Tijdens de 2e dag van de Formule 1 wintertesten in Barcelona zette Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) de snelste tijd neer. De Fin zorgde ook voor de eerste rode vlag van de testen. Räikkönen parkeerde de Alfa Romeo langs het circuit met problemen. Eerder tikte Grosjean de muur aan. De Haas rijder kon op eigen kracht met een beschadigde achtervleugel de pits bereiken.
De aandacht ging vandaag echter vooral naar Mercedes. Tijdens de onboard beelden deze ochtend viel er vele ogen iets op. Het stuur van de W11 beweegt werd naar de rijder toegetrokken en weggeduwd. Op hetzelfde moment veranderde de ’toe’ van de voorwielen. Het mogelijk hydraulisch aangedreven systeem zorgt ervoor dat de positie van de wielen verandert op de rechte stukken en de bochten. Mercedes bevestigde in de persconferentie tijdens de middagpauze het nieuwe systeem, genaamd DAS. Het team geeft niet meer informatie over de werking van het systeem. Wel geven ze mee dat de FIA reeds lang op de hoogte is van de vernieuwing en dat er geen regels overtreden zijn.