Home > Industrie > Kia Motors kondigt ‘Plan S’ aan

Kia Motors kondigt ‘Plan S’ aan

Kia Motors Corporation heeft vandaag meer details vrijgegeven van zijn ‘Plan S’. Die strategie op middellange en lange termijn heeft als doel om een leiderspositie te verwerven in de autosector van de toekomst door sterk in te zetten op mobiliteitsdiensten en elektrificering, connectiviteit en autonomie.

Plan S beschrijft de anticipatieve en ondernemende overgang van een businesssysteem gericht op verbrandingsmotoren naar een systeem dat steunt op elektrische voertuigen en gepersonaliseerde mobiliteitsoplossingen. Die tweeledige strategie werd uitgewerkt om innovaties te stimuleren en het rendement te verhogen.

Naast zijn strategie met betrekking tot financiën en investeringen gaf Kia tijdens de CEO Investor Day in Seoel vandaag ook details van Plan S vrij aan aandeelhouders, analisten en ratingbureaus.

Tegen eind 2025 wil Kia een compleet gamma van elf batterijaangedreven modellen hebben. Met die elektrische wagens zal het merk streven naar een marktaandeel van 6,6 procent van de wereldwijde EV-markt en wil het 25 procent van zijn omzet realiseren met milieuvriendelijke wagens. Aangezien de wereldwijde EV-markt tegen 2026 nog verder aan belang zal winnen, mikt Kia wereldwijd op een jaarlijkse verkoop van 500.000 elektrische wagens en 1 miljoen milieuvriendelijke wagens (exclusief China).

Naast die doelstellingen zal Kia in het kader van zijn nieuwe businessmodel ook mobiliteitsdiensten voor elektrische wagens aanbieden om wereldwijde problemen zoals milieuvervuiling in de stad aan te pakken. In de PBV-markt (Purpose-Built Vehicles), die naar verwachting zal groeien dankzij de toename van carsharing en e-commerce, zal de onderneming een toonaangevende competitiviteit nastreven.

‘Plan S’: Kia’s toekomstige activiteiten van de tweede generatie

In het kader van Plan S zal Kia Motors tegen eind 2025 een totaal van 29 biljoen won (25 miljard dollar) investeren om marktleider te worden op het gebied van geëlektrificeerde voertuigen en zijn activiteiten te diversifiëren. Tegen het einde van deze periode wil Kia Motors een operationele winst van 6 procent en een investeringsrendement van 10,6 procent behalen om het noodzakelijke kapitaal te hebben en de waarde voor aandeelhouders te maximaliseren.

“De autosector ondergaat vandaag de dag turbulente veranderingen, maar tegelijk acht Kia Motors de tijd rijp om zichzelf radicaal om te vormen tot een wereldwijde onderneming die klanten innovaties met meerwaarde biedt”, aldus Han-woo Park, President en CEO van Kia Motors. “Kia Motors zal actief innoveren om de toekomstige uitdagingen tot een goed einde te brengen en nieuwe opportuniteiten te identificeren en te realiseren om de onderneming vooruit te stuwen.”

CEO Park voegde er nog aan toe: “Plan S is een gedurfde en ondernemende strategie voor de toekomstige transitie van Kia’s activiteiten, die steunt op twee pijlers: elektrische voertuigen en mobiliteitsoplossingen. Onze benadering bestaat erin om de klanten centraal te stellen en Kia zal innovatie stimuleren door producten en diensten te ontwikkelen die klanten nieuwe ervaringen bieden.”

Als strategische doelstellingen van Plan S zal Kia zich toeleggen op (1) de popularisering van elektrische voertuigen en (2) het uitbreiden van mobiliteitsdiensten voor elektrische en autonome voertuigen en de toetreding tot het PBV-segment.

De constructeur zal ook over alle afdelingen heen innoveren, onder meer op het gebied van merk-, bedrijfs- en designidentiteit, en gebruikerservaring. Kia streeft ernaar om klanten rechtstreeks te laten ervaren, voelen en begrijpen hoe ze evolueert naar een onderneming die elektrische voertuigen en mobiliteitsdiensten centraal stelt.

