Foto ©: Alfa Romeo Racing ORLEN
Komende zondag, 5 juli is het eindelijk zover, dan gaat het nieuwe F1-seizoen van start. De opener van het nieuwe seizoen is nu de GP van Oostenrijk, op de Red Bull Ring in Spielberg. Om u goed op weg te zetten voor het nieuwe seizoen, maken we bij Autosportwereld.be van elk team een voorbeschouwing. Alfa Romeo Racing is de volgende in ons rijtje.
In 2018 kwam Alfa Romeo terug in F1 en vormde het Italiaanse automerk een team met Sauber. Met Leclerc en Ericsson als rijders hadden ze een vrij bescheiden 2018. Vorig jaar kwam de Fin Kimi Räikkönen terug naar Alfa Romeo om een team te vormen met Antonio Giovinazzi. In het begin van het seizoen behaalde Alfa Romeo regelmatig punten, de laatste vier races moesten ze het stellen zonder punten. Herpakt het team zich in 2020?
Alfa Romeo tijdens de testdagen:
Alfa Romeo was heel goed begonnen aan de testen. Op dag twee van de eerste testweek was Räikkönen de snelste van het hele pak met een mooi aantal rondjes. In de tweede testweek op de eerste dag was het Robert Kubica met de snelste chrono, wat toch wel als een verrassing kwam. Kubica is komend seizoen derde rijder bij Alfa Romeo. Tijdens de allerlaatste sessie had Alfa Romeo de hoogste topsnelheid. De renstal onder leiding van teambaas Frédéric Vasseur heeft goede testen kunnen afleggen en lijkt klaar te zijn voor het nieuwe seizoen.
Een vleugje geschiedenis:
Alfa Romeo stond al in de beginjaren van de F1 op de startgrid. In de eerste twee jaar van Formule 1 in 1950 en 1951 werd Alfa Romeo twee keer wereldkampioen met Nino Farina die de eerste wereldkampioen in Formule 1 werd. In 1951 werd de legendarische Juan Manuel Fangio voor het eerst wereldkampioen, later (1954-1957) zouden er voor hem nog eens vier op een rij volgen. Met de Alfa Romeo Alfetta had het Italiaanse merk een van de meest succesvolle racewagens ooit geproduceerd. Met 47 overwinningen van de 54 GP’s waaraan de wagen deelnam zijn er weinig of geen wagens die beter doen, Na twee jaar in de koningsklasse verdween Alfa Romeo uit de Formule 1, het merk was wel nog actief als motorleverancier.
Tijdens de GP van België 1979 maakte Alfa Romeo een eerste comeback. De tweede periode was lang niet zo succesvol als hun eerste, met slechts twee pole positions tussen 1979-1985 kon Alfa Romeo geen potten breken. In 1985 scoorde het team geen enkel punt en trok zich opnieuw terug uit Formule 1. In 2017 kwam het team terug in F1, in samenwerking met Sauber en vanaf 2018 als zelfstandig team. Successen als weleer zitten er voorlopig niet in voor Alfa Romeo.
Onze mening:
Met Kimi Räikkönen heeft Alfa Romeo de meest ervaren rijder van de startgrid in het team, zijn ervaring brengen het team regelmatig punten op. Beter dan een zevende plek zat er vorig jaar weliswaar niet in, met uitzondering van de spektakelrace in Brazilië afgelopen seizoen waar Räikkönen vierde werd. Voor Giovinazzi is het dit seizoen zaak om toch enkele keren zijn ploeggenoot te kunnen verslaan. De testen waren goed bij Alfa Romeo, maar we denken niet dat het team verder zal geraken dan een achtste plek omdat er heel veel concurrentie is in het middenveld.
De rijders van Alfa Romeo:
Wij denken dat de ervaring het gaat halen van het jonge geweld. Giovinazzi kan en zal nog veel leren van zijn Finse ploeggenoot. De Italiaan was vorig jaar wel een paar keer sneleer in de kwalificaties, maar in de races komt hij nog dat tikkeltje tekort om beter te doen dan Räikkönen.