Home > #Hoofdnieuws > Opinie: hemel en hel na twee maanden autosportjaar

Opinie: hemel en hel na twee maanden autosportjaar

Wintermaanden zei u? Uiteraard is het de voorbije maanden niet echt winter geweest, maar vooral zijn deze wintermaanden al lang geen synoniem meer voor een pauze in autosportland. En die afgelopen maanden zijn we regelmatig van de hemel naar de hel gegaan en omgekeerd in termen van autosportnieuws.

Vroeger had je de Monte-Carlo en iets later ook de Dakar, gekruid met Daytona en dat was het dan. Vandaag komen daar Formula E, Creventic en heel wat andere Asian Le Mans Series bij, waardoor ook ons werk niet meer stopt. Ik maak dan ook graag van de gelegenheid gebruik om het schitterende team van Autosportwereld.be te bedanken voor het gigantische werk van de afgelopen (bijna) drie jaar, werk waardoor u iedere dag, al meer dan 1000 ochtenden het laatste nieuws bij uw koffie kreeg.   

En de start van het seizoen was er voor ons Belgen één om van te smullen. Stoffel Vandoorne, Maxime Soulet en het duo Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul zorgden voor schitterende internationale zeges, die eens te meer bewijzen dat ons land, België, een sterke autosporttraditie heeft. En dan was er de verrassing van deze winter, de 18-jarige Michelangelo Amendola, een Genkenaar die een internationale titel in een eenzitterklasse op zijn palmares zette, iets wat eerder uitzondering dan regel is. En dat is nog niet alles, want bovendien lijkt het Belgian Rally Championship op weg om het sterkste nationale rallykampioenschap van Europa te worden, met een waanzinnig deelnemerslijst en als onze bronnen goed geïnformeerd zijn, zouden we als kers op de taart hier en daar ook nog eens een grote internationale naam aan de start van een manche van het nationale kampioenschap moeten zien staan. Ondertussen werken ook andere promotoren hard aan het nieuwe seizoen 2020 en kunnen we zonder twijfel weer genieten van een zeer mooi autosportjaar.

Jammer genoeg zijn de laatste weken niet alleen letterlijk stormachtig geweest, maar geldt dat ook voor het internationale autosportlandschap. DTM, WTCR, WRX en zelfs het machtige Le Mans kregen stevige klappen en vechten laat ons wel wezen, voor hun toekomst. Zelfs de F1 is niet helemaal zeker van zijn stuk, getuige de twijfel rond het verdere engagement van Mercedes en/of Renault in de koninginnenklasse van de autosport. We vallen in herhaling als we stellen dat de ‘nieuwe’ autosport het wel goed doet, getuige de Formula E en ook de interesse van heel wat constructeurs voor het gloednieuwe Pure ETCR.

Ook het WRC kampt met zijn demonen, want vandaag is niemand zeker van de aanwezigheid van de constructeurs na 2021. Bovendien werd het WK rally in Australië, Zweden en Chili geconfronteerd met de realiteit van de ‘echte’ wereld. In eigen land is er dan weer de groeiende onzekerheid omtrent het rallycrosscircuit van Maasmechelen, waar de betrokkenen aan beide zijden van de lijn vooral uitblinken door een gebrekkige communicatie. Als men denkt dat een rookgordijn en wat gescheld ons werk zal stoppen… #Nietdus.

Maar misschien maken die stormen het ook net ook boeiend, boeiend om door te gaan, boeiend om voor u dat te schrijven dat ertoe doet.

Alvast bedankt

Joost Custers, uitgever https://www.autosportwereld.be/