Kia’s nieuwe merksysteem, dat in oktober zal worden onthuld, wordt momenteel uitgewerkt op basis van duidelijke doelstellingen. Een van die doelstellingen bestaat erin uit te groeien tot een pionier inzake elektrische voertuigen, een symbool van uitdaging en innovatie en een merk dat geliefd is bij millennials (mensen met een goede kennis van informatietechnologie, geboren tussen begin jaren tachtig en het begin van dit millennium, de periode van de overgang van het analoge naar het digitale tijdperk) en bij Generatie Z (geboren na het midden van de jaren negentig en grotendeels opgegroeid in een digitale omgeving met een natuurlijke drang naar digitale tools, vandaar ook hun bijnaam ‘digital natives’).

Tegelijk wil de onderneming de waarde voor aandeelhouders maximaliseren en meer marktvertrouwen winnen door haar competitiviteit langzaam maar zeker te versterken door te innoveren in de bestaande activiteiten en het rendement van toekomstige activiteiten te verhogen.

Anticipatieve overgang naar EV-activiteiten

Kia zal alles in het werk stellen om zijn leiderschap op de wereldwijde EV-markt te versterken met een strategie van productdifferentiatie, door onder meer een specifiek EV-model te lanceren en tegelijk een innovatiesysteem voor de hele onderneming uit te bouwen.

Zo wil het merk de basis leggen om een grote sprong voorwaarts te maken door lang voor zijn concurrenten te evolueren naar een businessmodel op basis van elektrische voertuigen en door zijn productiecapaciteiten voor wagens met verbrandingsmotor te benutten.

Door voorrang te geven aan waarde voor klanten wil de onderneming ook innovatieve EV-modellen ontwikkelen en lanceren, die klanten verrassen met diverse kwaliteiten zoals een gespecialiseerd EV-design en dito gebruikerservaring en kwaliteit. Vanaf de lancering van zijn eerste specifieke EV-model in 2021 zal Kia tegen 2025 een compleet gamma van elf EV-modellen uitwerken door vanaf 2022 nieuwe EV-modellen toe te voegen aan zijn gamma, gaande van personenwagens over SUV’s tot monovolumes.

Het gerichte EV-model dat in 2021 op de markt komt, zal worden gebouwd op een uniek platform dat specifiek werd ontwikkeld om plaats te bieden aan de wereldwijd toonaangevende elektrische aandrijving en de bijbehorende technologieën. Dat platform zal zich onder meer onderscheiden door een cross-overdesign dat de grenzen tussen personenwagens en SUV’s doet vervagen, een toekomstgerichte gebruikerservaring, een rijbereik van meer dan 500 kilometer met een enkele laadbeurt en een laadtijd van minder dan 20 minuten aan een snellader.

In zijn EV-gamma zal Kia diverse opties verenigen door tegelijk EV-afgeleiden van bestaande modellen en specifieke EV-modellen aan te bieden met diverse, klantgerichte productkenmerken zoals tweeledige laadcapaciteiten (400/800 volt).

De groei van de wereldwijde EV-verkoop zal in de hand worden gewerkt door een specifieke, marktgerichte strategie die rekening houdt met regionale verschillen op het gebied van milieuvoorschriften, subsidies, infrastructuur, enz.

Korea, Noord-Amerika, Europa en andere geavanceerde markten met strengere zuinigheidsnormen zal de onderneming beschouwen als centrale EV-markten. Op die markten zal Kia Motors tegen 2025 een compleet EV-gamma introduceren en moet de verkoop van elektrische voertuigen goed zijn voor ongeveer 20 procent van de totale verkoop.

In groeimarkten zal Kia alles in het werk stellen om de verkoop van wagens met verbrandingsmotor op te drijven en zal het merk tegelijk bepaalde EV’s lanceren naargelang de vraag op elke markt.

Door een innovatief ontwikkelingssysteem voor de EV-architectuur (basic vehicle framework) te hanteren, wil de onderneming een structuur voor planning, ontwikkeling en productie invoeren die de waarde voor klanten maximaliseert door vanaf de eerste fase in de productplanning rekening te houden met de markteisen.

