De Garnalenrit haalde op korte tijd een zeer hoge status waar het op rittensportwedstrijden aankomt. Jaar na jaar werden de deelnamerecords geklopt. Het geheim? Een no-nonsense benadering gedoopt in een sfeer die de uitzetters haalden uit de oude vervlogen Engelse rally’s.
Zo exporteerde specialist roadbook ontwerper Bjorn Vanoverschelde het idee van de Engelse RAC rally naar de Vlaamse bossen van het Brugse Ommeland. Een streek die weinig bekend was bij de autosporters. En ook de benadering bleef specifiek. Zo gaat de organisatie er al jaren prat op dat de obstakels onderweg, gevormd worden door de route en niet door het reglementenboek. De donkere avonden, de bosroute, de herfstbladeren, regen en mist… Zij vormen de echte obstakels en de route, die loopt ogenschijnlijk vanzelf. Schijn bedriegt echter, zoals meerdere teams ook deze editie weer konden vaststellen. Het roadbook is immers zo opgevat dat zelfs bij een verkeerde keuze, de deelnemers “vanzelf” weer op de goede weg komen.
Maar het grote nieuws kregen de deelnemers voor aanvang van de wedstrijd. Organisator AC Noordzee liet immers weten te stoppen als club. Tijdsgebrek bij het bestuur, omwille van professionele en privé redenen, noodzaakte de kleine club om de eer aan zichzelf te houden. Deze editie van de Garnalenrit werd dus de laatste, althans, onder de vlag van AC Noordzee.
In de instapklasse recreatie namen David Duerinckx en Tom Jacobs het heft in handen van bij de aanvang van de wedstrijd. Met slechts twee punten voor een late aanmelding hielden zij de zaken goed in de hand. De achtervolgers, Bart en Bram Babeliowsky, liepen tegen een gemiste controle en incasseerden 20 punten. Ze repliceerden met een quasi foutloos tweede deel waarin Duerinckx en Jacobs deze keer een “bordje pakten”. Het werd op tijd beslist en daarin bleken Duerinckx-Jacobs net iets beter dan vader en zoon Babeliowsky. Duerinckx en Jacobs blijven in het kampioenschap voorlopig ongeslagen. Achter de koplopers reden Francky en Aurieke Meyfroot een mooie regelmatige wedstrijd met een derde plaats als resultaat.
In Toerisme openden Jelle De Cnodder en Jonathan Huysmans sterk met een foutloze score, maar twee gemiste controles in het tweede deel bezegelden hun lot. De zege ging dan naar Jens Vanoverschelde en Pablo Cracco, met een gelukje zoals achteraf bleek, terwijl Tim Claeys en Jorden Boone naast de zege grepen voor… één te late aanmelding! Het scherp van de snee heet dat dan. De klasse Sport ging naar de broers Bart en Bjorn Buysse. De puntenlast in Sport lag traditioneel veel hoger dan in de andere klassen maar achteraf bekeken hadden de Buysse broers weinig problemen om vader en dochter Leo en Inge Rackham achter zich te houden. In de tussenstand van het kampioenschap doen zij een goede zaak.
DIXIT
Pieter D’Hoore, voorzitter AC Noordzee:
“Voor zijn een kleine club en voor de mensen in het bestuur wordt het moeilijk om nog de tijd te vinden tot het organiseren van de evenementen. We houden er dan ook aan om te stoppen op een hoogtepunt. We hebben een goed team van mensen, jammer dat het stopt, maar het stoppen met de club betekent niet dat er een einde komt aan de relaties met deze kring van mensen. We zoeken nog een oplossing om het concept van de Garnalenrit niet te laten verloren gaan.”
Jens Vanoverschelde, winnaar klasse Toerisme:
“We hebben echt waar geluk gehad. Het was voor het eerst dat ik met een oldtimer reed, met de Simca Rally van mijn co Pablo Cracco. En dat is heel wat anders dan met een moderne wagen. Ik vergat bijvoorbeeld de verstraler af te leggen en daardoor zaten we met een platte batterij. Plots moesten we het dus doen zonder tripmaster en waren we alle opgeslagen gegevens kwijt. Vanaf dan hebben we alles maar bij benadering genoteerd en dat was blijkbaar accuraat genoeg om te winnen!”
Tom Jacobs, copiloot en winnaar klasse Recreatie:
“Onze derde zege. Laten we zeggen dat we dit seizoen veel geluk hebben, net daar waar we vorig seizoen pech kenden. Als we vorig jaar de verkeerde afslag namen, dan nemen we dit jaar de juiste. We zijn ook iets kritischer geworden en stellen andere prioriteiten. Het is ook de eerste keer dat we alle wedstrijden van het kampioenschap rijden. We proberen het en we zien wel waar we uitkomen.”
De Garnalenrit haalde op korte tijd een zeer hoge status waar het op rittensportwedstrijden aankomt. Jaar na jaar werden de deelnamerecords geklopt. Het geheim? Een no-nonsense benadering gedoopt in een sfeer die de uitzetters haalden uit de oude vervlogen Engelse rally’s. Zo exporteerde specialist roadbook ontwerper Bjorn Vanoverschelde het idee van de Engelse RAC rally naar de Vlaamse bossen van het Brugse Ommeland. Een streek die weinig bekend was bij de autosporters. En ook de benadering bleef specifiek. Zo gaat de organisatie er al jaren prat op dat de obstakels onderweg, gevormd worden door de route en niet door het reglementenboek. De donkere avonden, de bosroute, de herfstbladeren, regen en mist… Zij vormen de echte obstakels en de route, die loopt ogenschijnlijk vanzelf. Schijn bedriegt echter, zoals meerdere teams ook deze editie weer konden vaststellen. Het roadbook is immers zo opgevat dat zelfs bij een verkeerde keuze, de deelnemers “vanzelf” weer op de goede weg komen.
