Home > #Hoofdnieuws > Interview: Ward Sluys zet er een punt achter!

Interview: Ward Sluys zet er een punt achter!

Ward Sluys heeft met de finaleraces in Assen definitief een streep getrokken onder zijn deelnames aan kampioenschappen binnen en buiten België. De Aalstenaar reed met de snelle Nederlandse Sandra Van der Sloot naar twee ereplaatsen in de Supercar Challenge, uiteraard aan het stuur van de BMW M4 Silhouette van JR Motorsport. Assen was niet de allerlaatste race van de allrounder Ward Sluys, maar wel de laatste deelname aan een kampioenschap. Ook het aantal wedstrijden van Ward Sluys zal in de toekomst niet meer zo groot zijn als dat in het verleden het geval is geweest. Hoe dan ook Sluys kijkt terug op een zeer mooie carrière in de vaderlandse autosport en houdt prachtige herinneringen aan de jaren op circuit over. Tijd voor een round-up.

Ward, wat is de leukste auto waar je ooit mee gereden hebt?

“Eigelijk is die auto erg recent gekomen, met name zelfs dit jaar. Ik heb enkele testen en races kunnen afwerken met de Lamborghini SuperTrofeo en die Italiaanse Stier heeft een enorme indruk op mij gemaakt… Wat een wagen! De auto is krachtig, maar rijdt ook als een zuivere racewagen, zonder toegevingen. Je kan er heel hard mee gaan en ik heb van iedere minuut in de Lamborghini genoten. Mocht ik kunnen, zou ik zeker nog eens instappen in de Italiaanse GT.”

Welke zege of race is de beste herinnering uit al die jaren autosport?

“Dat is er dan één van langer geleden, met name de zege met NGT in de 24 Uur van Zolder 2008. Ik maakte toen deel uit van een team met Heinz Bonnaerens, Ruben Maes en Bart Couwberghs, drie schitterende teamgenoten en we wonnen toen met een Porsche 997 GT3 Cup de zware 24 Uur van Zolder, in een regie van Marc Matton, de man achter het team NGT. Ik hecht erg veel waarde aan die zege, want er zijn best wat Belgische rijders met naam die de zware Limburgse race nog niet hebben gewonnen. De foto van het podium hangt in mijn bureau en ik zal die niet snel wegdoen. Bovendien was het een zege die we absoluut niet cadeau hebben gekregen en dat is altijd mooier achteraf. Als je moet knokken, dan weet je ook dat je de zege verdiend hebt. Er zijn er nog zo enkele, zoals de zege in de 1000 Kilometer van Palanga enkele jaren geleden en de winst in de klasse met de SEAT MK2, in de 12 Uur van Spa, BTCS. Verder hou ik een mooie herinnering over aan alle teams en structuren met een familiale ambiance, waar ik me steeds welkom heb gevoeld.”  

Wat is het mooiste circuit waar je ooit gereden hebt?

“Wel voor een Belg is dat misschien een vreemd antwoord, maar voor mij is dat Mugello. Er zullen mogelijk wat mensen opkijken, maar Mugello is een heerlijke omloop in een land waar ik toch ook een bijzonder band mee heb.”

Heb je spijt van iets?

“Misschien had ik achteraf bekeken, met het jaarbudget dat ik van de sponsors ter beschikking had, meer Internationaal getinte wedstrijden of kampioenschappen kunnen afwerken, zoals een seizoen in de Blancpain Endurance of iets anders én wie weet welke deuren zoiets had kunnen openen. Anderzijds ben ik een gentleman driver en dat betekent dat ik een bedrijf heb, dat tijd vergt en ik weet niet of meer tijd in de autosport een goede zaak zou geweest zijn. Ik koos steeds bewust voor een mix van Benelux kampioenschappen mét enkele internationale uithoudingsraces, omdat racen altijd 100% een hobby is geweest.” 

Wat is nu juist de bedoeling in de toekomst?

“Ik ga sowieso enkele vrienden begeleiden die racen op hun bucketlist hebben staan. Ik ga proberen hen iets bij te brengen om ooit zo hun droom te laten uitkomen. Die mensen willen onder meer de 24 Uur van Zolder rijden, misschien wel in 2020 of 2021. Ik blijf op termijn twee of drie races per jaar rijden, maar eerst wil ik professioneel een aantal projecten verder uitbreiden en dan bekijken we wel wat er mogelijk is. Ik wil ook STENROC Racing niet laten voor wat het is, deze mensen waren de voorbije 23 jaar mijn vaste partner en we hebben samen, sportief en marketinggewijs mooie dingen bereikt. Ook een woord van dank aan hen, want autosport zonder financiële steun is nooit haalbaar én het mooie is dat elke partner van het eerste uur, al die jaren trouw is gebleven. Dat wil ook wat zeggen! Ik heb altijd meer dan het racen zelf geboden aan mijn partners en die marketingbenadering heeft dit alles mede mogelijk gemaakt.”