Kia Motors onthulde zijn nieuwe Futuron Concept, een SUV-coupé met vierwielaandrijving, die met zijn nieuwe vormgeving de richting aangeeft van hoe toekomstige elektrische wagens er kunnen gaan uitzien. De Futuron Concept is de eigentijdse en krachtige expressie van een vooruitstrevende elektrische SUV-coupé zoals Kia die ziet. De naam Futuron zelf is een mengwoord van ‘future’ en ‘on’, en hint naar de ‘switched-on’ elektrische aard van toekomstige SUV-modellen van het merk.
Met een design gebaseerd op het concept dynamische puurheid combineert de Futuron Concept elegante proporties met pure vormen en oppervlakken. De lichtgewicht SUV-coupé wordt elektrisch aangedreven op de vier wielen en koppelt een exterieur met krachtige maar moderne oppervlakken aan een flexibel, hightech interieur.
De Futuron maakt zijn publieke debuut vandaag op de China International Import Expo 2019 (CIIE) in Sjanghai, waar hij voor het grote publiek te zien zal zijn tot 10 november.
Een elektrische SUV-coupé met een ‘360°-kern’
De Kia Futuron Concept is opgebouwd rond een enkele, sterke ‘360°-kern’ die opvalt door zijn pure, vloeiende en sobere vorm. De verfijnde verdeling van de oppervlakken van het exterieur creëert een reeks strakke, vloeiende, breder en smaller wordende vormen die zich rond het koetswerk wikkelen. Het resultaat is een strakke en gestroomlijnde vorm met een aerodynamisch efficiënt profiel.
Wat meteen opvalt, zijn de vernieuwende proporties van de auto. Het lage SUV-coupékoetswerk is een krachtig statement van wat Kia voor ogen heeft voor zijn toekomstige wagens, die zelfverzekerd, sportief en modern zullen zijn, maar ook elegant. Met een lengte van 4.850 mm, een hoogte van 1.550 mm en een wielbasis van 3.000 mm meet de Futuron zich, dankzij een grote bodemvrijheid gecombineerd met een laag en strak koetswerk, een dynamisch, zelfverzekerd postuur aan.
Die vorm is mogelijk dankzij de volledig elektrische aandrijflijn van de Futuron. De batterij met hoge capaciteit zit laag in het koetswerk onder de vloer van de passagiersruimte en levert haar energie aan vier krachtige elektrische motoren in de wielen. Het verhoogde postuur van de auto wordt op die manier gekoppeld aan een laag zwaartepunt en een ultrageavanceerd ‘e-AWD’-systeem, dat bliksemsnel reageert op de commando’s van de bestuurder.
De Futuron is een sportwagen op een SUV-platform voorzien van comfortabele relaxzetels. Hij biedt gebruikers een nieuw type interactieve rijervaring die geschikt is voor stedelijke omgevingen. Verschillende elementen van de structuur en de vormgeving van de auto cultiveren de belangrijke link en interactie tussen auto en bestuurder.
Het spatbord vooraan loopt vanaf de voorkant van de motorkap in een vloeiende lijn naar achteren en duikt dan naar beneden in de passagiersruimte, waardoor een verbinding tot stand gebracht wordt tussen de bestuurderszetel en de weg. Het dak van de conceptauto is een panoramische glazen koepel met diamantvorm die op de 360°-kern geplaatst is, in de beste designtraditie van ufo’s en vliegende schotels. Het dak zorgt voor een overvloed aan daglicht in het interieur en loopt bovendien door in de motorkap om bestuurders een nooit eerder gezien zicht vooruit te bieden. In de raampartij is ook een netwerk van LiDAR-sensoren ingewerkt die autonoom rijden van Level 4 mogelijk maken (Level 4 = de bestuurder hoeft het stuur slechts in complexe situaties of bij extreme weersomstandigheden over te nemen).
Het 360°-thema komt ook tot uiting in de verlichting met een scherp afgelijnde lichtlijn rondom het koetswerk van de Futuron. De speelse en interactieve nieuwe lichtlijn reageert op fysieke gebaren en bewegingen buiten de auto, en creëert zo een nauwe link tussen auto en bestuurder nog vóór die instapt.
