Foto ©: Porsche
Naar een circuit rijden met Frank-Steffen Walliser is net zoals een dier terug in de wildernis loslaten. Dit komt omdat Frank-Steffen verantwoordelijk was voor GT racing bij Porsche voor hij het hoofd van de 911- en 718-lijn werd in 2019.
Frank-Steffen Walliser komt uit Stuttgart en deed zijn stage, graduaat- en doctoraatstudies bij Porsche, hij ademt Porsche. De bestemming van vandaag is Hockenheim.
Mr. Wallisser, mis je het aanwezig zijn op de circuits?
“Zeker, ik word er nog steeds gelukkig van. Racen is direct en zorgt voor onbetwistbare resultaten. Nu heb ik een andere functie binnen Porsche en deze job doe ik even graag en met dezelfde passie. Mijn ervaring van de autosport is zeker handig in mijn nieuwe job.”
Herriner je nog je eerste ervaring met een Turbo?
“Dat is iets wat ik nooit ga vergeten. In 2000 had ik de eer om in een 996-generation 911 Turbo te mogen rijden. Ik reed samen met mijn vrouw naar Hamburg. In het terugkeren hadden we niet veel tijd meer en er is was weinig verkeer op de baan. We hebben 700 km gereden in 5h30min, dat was een geweldige ervaring.”
Wat betekent het woord Turbo voor u?
“Als ingenieur zie ik meer het dynamische aspect van de wagen, dus dan ben ik vooral met mijn hoofd bezig. De ervaring en resultaat zijn emotioneel, dat is op gevoel. De 911 Turbo combineert dominantie met techniek en dapperheid, het is een geweldige wagen.”
Wat was de moeilijkste uitdaging bij het bouwen/ontwerpen van de 911?
“De grootste uitdaging was de 650pk in de wagen krijgen. Om nog wat meer kracht te krijgen hebben we ook grotere turbochargers gebruikt.”
Hoe belangrijk is de rol van de nieuwe 911 Turbo?
“Ik ben er zeker van dat onze vooruitgang op vlak van turbo technologie en vierwielaandrijving er zeker voor zorgen dat de Turbo een belangrijke rol heeft binnen de autowereld. In het verleden is al bewezen dat de Turbo een zeer goede wagen is op vlak van nieuwe technologieën.”
Hoe klinkt het geluid van de nieuwe 911 Turbo?
“Werkelijk fantastisch! Vanaf je voor de eerste keer de motor start is het duidelijk dat je in een Turbo zit, het typische geluid van de zes-cilinder, kan nog worden verbeterd met ons sport uitlaatsysteem (optioneel).“
Gaat er ooit een meer krachtige benzinemotor in een 911 Turbo zitten?
“Als een nieuw model klaar is, denk je: dit is de max. Maar als ingenieurs zijn we altijd aan het kijken voor verbetering. Ik zie geen reden waarom dat zou stoppen.”