Maar het grote nieuws kregen de deelnemers voor aanvang van de wedstrijd. Organisator AC Noordzee liet immers weten te stoppen als club. Tijdsgebrek bij het bestuur, omwille van professionele en privé redenen, noodzaakte de kleine club om de eer aan zichzelf te houden. Deze editie van de Garnalenrit werd dus de laatste, althans, onder de vlag van AC Noordzee.
In de instapklasse recreatie namen David Duerinckx en Tom Jacobs het heft in handen van bij de aanvang van de wedstrijd. Met slechts twee punten voor een late aanmelding hielden zij de zaken goed in de hand. De achtervolgers, Bart en Bram Babeliowsky, liepen tegen een gemiste controle en incasseerden 20 punten. Ze repliceerden met een quasi foutloos tweede deel waarin Duerinckx en Jacobs deze keer een “bordje pakten”. Het werd op tijd beslist en daarin bleken Duerinckx-Jacobs net iets beter dan vader en zoon Babeliowsky. Duerinckx en Jacobs blijven in het kampioenschap voorlopig ongeslagen. Achter de koplopers reden Francky en Aurieke Meyfroot een mooie regelmatige wedstrijd met een derde plaats als resultaat.
In Toerisme openden Jelle De Cnodder en Jonathan Huysmans sterk met een foutloze score, maar twee gemiste controles in het tweede deel bezegelden hun lot. De zege ging dan naar Jens Vanoverschelde en Pablo Cracco, met een gelukje zoals achteraf bleek, terwijl Tim Claeys en Jorden Boone naast de zege grepen voor… één te late aanmelding! Het scherp van de snee heet dat dan.
De klasse Sport ging naar de broers Bart en Bjorn Buysse. De puntenlast in Sport lag traditioneel veel hoger dan in de andere klassen maar achteraf bekeken hadden de Buysse broers weinig problemen om vader en dochter Leo en Inge Rackham achter zich te houden. In de tussenstand van het kampioenschap doen zij een goede zaak.
DIXIT
Pieter D’Hoore, voorzitter AC Noordzee:
“Voor zijn een kleine club en voor de mensen in het bestuur wordt het moeilijk om nog de tijd te vinden tot het organiseren van de evenementen. We houden er dan ook aan om te stoppen op een hoogtepunt. We hebben een goed team van mensen, jammer dat het stopt, maar het stoppen met de club betekent niet dat er een einde komt aan de relaties met deze kring van mensen. We zoeken nog een oplossing om het concept van de Garnalenrit niet te laten verloren gaan.”
Jens Vanoverschelde, winnaar klasse Toerisme:
“We hebben echt waar geluk gehad. Het was voor het eerst dat ik met een oldtimer reed, met de Simca Rally van mijn co Pablo Cracco. En dat is heel wat anders dan met een moderne wagen. Ik vergat bijvoorbeeld de verstraler af te leggen en daardoor zaten we met een platte batterij. Plots moesten we het dus doen zonder tripmaster en waren we alle opgeslagen gegevens kwijt. Vanaf dan hebben we alles maar bij benadering genoteerd en dat was blijkbaar accuraat genoeg om te winnen!”
Tom Jacobs, copiloot en winnaar klasse Recreatie:
“Onze derde zege. Laten we zeggen dat we dit seizoen veel geluk hebben, net daar waar we vorig seizoen pech kenden. Als we vorig jaar de verkeerde afslag namen, dan nemen we dit jaar de juiste. We zijn ook iets kritischer geworden en stellen andere prioriteiten. Het is ook de eerste keer dat we alle wedstrijden van het kampioenschap rijden. We proberen het en we zien wel waar we uitkomen.”
(persbericht/foto: wb)
DE TECHNISCHE FICHE
Datum: 26 oktober 2019
Organisatie: Autoclub Noordzee
Overzicht: 3de manche van het VAS Regionale kampioenschap rittensport, klasses Recreatie, Toerisme en Sport. De wedstrijd komt eveneens in aanmerking voor het PAK provinciaal kampioenschap van West-Vlaanderen.
Deelnemers: aan de start: 81, geklasseerd: 81
Meteo: droog gedurende de avond, regen in de eindfase
Parcours: Geheim parkoers van ongeveer100 kilometer, verdeeld in drie delen met start en aankomst op het Gemeenteplein in Wingene, af te leggen aan een gemiddelde snelheid van 25 km/u met passages in Wingene, Tielt en Beernem.
De koplopers
- in klasse Recreatie: deel 1 tot deel 2 (finish): David Duerinckx-Tom Jacobs
- in klasse Toerisme: deel 1: Jelle De Cnodder-Jonathan Huysmans; deel 2 tot finish: Jens Vanoverschelde-Pablo Cracco
- in klasse Sport: deel 1 tot finish: Bart Buyse-Bjorn Buyse
EINDUITSLAG (podium per klasse):
Recreatie: 1. Duerinckx David-Jacobs Tom 23 punten, 2. Babeliowsky Bart-Babeliowsky Bram 28 punten, 3. Meyfroot Francky-Meyfroot Aurieke 44 punten…
Toerisme: 1. Jens Vanoverschelde-Pablo Cracco 40 punten, 2. Claeys Tim-Boone Jorden 42 punten; 3. De Cnodder Jelle-Huysmans Jonathan 44 punten…
Sport: 1. Buyse Bart-Buyse Bjorn 188 punten, 2. Rackham Leo-Rackham Inge 207 punten, 3. Agten Guy-Seynaeve Dominique 226 punten…