Deze procesinnovaties zullen de kost- en tijdefficiënte ontwikkeling van een gediversifieerd gamma EV-modellen mogelijk maken en Kia helpen om de competitiviteit van zijn EV’s te verhogen.

Ook op het gebied van verkoopmethoden wil Kia innoveren. Op basis van het geïntegreerde beheer van de EV-levenscyclus onderzoekt de constructeur de haalbaarheid van activiteiten zoals een abonnementsformule, een huur- of leasingformule voor de batterij en activiteiten met betrekking tot afgedankte batterijen.

Kia’s inspanningen om een ecosysteem voor elektrische voertuigen uit te werken via de oprichting van een circulatiesysteem voor resources kaderen in diezelfde strategie. Voorbeelden daarvan zijn de creatie van een infrastructuur om afgedankte EV-batterijen te gebruiken in energieopslagsystemen (ESS), alsook de aankoop van aanverwante technologieën.

Het voorbije jaar heeft Kia drie conceptcars onthuld die vooruitblikken op de toekomstige evolutie van elektrische voertuigen: de Imagine by Kia, de HabaNiro en de Futuron. Tegelijk heeft de onderneming op alle vlakken strategische investeringen en samenwerkingen afgesloten in de vorm van open innovaties om technologieën en constructie-infrastructuren te integreren.

Belangrijk om te vermelden op dit vlak is dat Kia in mei van vorig jaar heeft geïnvesteerd in Rimac Automobili, de Kroatische constructeur van prestatiegerichte elektrische wagens. In september deed Kia hetzelfde met IONITY, dat zich specialiseert in uiterst snelle laadinfrastructuren. Vooral die laatste investering zal Kia helpen om de ontwikkeling van een ultrasnelle laadinfrastructuur voor Europa en andere belangrijke markten te versnellen.

Promotie van mobiliteitsdiensten: instap in de PBV-sector

Kia zal zijn activiteiten diversifiëren om milieuvriendelijke mobiliteitsdiensten voor elektrische en autonome voertuigen in steden overal ter wereld aan te bieden. Ook zal het merk toetreden tot het PBV-segment (Purpose-Built Vehicle), waar de vraag naar verwachting zal groeien door de opkomst van e-commerce en autodelen, waardoor er op termijn een nieuwe groep van zakelijke klanten zal bijkomen.

In grote steden overal ter wereld, die actief inspelen op de klimaatverandering en zo bijdragen tot de popularisering van elektrische wagens, zal Kia samenwerken met lokale partners om zogeheten ‘Mobility Hubs’ op te richten met laadstations voor EV’s, onderhoudscentra voor voertuigen en diverse comfortdiensten.

Die Mobiliteitshubs zullen worden gebruikt als transferstations tussen elektrische voertuigen en wagens met verbrandingsmotor die de stad niet binnen mogen vanwege milieubeperkingen. Dankzij diverse infrastructuren zoals laadstations en comfortfaciliteiten in de Mobility Hubs zal Kia nieuwe businessmodellen verkennen met een kleinschalige logistiek en voertuigonderhoud.

Op lange termijn wil de onderneming zelfrijdende robottaxi’s en robotshuttles op vraag inzetten in stadscentra waar de Mobiliteitshubs gevestigd zijn.

Kia heeft de samenwerking met ondernemingen gespecialiseerd in mobiliteitsoplossingen recent opgevoerd, zowel in zijn thuisland als daarbuiten. In 2018 investeerde de constructeur in Grab, de grootste aanbieder van ‘ride-hailing’, voedingsleveringen en betaaloplossingen in Zuidoost-Azië. In maart vorig jaar was Ola aan de beurt, een Indische onderneming die peer-to-peer ridesharing, ride-service hailing, taxidiensten, voedingsleveringen en andere mobiliteitsdiensten aanbiedt.