Het nieuwe ’tijgergezicht’ van Kia
De voorkant van de Futuron is voorzien van een nieuwe interpretatie van de tijgerneusgrille van Kia, nu al meer dan 10 jaar een typisch kenmerk van het design van Kia. Het basisprincipe van het design – een duidelijk afgelijnde omtrek met uitstekende blokken in het midden – blijft behouden, maar de designers van Kia maakten de vorm ruimer en breder over de voorkant van de auto om te komen tot een ingetogen en tegelijk verfijnd ’tijgergezicht’.
Het nieuwe design van de voorkant van de auto, zoals ook bij de Imagine by Kia Concept die eerder in 2019 onthuld werd, toont een nieuwe designtaal voor de toekomstige elektrische wagens van Kia.
Met het bredere ’tijgergezicht’ omvat de grille ook de koplampen van de Futuron. Het innoverende ‘Star Cloud’-design van die laatste geeft de auto ‘s nachts een schitterende identiteit. De ‘Star Cloud’-verlichting van de conceptauto zet niet alleen het nieuwe design van de voorkant in de verf, maar is ook een concreet resultaat van een nieuw verlichtingsconcept van Kia dat inspiratie haalt uit de nevels die ‘s nachts te zien zijn in de sterrenhemel, en bestaat uit een geometrisch patroon van ledlampen. Ook achteraan komt het ‘Star Cloud’-design terug, dat een opvallende lichtsignatuur creëert voor wie achter de Futuron rijdt.
De Futuron, die voor het eerst te zien is in Sjanghai, heeft met het design en de vorm van de nieuwe ‘Star Cloud’-verlichting ook iets van de Chinese volksoverlevering in zich. Het drakenschubbenoppervlak van de verlichting bootst de schubben na van Chinese draken, zowel die uit de mythologie als die uit de culturele festiviteiten van vandaag. De ‘Star Cloud’-verlichting heeft een bewegend oppervlak, waarmee de auto kan overschakelen tussen dagrijlichten en grootlichten door schubben te openen en te sluiten.
Flexibele en autonome interieurruimte
Door de lay-out van de elektrische aandrijflijn en de integratie van systemen voor autonoom rijden van Level 4 kon een ruim en flexibel interieur gecreëerd worden dat anders is dan in gelijk welke andere auto op de weg. De twee zetels vooraan zijn gemaakt van flexibele materialen en hebben een ‘rijstand’ (rugleuning rechtop) en ‘ruststand’ (rugleuning achteruit geklapt). Ze bieden zo een flexibiliteit die vergelijkbaar is met die van vliegtuigzetels in eerste klas. Wanneer de systemen voor autonoom rijden van de Futuron ingeschakeld worden, komt de rugleuning van de twee zetels vooraan in de ruststand en schuift het stuurwiel weg. De ‘zero-gravity’-zitpositie die zo ontstaat, helpt lange ritten minder vermoeiend te maken.
Het naadloze interieur van de Futuron weerspiegelt ook zijn aard als auto voor autonoom rijden, met vloeiende oppervlakken zonder onderbrekingen vanaf het dashboard en over de deurpanelen. De deuren hebben dezelfde ‘Star Cloud’-verlichting en hetzelfde drakenschubbenmotief als het exterieur, die een glinsterende, interactieve sfeerverlichting creëren. Ook het ventilatiesysteem zit achter drakenschubben, die openen en sluiten om frisse lucht in het interieur te verspreiden.
Een van de meest in het oog springende elementen in het interieur is de ‘cockpitzone’ rond de bestuurder. De grafische gebruikersinterface (GUI) van de cockpit vertrekt vanuit de deur aan bestuurderszijde en wikkelt zich in een naadloze boog rond het stuurwiel. De GUI creëert één geheel van de instrumentencluster en het audiovisuele scherm in het midden van het dashboard, en is gelinkt aan het display dat in het oppervlak van het stuurwiel zelf geïntegreerd is. De GUI maakt gebruik van artificiële intelligentie en creëert een unieke gebruikerservaring met de weergave van nuttige informatie over de verschillende functies van de systemen voor autonoom rijden, de aandrijflijn en het navigatiesysteem. Ter hoogte van de top van de cockpitboog maakt de GUI een uitsprong in de richting van de weg, met ook hier een interactieve ‘Star Cloud’-verlichting.
(persbericht)