Er beweegt wat in de wereld van de uithouding. Terwijl Porsche en mogelijk zelfs Toyota twijfelen aan hun engagement in het FIA WEC, en tegelijkertijd de startgrid in de WEC GTE groeit met BMW en mogelijk nog een nieuwe constructeur, lijkt de IMSA in de VS met de DPi een sterk nummer te hebben gelanceerd.
Nadat eerder Acura aankondigde terug te keren in de VS met een DPi-programma, het merk was jarenlang in ALMS actief, doet Mazda vanaf nu een beroep op Joest Racing voor zijn DPi-prototypes. Het Duitse team Joest Racing werkte uiteraard zeer lang met eerst Porsche in Groep C en later Audi Sport in LM P1. Mazda Motorsports neemt ook meteen afscheid van SpeedSource Race Engineering. De beide RT24-P DPi zien we dit seizoen dan ook niet meer terug.
Deze keuze van Mazda is een stevige stap vooruit om Acura en Cadillac komend seizoen van antwoord te dienen. Ondertussen zijn er in de VS nog constructeurs die een overstap naar DPi overwegen, een uiteraard veel goedkopere formule dan de hoogtechnologische LMP1 in het FIA WEC. Voorlopig houden FIA en ACO de deur voor de Amerikaanse formule gesloten, maar mogelijk zal de realiteit hen dwingen tot enige reflectie…