Met het merk WiBLE heeft Kia in Madrid een joint venture voor carsharingdiensten opgericht in samenwerking met Repsol, de grootste energieleverancier van Spanje. WiBLE, dat in september 2018 werd gelanceerd, beheert 500 Kia’s Niro Plug-in Hybrid (PHEV) volgens het ‘free-floating’-principe dat gebruikers in staat stelt om de gehuurde wagens vrij achter te laten binnen het servicegebied. WiBLE blijft een van de meest succesvolle gedeelde mobiliteitsdiensten van Europa, met meer dan 130.000 geregistreerde leden sinds de lancering.

Als onderdeel van de Hyundai Motor Group heeft Kia in september 2019 ook een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met Aptiv, een wereldmarktleider in de ontwikkeling van autonome rijoplossingen. Dat partnerschap zal het merk helpen om autonome rijtechnologieën te lanceren die voldoen aan niveaus 4 en 5 van de internationale normen van de Society of Automotive Engineers en die centraal zullen staan in de toekomstige mobiliteitsoplossingen.

Dankzij deze joint venture zal Kia tegen 2022 een toonaangevend zelfrijdend platform ontwikkelen, dat in 2023 zal worden ingezet voor experimentele activiteiten in bepaalde regio’s. Die tests zullen worden gevolgd door een commerciële productie in de tweede helft van 2024, waarna het platform zal worden geleverd aan autoconstructeurs en aanbieders van mobiliteitsdiensten overal ter wereld.

Kia kijkt verder dan een herziening van het gebruik van voertuigen verkocht aan individuele klanten. De onderneming richt zijn aandacht op het groeipotentieel van de PBV-markt, die zakelijke en andere klanten bedient.

Verwacht wordt dat de vraag van zakelijke klanten in de transport-, logistiek- en distributiesector het komende decennium nog gevoelig zal stijgen. Deze sector, die momenteel nauwelijks 5 procent van de wereldwijde vraag in de autosector vertegenwoordigt, zal tegen 2030 naar schatting 25 met procent groeien dankzij de groei op het gebied van e-commerce en ride-sharing.

In de eerste plaats zal Kia zijn inspanningen concentreren op het verbeteren en opwaarderen van PBV-producten om de marktdekking aan te voeren door belangrijke klanten binnen te halen.

De onderneming zal een overgangsperiode doormaken, waarbij een specifieke afwerking voor bestaande voertuigen zoals de Niro EV en Soul EV zal worden gebruikt. Vervolgens zal het merk klantgerichte PBV’s beginnen te ontwikkelen en te leveren, zoals voertuigen voor carsharing, logistieke voertuigen met verlaagde vloer voor onboarding en offboarding, en zelfs leveringsvrachtwagens met koelsystemen om verse producten te leveren.

Naarmate autonome rijtechnologieën populairder worden, zal Kia zijn businessmodel uitbreiden met een aangepaste PBV-afdeling die zich toelegt op elektrische en zelfrijdende voertuigen die een geïntegreerd moduleerbaar ‘skateboardplatform’ gebruiken, zoals bestuurderloze leveringsvoertuigen en robottaxi’s.

Het skateboardplatform omvat een vlakke, laag gemonteerde batterij en compacte elektromotor, twee centrale EV-onderdelen, op een skateboardvormig platform. Een dergelijke structuur kan worden voorzien van een koetswerk dat aan de functionele behoeften van de gebruikers voldoet.

Voor deze PBV-voertuigen voor specifieke doeleinden is de kostefficiëntie van cruciaal belang. Daarom zal Kia actief samenwerken met externe spelers en zijn eigen interne specialisatienetwerken aanwenden om een gespecialiseerd ontwikkelingsteam en productieteam samen te stellen.

Strategie inzake financiën en investeringen

Op zijn CEO Investor Day in Seoel onthulde Kia ook zijn strategie inzake financiën en investeringen voor de middellange tot lange termijn. Die strategie omvat onder meer een plan om de winstgevendheid te verhogen door een succesvolle transitie naar een nieuw businessmodel en een beleid om het aandelenrendement op te krikken en zo het marktvertrouwen te herstellen.

Kia wil tegen eind 2025 een totaal van 29 biljoen won investeren met als doel om een operationele winstmarge van 6 procent en een investeringsrendement van 10,6 procent te behalen.

