig jaar later, in 2009 werd Röscheisen gebeld door Stephen Davies. De Brit had een Porsche 911 gekocht die ergen in een garage stond in Sheffield. De Brit had de wagen gebruikt voor enkele rally’s om de 911 dan binnen te doen voor onderhoud. In de garage merkten ze op dat de wagen eerst andere kleuren van lak had, wat bleek het was de wagen van Röscheisen van zoveel jaren terug. Na hun telefoongesprek hebben Davies en Röscheisen samen een speciale KP kunen rijden in de Historic Motorsport Show, in Coventry.

Terug in Duitsland besloot Röscheisen samen met zijn vriend Rafael Diez en Heigo Heilmann, directeur van Heigo om een nieuwe en nog betere versie te bouwen van deze rallywagen. Rafael Diez is eigenaar van een restauratiebedrijf en had nog een Porsche 911 staan. Een zeer ambitieus project dat na 1,5 jaar zo goed als afgewerkt was. Voor de afstelling belde Röscheisen zijn vriend Walter Röhrl.

Even terug in de tijd: Röscheisen had de wagen op schaal laten maken. “Toen ik de modelauto in 2005 cadeau kreeg, wilde ik zelf ook zo’n auto hebben,” vertelt Klaus-Jürgen Orth. Een wens die zijn zakenpartner Udo Jürgen deelde. Begin 2013 klopten de twee aan bij Diez voor de bouw van twee nieuwe Heigo-Porsches, met de goedkeuring en handtekening van Röscheisen en Röhrl. Beide auto’s kregen een 3,4-liter motor met 340 pk. Dat is 62 pk meer dan de originele Heigo-Porsche uit 1979, die dankzij een mechanisch injectiesysteem 278 pk onder de motorkap heeft.

Enkele jaren en rally’s later werd er beslist om alle vier de Heigo-Porsches eens bij elkaar te brengen. Op een afgesloten pad in een bos dat eigendom is van een goede vriend, gaf Walter Rörhl een demonstratie van zijn wagenbeheersing. De eigenaren van de drie andere Heigo-Porsches stonden met bewondering te kijken. Na veertig jaar werden de wagen en de eerste eigenaar terug herenigd.

You may also like
IMSA Sebring 12: Porsche krijgt grotere luchtinlaat
Porsche Sprint Challenge Southern Europe: Benjamin Paque vicekampioen
24H Series Mugello: bijna 50 inschrijvingen
Porsche Carrera Cup Benelux: Hans Weijs Motorsport doet zijn intrede