Vorige week werd Tesla de snelst groeiende autobouwer op de markt. De beurskoers schoot door het dak nu Tesla 370.000 wagens bouwde en daarmee zijn beloofde aantal haalde.
foto: cc0
De waarde van Tesla ging naar omgerekend 144 miljard euro, zoveel als Volkswagen, BMW, Renault en Peugeot samen. Niet enkel lijkt Tesla af te stevenen op een aangekondigde 500.000 wagens voor het komende jaar, ook de batterijenfabriek is nu winstgevend en aandeelhouders konden voor het tweede opeenvolgende kwartaal winst zien bij Tesla.
Maar bestaat er wel een link tussen beurswinst en het product in het alledaagse leven? Want vreemd genoeg scoort Tesla echter niet zo denderend in het tevredenheidsonderzoek dat Test-Aankoop deze maand uitvoerde bij 40.000 automobilisten. In de aparte lijsten voor betrouwbaarheid scoort Toyota bijzonder goed. en terwijl in de gecombineerde tabel van tevredenheid en betrouwbaarheid Lexus en Porsche de top bezetten, bengelt Tesla onderaan, op de voorlaatste plaats van de 38 automerken. De lijst wordt afgesloten met Land Rover.
Dat zou deels te verklaren kunnen zijn door het voorlopig relatief kleine aandeel van Tesla op de markt. Van de veertig eigenaren die deelnamen waren 93% tevreden over hun aankoop maar het merk scoorde slechts 88% voor betrouwbaarheid, waarbij vooral haperingen aan de technologische snufjes bron van ergernis zijn.