Home > #Hoofdnieuws > Wind stuwt Belgisch Solar Team richting goud op het wereldkampioenschap

Wind stuwt Belgisch Solar Team richting goud op het wereldkampioenschap

Het Belgische Solar Team is opgeklommen tot de tweede plaats in het wereldkampioenschap voor zonnewagens. Echter niet op de manier die ze hadden gehoopt, dit omdat er dinsdagnamiddag hevige winden oprukten die voor enkele gevaarlijke situaties zorgden.

Extreme omstandigheden

Dinsdagnamiddag zijn er hevige zijwinden komen opzetten en daardoor zijn heel wat zonnewagens gaan zwalpen over de weg. De Belgische wagen is door een onverwachte wervelwind gereden en slipte hierdoor. Dit werd gelukkig onmiddellijk gecorrigeerd door de ervaren racepiloot Bert Longin die de wagen op de baan hield. De studenten hebben de dag veilig kunnen beëindigen maar ze hebben ook ‘s nacht last gehad van een overtrekkend onweer. Toen de zand- en regenstorm over de kampplaats trok, ging al hun energie naar het veiligstellen van elkaar en de zonnewagen, de BluePoint. Een uur na de start van de vierde dag zagen ze opeens de zonnewagen van Solar Team Twente aan de kant van de weg liggen. Twente stond al bijna de hele race op de eerste plaats. ‘Door de hevige winden zijn er vandaag twee zonnewagens van de baan gevlogen, voor het team uit Twente is de race helaas gedaan maar hun piloot was gelukkig ongedeerd.’, vertelt Inge Habets, structureel ingenieur. Het Leuvense team belandde zo op de tweede plaats, dit met gemengde gevoelens.

Inhaalmanoeuvre

De studenten van de KU Leuven hebben echter hun hoofd niet laten hangen en begonnen een groot inhaalmanoeuvre. ‘Doordat we onze wagen met de neus naar de wind kunnen richten, kunnen we veel stabieler rijden’, vertelt Emmerick Vandervelpen. ‘Onze voorloper heeft moeten vertragen, terwijl wij onze strategische snelheid konden aanhouden.’, gaat de aerodynamicus verder. Het vertrouwen in de wagen en de piloten was groot en zo konden ze de hele dag hun Nederlandse concurrenten op de hielen zitten. Door de wisselende bewolking was het niet gemakkelijk om de achterstand te verkleinen maar dat is wel gelukt. Het tijdsverschil is van 43 minuten gereduceerd tot 7 minuten. ‘We starten morgen vlak na Vattenfall, we moeten nog 299 km rijden. We hopen hun voorbij te steken om dan als eerste over de finishlijn te rijden!’, sluit Inge af.

(persbericht)