De toekomst van het WRC wordt stilaan duidelijk. Het was al geweten dat vanaf 2022 de bolides hybride zouden worden, maar op de World Council van deze week, maakte de FIA nog meer grote lijnen bekend.
Einde maart 2020 zou alles op papier moeten staan en dan kunnen de constructeurs aan hun nieuwe wagens beginnen werken. De look van de auto’s wordt alvast meer verscheiden, want de constructeur kan opteren voor een productiewagen als basis, maar ook buizenchassis worden toegelaten. Dat betekent dat de constructeurs niet meer beperkt worden tot de wagens van het segment ‘B’, zoals de i20, C3, Polo en andere Fiesta. Theoretisch kan een Alpine zich weer meten met een MINI, naar het beeld van de jaren ’60 en ’70. De afmetingen van de wagens moeten uiteraard wel passen binnen de reglementen.
Boost op de proef
De verbrandingsmotor zal grotendeels beantwoorden aan de huidige normen, met name een 1.6 liter turbo, ondersteund door een elektrische aandrijving van 100 kw. De bedoeling is dat de wagens elektrisch rijden tijdens de verbindingen in wat wij als de agglomeratie kennen, maar de rijders zullen tijdens de proeven ook over een bepaalde boost beschikken. Last but not least zullen de constructeurs ook een wagen kunnen inschrijven die geen punten voor het WK Constructeurs scoort, bijvoorbeeld voor jonge rijders.
Verder wordt duidelijk wat de Rally3 zal inhouden, met name vierwielaangedreven wagens, met een vermogen van ongeveer 210 pk, met een cilinderinhoud van 927 tot 1620cm3.