Deldiche Racing zette in 2019 de stap naar twee wagens in het Belcar Endurance Championship. De bekende rood en zwarte prototypes zorgden mee voor het spektakel en het team won de afsluiter van het nationale uithoudingskampioenschap. Bovendien scoorde het ook over de landsgrenzen in de Ultimate Cup, een Frans kampioenschap dat sterker en sterker wordt. Beide kampioenschappen staan opnieuw op de kalender van het team van vader en zoon Luc en Jim De Cock.
“We komen inderdaad met drie wagens naar het Belcar Endurance Championship, drie Norma M20 FC 1.6 Turbo”, weet Jim de Cock. ”Onze teams worden herschikt en we willen met de drie équipes vooraan meespelen. Overigens, laat me even toe om te zeggen dat de overstap van twee naar drie wagens, mede te danken is aan de promotor van het Belcar Endurance Championship, waarmee we na het seizoen een zeer constructieve debriefing hebben gehad. We zien ook dat er erg veel interesse in het nationale kampioenschap is, met als mijn inschatting juist is, een strijd om de zege tussen 10 à 12 prototypes. We hebben afgelopen seizoen enorm veel over de Norma met de 1.6 liter turbomotor geleerd en ik denk dat wij dit seizoen absoluut mee vooraan moeten spelen, al zal, ik herhaal het, de concurrentie niet van de poes zijn. Uiteraard doen wij voor de inzet van de wagens en de technische ondersteuning weer een beroep op Triple One, onze vaste partner.”
Wie zijn de rijders in het Belcar Endurance Championship?
We zien dezelfde rijders als vorig seizoen, maar in twee wagens wordt er in duo geracet, daar waar enkel Luc De Cock, Steve Vanbellingen en Tim Joosen als trio van start gaan. Zij rijden met het startnummer #121. Steve Vanbellingen zagen we afgelopen seizoen al tijdens de 24 Hours of Zolder in een prototype van het Deldiche Racing en de Leuvenaar vervoegt het Brabantse team voor het hele jaar.
Steve Vanbellingen: “Ik ben erg blij om weer een heel seizoen met één en hetzelfde team te kunnen racen. Onze kennismaking in Zolder verliep erg goed en we vonden tijdens de winter een akkoord om heel het jaar 2020 samen te werken. Ik kijk echt uit naar de start van de eerste race en de sfeer in het team motiveert me enorm.”
Thomas Piessens en Tim Verbergt zitten dan weer samen in de Norma met nummer #110 en zij zouden wel eens voor de verrassing kunnen zorgen.
Thomas Piessens: “Ik heb deze winter een lang gesprek met Tim gehad en het gevolg was dat we elkaar vonden op sportief vlak. Onze aanpak is gelijklopend, onze ambities ook: we willen dit seizoen meespelen voor de knikkers en als het kan races winnen. Ik denk dat we iets minder hard in de kijker zullen lopen als onze collega’s en misschien is dat een bijkomend voordeel.”
Last but not least is er uiteraard het team van Tom Boonen en Sam Dejonghe. Ook zij trekken met de nodige ambitie naar de start van het seizoen in Zolder, op 25 en 26 april. Dejonghe en Boonen zitten in de Norma met startnummer #111.
Tom Boonen: “Na een leerjaar in 2019 met de turbomotor, is het nu tijd om te oogsten, zowel in Belcar als in de Ultimate Cup, een competitie die ik overigens erg op prijs stel. Ik ben ervan overtuigd dat we met deze wagen en dit team, alles in huis hebben om te scoren. Ik ben zelf erg verknocht aan deze open wagens, waarin ik me erg goed voel. Daarom is het ook niet toevallig dat ik voor het eerst sinds ik ben beginnen racen, een tweede seizoen in de dezelfde bolide van start ga en ik zal ook weinig anders doen dan de wedstrijden met de Norma.”
De teamsamenstellingen voor de 24 Hours of Zolder zullen in de aanloop naar de race bekend gemaakt worden.
Maar ook in de Ultimate Cup!
In de Ultimate Cup zien we Deldiche Racing driemaal aan de start verschijnen, met name in de opener van het seizoen in Barcelona, maar ook in het najaar op de legendarische omloop van Le Mans en als afsluiter van het seizoen in Paul Ricard, het circuit waar de Franse F1 Grand Prix wordt verreden. De duo’s Boonen-Dejonghe en De Cock-Joosen zullen er aan de start verschijnen.
Sam Dejonghe: “De Ultimate Cup is een sterk kampioenschap met heel wat teams uit onder meer de European Le Mans Series, maar dan toegespitst op de CN-prototypes, zoals onze Norma. De competitie is erg hoog en dat maakt het erg plezant om er te racen.“
Tot slot zal het team ook deelnemen aan de Spa Summer Classic en de Spa Six Hours met de legendarische Lotus en TVR.
CO2-neutraal!
Klimaatverandering is de afgelopen jaren een brandend actueel onderwerp geworden. Bij DELDICHERACING, beschouwen we het milieu ook als een belangrijke stakeholder. We moeten aandacht besteden aan het milieu en het klimaat. Eind 2018 hebben we besloten om de CO2-voetafdruk van ons team mee in kaart te brengen met de hulp van CO2logic, een Belgische KMO met een uitstekende reputatie. CO2logic heeft een audit van onze activiteiten uitgevoerd, en op basis daarvan hebben we besloten om een CO2-neutraal bedrijf te worden. Het CO2 Neutral © label (gevalideerd door Vinçotte) garandeert dat bedrijven hun actief berekenen, verminderen en compenseren. In tegenstelling tot ‘greenwashing’, kan dit label alleen worden bereikt door ernstige klimaatinspanningen, waarvoor wij ons engageren.
(persbericht)