Foto ©: Renault F1 team
Komende zondag, 5 juli is het eindelijk zover, dan gaat het nieuwe F1-seizoen van start. De opener van het nieuwe seizoen is nu de GP van Oostenrijk, op de Red Bull Ring in Spielberg. Om u goed op weg te zetten voor het nieuwe seizoen, maken we bij Autosportwereld.be van elk team een voorbeschouwing. Renault zal met McLaren en Racing Point strijden om die vierde plek bij de constructeurs.
Daniel Ricciardo en Esteban Ocon moeten dit seizoen zorgen voor punten bij Renault. Het Franse team wil terug naar de top, waar het jaren geleden stond en successen behaalde met onder meer Fernando Alonso. In de renstal zit heel veel kwaliteit met meervoudig GP-winnaar Ricciardo en jong talent Esteban Ocon. Ook bij Renault is het doel om vierde te worden bij de constructeurs.
Renault tijdens de testdagen:
Renault kwam met een verrassende zwarte livery naar de testweken. In beide testweken heeft de Renault goede prestaties geleverd. Zeker hun snelheid op kortere afstanden zat goed. In de tweede testweek behaalde Ricciardo twee keer de derde tijd, ook Ocon moest niet onder doen in de laatste testweek en zette de zesde tijd neer. Teambaas Cyril Abiteboul was tevreden over de prestaties van zijn team: “we zijn zeer tevreden over de betrouwbaarheid van onze motor en we hebben al de gewenste testen kunnen uitvoeren. We zitten nu met een sterk middenveld in F1, dus het is moeilijk om te zeggen waar we zullen eindigen, maar ik kijk al uit naar Australië”.
Een vleugje geschiedenis:
Renault kent een lange, woelige en ingewikkelde geschiedenis. Met het team dat in 1977 op Silverstone met hun “Yellow Teapot” voor het eerst met een turbomotor verscheen, heeft het huidige team nog maar weinig te maken. De “Régie Renault”, indertijd een staatsgeleid fabrieksteam, veranderde de F1 maar ondanks alle investeringen en de zeges en toprijders bleef die wereldtitel hun ontlopen. In 1985 gooiden ze dan de handdoek in de ring. Als motorenleverancier had Renault meer succes, o.a. hun samenwerking met Williams leverde wereldtitels op voor Mansell, Prost, Hill en Villeneuve. Uiteindelijk verscheen Renault opnieuw in de F1 in 2002 na de overname van Benetton (dat zelf kwam vanuit… Alfa Romeo Euroracing!) en met de iconische Flavio Briatore. En zo bestond het dat Fernando Alonso, een Spanjaard, onder een Italiaans management in 2005 de wereldtitel en de constructeurscup voor het eerst naar Renault bracht! Het Franse team evolueerde verder op internationale leest, werd Mild Seven Renault, ING Renault, nog even Lotus-Renault en vanaf 2016 opnieuw Renault F1. Een terugkeer naar de absolute top lijkt er ook het komende seizoen niet in te zitten maar een top vijf hoort er wel bij te zitten voor Renault.
Onze mening:
Renault is volgens ons het op één na beste team van het middenveld. Net na McLaren ondanks het feit dat ze dezelfde motorleverancier (Renault) hebben. Het is duidelijk dat de nieuwe bolide van Renault kan concurreren met McLaren. Over een volledige race is McLaren nog iets sneller. Ricciardo moest in het eerste jaar na zijn periode bij Red Bull op zijn honger blijven zitten, maar is niet van plan om te stoppen voor hij een wereldtitel heeft. Met zijn ervaring en stressbestendigheid is hij de juiste man om Renault terug naar de top te brengen. Esteban Ocon komt dan weer terug na een jaar afwezigheid, de Fransman heeft in zijn tijd bij Force India (Racing Point) laten zien dat hij voor niets of niemand uit de weg gaat. Ocon is net als Ricciardo bereid om tot het uiterste te gaan.
De rijders van Renault:
Deze twee rijders gaan het volledige seizoen aan elkaar gewaagd zijn en zullen daardoor elkaar naar een hoger niveau tillen. De voorkeur geven we toch aan Ricciardo, de Australiër weet hoe het is om te winnen en te presteren onder druk. Ocon heeft dat nog iets minder kunnen tonen. Het team zal zeker in de running zijn voor die felbegeerde vierde plek.