Home > Circuit > Eenzitter > Indycar: het aeroscreen van Red Bull Advanced Technologies

Indycar: het aeroscreen van Red Bull Advanced Technologies

Er is nog een goede maand te gaan voor de start van het 2020 Indycar seizoen en de afgelopen week waren er volop pre-season testritten op het Circuit of the Americas in Austin, Texas. Er kwamen 25 wagens op de baan, in handen van 27 rijders. Het meest opvallende was dat het de eerste “volledige” testritten waren met het nieuwe aeroscreen, dat werd ontwikkeld door Red Bull Advanced Technologies.

foto: ©redbullracing/media

Eerder voelden Scott Dixon en Will Power het aeroscreen vorig jaar al eens aan de tand op de Indianapolis Motor Speedway. De constructie, in titanium legering, werd nu voor het eerst gebruikt door het volledige startveld. “Een positieve test“, liet Andy Damerum, commercieel verantwoordelijke voor Red Bull Advanced Technologies weten. “Het Aeroscreen werkt goed en de feedback van de rijders, omtrent de zichtbaarheid in alle soorten omstandigheden, was uitstekend. We proberen steeds verder te leren en de opmerkingen van de rijders zijn een deel van het ontwikkelingsproces. Het belangrijkste blijft dat de veiligheid van de rijders voorop staat zonder dat de rij-ervaring of de zichtbaarheid in het gedrang komt. We kijken nu uit naar de ervaringen in de eerste race van het seizoen in St. Petersburg.

Takuma Sato, de winnaar van de Indianapolis 500 in 2017, was positief: “Een interessante ervaring. Het was in ieder geval veel stiller in de cockpit nu er geen wind meer langs je hoofd beweegt.” De weersomstandigheden zaten ook niet mee met veel regen en dus spray die door de andere wagens werd opgeworpen. “Met de aeroscreen was er geen probleem“, stelde Graham Rahal. “De zichtbaarheid is goed. Zelfs toen iemand die ik volgde door een plas reed en er een hele geut water tegen het aeroscreen werd geworpen, verdween dit vrijwel ogenblikkelijk. Toch heel wat anders dan wat we vroeger konden verwachten!“. Charlie Kimball voegde er nog aan toe: “met al het water en vuil dat werd opgeworpen had ik nooit het gevoel dat ik aan zichtbaarheid inboette“.

Het aeroscreen is net als de halo in de Formule 1 bedoeld om het hoofd van de rijder te beschermen. De beide oplossingen kwamen uit dezelfde oorspronkelijke studie naar voren.

https://www.autosportwereld.be/2020/02/14/indycar-power-aan-de-top/