Het investeringskapitaal zal worden verzekerd door het rendement van het huidige businessmodel op basis van voertuigen met verbrandingsmotor te verhogen. Tegelijk zal de constructeur zijn investeringen toespitsen op elektrische en autonome voertuigen om zijn leiderschap voor de toekomstige activiteiten te betonneren.

Zijn investeringen in toekomstige ondernemingen, die zijn toegespitst op de technologische capaciteiten van Kia en de verkenning van nieuwe activiteiten, zal worden uitgevoerd via open innovaties die diverse synergieën met externe partners creëren.

De komende twee tot drie jaar zal Kia nieuwe volumemodellen zoals de Sorento en Sportage blijven lanceren, maar zal de onderneming ook inspanningen leveren om haar rendement te verhogen door de verkoopmix te verbeteren. De verkoopmix bestaat momenteel voor 50 procent uit SUV’s en dat aandeel zal tegen 2022 verder stijgen tot 60 procent (exclusief Chinese markt).

Nadat Kia met succes is toegetreden tot de Indische markt, zal het merk zijn penetratie van de op drie na grootste automarkt ter wereld verderzetten. Na de geslaagde inwijding van de Kia Motors India-fabriek in de staat Andhra Pradesh en de introductie van de SUV Seltos wil Kia zijn groeitraject voortzetten door een nieuw gamma van vrijetijdsvoertuigen toe te voegen. Zo zal de fabriek tegen 2022 haar volledige capaciteit van 300.000 voertuigen per jaar bereiken.

In China stelt Kia zich op middellange tot lange termijn als doel om zijn fundamentele concurrentiekracht te versterken om een positieve cyclus van merkinnovatie te creëren door middel van een betere productie en verkoop. Dat houdt onder meer in dat het merk de efficiëntie van zijn gamma’s zal verbeteren, regionale strategische modellen zal gebruiken en de competitiviteit van de dealer zal verhogen om de winst op te drijven.

Tegelijk zal Kia’s CKD-business (Complete Knock Down), die vooral actief is in groeimarkten in de regio Azië-Stille Oceaan, het Midden-Oosten en Afrika, Rusland en Centraal- en Zuid-Amerika, worden opgevoerd van 80.000 exemplaren nu tot 300.000 exemplaren in 2023.

Het verhogen van het verkoopvolume is ook in de groeimarkten een belangrijke factor om de winst op te drijven. Met gerationaliseerde modelgamma’s, lagere ontwikkelingskosten, geoptimaliseerde specificaties en andere verbeteringen zal de verkoop van wagens met verbrandingsmotor in groeimarkten toenemen van 770.000 exemplaren nu tot 1,05 miljoen exemplaren in 2025 (exclusief China).

Strategie inzake financiën en investeringen tot 2025

Cruciaal is dat Kia zijn fundamentele kostenstructuur zal vernieuwen door het gebruik van een ontwikkelingssysteem voor EV-architecturen om zijn EV-leiderschap te consolideren. Dat systeem steunt op de optimalisering van het design, innovaties en standaardisering om zo de materiaalkosten te verlagen, het gebruik van componenten uit wagens met verbrandingsmotor, nieuwe technologische ontwikkelingen en nieuwe specificaties. Verwacht wordt dat elektrische voertuigen tegen 2025 dezelfde winst zullen genereren als wagens met verbrandingsmotor.

Om het vertrouwen van de aandeelhouders en de markt te verhogen, zal Kia een actief beleid op het gebied van winst voor aandeelhouders hanteren. Op korte termijn zal de onderneming haar uitbetalingsverhouding van 25-30 procent van het dividend behouden. Op middellange tot lange termijn zal ze overwegen om aandelen terug te kopen en zijn uitbetalingsverhouding te verhogen op basis van de verbeterde liquiditeiten.

Om de groei op lange termijn te bevorderen, zal Kia zijn kapitaalrendement verhogen tot een wereldwijd competitief niveau van 10 procent en zelfs 10,6 procent tegen 2025.

(persbericht)