Naast zorgen over het weer en het aantal proeven in de voorbije WRC-wedstrijd van Zweden, is onze landgenoot Yves Matton, Hoofd Rally binnen de FIA, ook druk bezig met de voorbereiding van de nieuwe technische reglementen van het WRC. Matton maakte tijd voor Autosportwereld.be om een stand van zaken te geven.
De nieuwe reglementen gaan in voege vanaf het seizoen 2022 en houden onder meer in dat er met hybride technologie zal gewerkt worden, maar de FIA wil voor de nieuwe generatie WRC-wagens ook de kosten drukken en meer mogelijkheden scheppen wat betreft het type wagen dat we aan de start van de wedstrijden van het WK gaan zien.
Opgelet, hybride technologie betekent niet elektrisch rally rijden. Hybride houdt in dat de wagens beschikken over een klassieke verbrandingsmotor en een tweede type aandrijving, in dit geval een elektromotor. “De hele elektrische kit zal bestaan uit de batterij, de elektromotor, de aandrijving en de software en we hebben hier een tender voor opgesteld. Kandidaten om die kit te ontwikkelen, te bouwen en te leveren dienen te antwoorden voor 20 februari, dat is dus volgende week”, schetst Matton de huidige stand van zaken. “Ondertussen werken wij aan de technische regelgeving en die zou ten laatste tegen de FIA World Council van juni van dit jaar moeten klaar zijn. Ondertussen is de feedback van de diverse constructeurs over datgene wat al zeker is binnen het reglement zeer positief. Een plan ‘B’ is er vooralsnog niet.”
Het elektrische vermogen zal gebruikt worden binnen de “bebouwde kom van dorpen en steden en in het assistentiepark, maar ook in bepaalde zones van de proeven. We denken dan vooral aan de tragere secties om het extra gewicht te compenseren, laat ons zeggen dat we dat speedzones noemen”, doet Matton het verhaal verder. “Het doel is om hetzelfde prestatieniveau te halen als vandaag.”
Drie constructeurs
Hoewel er vandaag nog maar twee constructeurs richting 2022 werken, “is ons doel drie constructeurs en dat met vier wagens per merk. Wagens verkopen aan privéteams kunnen we echter juridisch gezien niet opleggen. Het is daarom belangrijk dat we er in slagen om de productie van de wagens goedkoper te maken. De target is 40%, vandaag zitten we aan 30%, maar ik maak me sterk dat 35% mogelijk is. De auto’s zouden minder dan 500.000 euro moeten kosten. Ook de running cost moet naar beneden door onder meer bepaalde onderdelen een langere levensduur te geven of door met eengemaakte onderdelen te werken.”
Daarom wil de FIA onder meer een veiligheidscel (rolkooi, zijbalken, zetels…) die eengemaakt is. “De regels zullen zo strikt zijn dat de constructeurs weinig ruimte hebben om het ‘duurder’ te maken. Anderzijds maakt dat we andere auto’s gaan zien dan de wagens uit het B-segment (Yaris, Fiesta…) die we vandaag zien in het WRC.”
Matton wil niet raken aan de filosofie van de sport: “Wij moeten naar de toeschouwers gaan en de notie uithouding moet blijven. Sprintrally’s zoals in Zweden zijn misschien een idee voor één wedstrijd in de VS, ooit, maar verder houden we op termijn aan het format vast zoals we dat nu kennen.”