De Rally van Haspengouw stevent af op misschien wel zijn strafste editie ooit. Twintig topwagens. Het steekt de ogen uit. Maar wedstrijdleider Benny Giebens is een nuchter man. “Ook achter die eerste twintig wagens moet er nog gereden worden“, stelde hij onlangs op het VAS kampioenenfeest. En dat zijn nagels met koppen.
Inderdaad. Als organisatoren van rallywedstrijden enkel maar zouden azen op top R5 wagens, dan zou het feest snel afgelopen zijn. Alleen al financieel zou het een zekere dood betekenen. Maar enkele gekende rally-organisatoren weten wel waar de bulk van het peloton vandaan komt. Dat weten een Benny Giebens, tevens voorzitter van PAK Brabant in de Vlaamse Autosportfederatie VAS, evenals Boudewijn Baertsoen, organisator van TAC, East Belgian en tevens VAS voorzitter, om maar twee van de bekendste namen ui t het landschap te noemen. VAS en BK varen geregeld in hetzelfde water. En soms geeft dat resultaat. Heel wat regionale rijders wagen zich op de “nationale” paden.
VAS kampioen Koen Lauwaert op Fiesta R1
Een mooi voorbeeld is Koen Lauwaert, kampioen in de Divisie 3 (de zwaardere racewagens in het VAS kampioenschap). Hij pakte vorig jaar met zijn Renault Clio R3 de titel na een laat eindoffensief. “Eerlijk gezegd eerder toevallig. Men wees me erop dat ik goed stond in het kampioenschap. Ik schreef me in extremis in voor de wedstrijd in Gingelom. Niemand had dat zien aankomen. En daar had ik het geluk dat ik met een kapotte aandrijfas toch nog het einde haalde. In Kortrijk moest ik dan finishen en punten scoren. Mijn titel bewijst dat je ook met een kleine en bescheiden wagen nog altijd kampioen kan worden! Al bij al zijn wij heel blij met de VAS titel en de reacties zijn ook heel positief en leuk om te horen. Veel mensen vragen me of ik mijn titel zal verdedigen. Wel, ik ga dit seizoen weer zonder vast plan rijden en dan zien waar we uitkomen. ”
In de Rally van Haspengouw wordt dat een Fiesta. Geen R5 maar de R1 van AL-Rent, het bedrijf van Florian Acx en Xavier Lannoo. Zij verhuren dit seizoen de Ford Fiesta R1 en wilden om het potentieel te tonen een snelle rijder in de Haspengouw. Dat werd Koen Lauwaert, de huidige VAS kampioen, over het algemeen hoog aangeschreven als rijder wanneer het aankomt op snelle voorwielaangedreven wagens. Voor Lauwaert is het geleden van 2014 dat hij nog eens in de Haspengouw deelnam. Dat was toen in het kader van het Criterium en net als toen zal Bjorn Willaert opnieuw de nota’s lezen.
Nog bij XLT, het serviceteam van Xavier Lannoo, zien we trouwens de Subaru Impreza GC8 van het Roslar Rally Team van Ruben Wostyn en copiloot Steven Ramboer. Zij werken dit seizoen een programma in het Belgische kampioenschap af. Wie trouwens eens goed door de deelnemerslijst spit, zal nog vele namen ontdekken van rijders en copiloten die uit het VAS kampioenschap komen.