Na een ongemeen spannende finale pakte Vanspringel Automobiles de volle pot: David De Saeger kroonde zich als algemeen kampioen in de Ford Fiesta Sprint Cup, Nathan Vanspringel won de Junior Ford Fiesta Sprint Cup en, last but not least, Vanspringel Automobiles heet de nieuwe kampioen in het Ford Dealer – Team Championship, en treedt alzo in het voetspoor van FordStore Feyaerts, de kampioen in 2018!
Het Ford Dealer – Team Championship was, zoals de naam het doet vermoeden, voorbehouden aan Ford-verdelers die daadwerkelijk deelnamen of gelinkt waren aan een team of coureur. Niet minder dan elf Fiesta’s ST-Line voerden de kleuren van één van de acht deelnemende Ford-verdelers! In tegenstelling tot vorig jaar dienden Ford-verdelers die meerdere auto’s lieten rijden niet langer op voorhand één auto te nomineren. Voortaan scoorde elke auto, elk nummer van een Ford-verdeler punten en werden er soms andere roepnamen gebruikt van één van de Ford-concessies. Zo reed kampioen David De Saeger in de #25 onder de vlag van Vanspringel Automobiles Wavre, terwijl Nathan Vanspringel in de #29 uitkwam voor Vanspringel Automobiles Brussels.
Bij het overlopen van de resultaten van de twaalf races valt het op dat kampioen Vanspringel Automobiles Wavre slechts één overwinning behaalde, tegenover vier keer winst voor FordStore Feyaerts en drie zeges bij Garage Van den Bossche.
“Dat heeft veel te maken met technische pannes – lees het plots verlies van motorvermogen -, hetgeen ons reeds vorig jaar vaak parten speelde,” stelt Geoffrey Vanspringel, de team principal van Vanspringel Motorsport. “Hierdoor droegen wij David De Saeger op om geen onnodige risico’s te nemen en ervoor te zorgen dat hij steeds voldoende punten scoorde. Zo hadden wij tijdens het weekend van de Spa Euro Race zicht op een schitterende overwinning – David leidde met zeven seconden voorsprong – totdat de motor begon te sputteren en Dylan Derdaele in extremis voorbijgeraakte en wij vrede moesten nemen met een tweede plek. Dat weekend zullen we trouwens niet vlug vergeten: we dienden een nieuwe motor in te bouwen in de #25 en dan was er nog de zware klap van Nathan tijdens de kwalificaties, waardoor we voor de eerstvolgende race op zoek dienden te gaan naar een nieuwe auto!”
Zo geschiedde. Na de bewuste race in de Ardennen zou De Saeger achter het stuur van de #25 Vanspringel Automobiles Wavre nog eens vier keer vrede moeten nemen met de Poulidor-positie alvorens in het kader van de TCR Spa 500 de langverwachte overwinning te pakken en zich voluit te positioneren als titelrivaal van FordStore Feyaerts/Bert Longin en vooral Garage Van den Bossche/Kenny Herremans.
“Het resultaat van het werk van het volledige team van Vanspringel Motorsport en van David die, zoals gevraagd, totdan telkens de auto heelhuids over de finish bracht. Hierbij moeten we zonder fout de arbeid onderstrepen van Jean-Paul Borremans en zijn technische ploeg: zij zorgden ervoor dat op het vlak van het motormanagement alle kleine en grote mankementen bij alle deelnemers opgelost geraakten en dat iedereen met gelijkaardige kansen aan de start verscheen.”
Gelijke kansen? Op de vooravond van de Finale Races op TT Circuit Assen leidde Vanspringel Automobiles met één punt voorsprong op FordStore Feyaerts en amper twee op Garage Van den Bossche!
“Uiteindelijk is het duo Van den Bossche/Herremans onze zwaarste tegenstander gebleven en dit tot en met de laatste ronde,” zegt Geoffrey met een vette knipoog. “Wij hebben dan weer mogen vaststellen dat Dylan Derdaele daar in Assen voor een schitterend slot zorgde en beseffen dat hij zonder pannes of dat verstek voor de races in Spa een ernstige bedreiging was geweest en steevast een hoofdrol had gespeeld in de titelstrijd.”
Onder invloed van de bewogen laatste ronde in die Finale Races, kon FordStore Feyaerts/Longin de vice-titel uit de brand slepen en Garage Van den Bossche/Herremans naar de derde plaats verwijzen. Hoewel lange tijd in de running voor een Top 3, moest het verenigde Belgium Racing/Ford Peerlings met de #98 van Philippe Huart vrede nemen met de 4de plaats en slaagde Dylan Derdaele er dus in om dankzij de resultaten in de #99 – drie overwinningen, aub, – op slechts twee puntjes te stranden van teammaat Huart!
Op de 6de rang staat, opnieuw, Vanspringel Automobiles, maar voor de Brusselse garage en de #29 van Junior-kampioen Nathan Vanspringel. Net zoals in de Junior-punten haalde 16-jarige Nathan het daar van Alexander Borgmans in de #14 FordStore Morren Motor, de #4 Ford Feyaerts Aarschot met Tom Feyaerts, himself, en de #97 Garage Peerlings Lommel van debutant Bart Versluys.
“Wij zijn vastbesloten om in 2020 nog sterker voor de dag te komen,” licht Geoffrey Vanspringel meteen toe. “Ik denk te mogen stellen dat Vanspringel Motorsport voldoende adelbrieven heeft aangeleverd en voortaan een referentie mag zijn in de Belgische autosport. Met of zonder Fiesta Cup zien wij ons nog voor lange tijd actief in de autosport. Daarom verschijnen we alvast volgend jaar aan de start met drie Fiesta’s ST-Line. Nathan geven we een tweede kans die hem moet toelaten om deze keer voor de algemene titel te gaan en verder gaan we een nieuwe jonge rijder aantrekken. Uiteraard willen we onze titel in het Ford Dealer-kampioenschap verdedigen en rekenen we nog op een derde man. We zijn aan het bekijken hoe we dat allemaal organisatorisch en budgettair rondkrijgen, maar drie Vanspringel-Fiesta’s aan de start krijgen in 2020 is inderdaad ons doel.”
(persbericht)