Na een jaartje onderbreking wordt in augustus 2020 op Circuit Zolder opnieuw een Historic Grand Prix georganiseerd. Nu al is de aanwezigheid van enkele uiterst aantrekkelijke kampioenschappen gegarandeerd, waarbij onder andere ook de FIA Masters Historic Formula One.
Geen enkele andere sport heeft zo een gevarieerde en kleurrijke geschiedenis als de autosport. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat meetings die dat roemrijke verleden in de schijnwerpers plaatsen op een grote populariteit kunnen rekenen. Dat zal volgend jaar ook op Circuit Zolder het geval zijn, want op 22 en 23 augustus 2020 wordt er op de Limburgse omloop opnieuw een Historic Grand Prix georganiseerd. Het programma van dat zomerweekend staat grotendeels vast, en nu al bestaat er zekerheid over de aanwezigheid van de FIA Masters Historic Formula One, FIA Masters Historic Sports Cars, Gentlemen Drivers Pre-66 GT en Masters Pre-66 Touring Cars.
FIA Masters Historic Formula One: de gouden jaren
Voor heel wat autosportliefhebbers geldt de periode van de jaren zestig tot tachtig van de vorige eeuw als het gouden tijdperk van de Formule 1. Dat hebben de organisatoren van het FIA Masters Historic Formula One kampioenschap goed begrepen. Die titelstrijd wordt betwist met F1-bolides die stammen uit de periode 1966 tot 1985, een periode die werd gedomineerd door de Cosworth DFV-motor en waarbij een creatieve autodesigner nog het verschil kon maken. De wagens in het kampioenschap worden onderverdeeld in verschillende klassen – luisterend naar ronkende namen als Stewart, Fittipaldi, Lauda of Head – en staan stuk voor stuk in de schitterende originele kleuren. Hier krijgt u nooit genoeg van.
FIA Masters Historic Sports Cars: motorengebrul met lange adem
De Zolderse Historic Grand Prix biedt ook plaats aan bolides die in uithoudingsraces voor autosportgeschiedenis zorgden. Het FIA Masters Historic Sports Car kampioenschap is voorbehouden aan Le Mans-prototypes en Groep 4-wagens uit de periode 1962 tot 1974. Immense motoren of kleine handige GT-bolides, u vindt het hier allemaal. Ferrari, Ford, Porsche zorgen voor een oorverdovende spektakel, maar ook Chevron, Osella of Lola dragen hun steentje bij. Nooit zag u snelheid en uitstraling zo perfect verenigd.
Gentlemen Drivers Pre-66 GT: mini-endurance
Met één of twee rijders per auto, pitstops en iets langere races zorgt het Gentlemen Drivers Pre-66 GT-kampioenschap voor een spectaculaire combinatie van power en strategie. In dit kampioenschap, waarbij de auto’s worden onderverdeeld volgens leeftijd en cilinderinhoud, nemen Aston Martin, Jaguar, AC, Porsche, Ferrari, MG, Morgan, TVR, Chevrolet, Ford, Austin Healey, Alfa Romeo, Triumph en Lotus het tegen elkaar op, in races met overvolle en heel gevarieerde startgrids.
Masters Pre-66 Touring Cars: zij-aan-zij op drie wielen door de bochten
Historic Racing draait niet enkel rond eenzitters, prototypes of GT-wagens. Ook toerwagens zorgen voor hun deel van het spektakel en nergens gebeurt dat beter dan in het Master Pre-66 Touring Cars kampioenschap. Op deze startgrids vindt u tot racebolides omgevormde seriewagens van voor 1966, en de variatie is ook op deze startgrid enorm. Amerikaanse sleeën met een dikke V8-motor nemen het op tegen de wendbare Mini’s en BMW’s of spectaculaire Lotus Cortina’s, ook hier in korte uithoudingsraces met verplichte pitstop. En sta maar niet versteld als deze machines zij-aan-zij én op drie wielen door de Zolderse bochten scheuren.
(persbericht)