Terwijl de teams de laatste hand leggen aan de voorbereidingen van hun auto voor de laatste grote afspraak van het jaar in de autosport, is de Royal Motor Club van Huy in “overdrive” geschakeld om de laatste keuzes te valideren, de laatste details van de organisatie te regelen, “de violen af te stemmen” tussen alle betrokken partijen : de gemeenten en al hun diensten, de stad van Huy, de Provincie Luik, het Ministerie van Binnenlandse zaken, de co-organisatoren, de stewards, commissarissen en alle vrijwilligers…
Het parcours ligt wel al vast, behoudens een slechte verrassing op het laatste ogenblik. Op het menu staan 10 klassementsproeven die 2 keer moeten doorlopen worden, voor een totaal van meer dan 220 km klassementsproeven, i.e. meer dan in 2018 ! De habitués van de Rally van de Condroz zullen niet gedestabiliseerd worden door de grote “klassiekers” als daar zijn Strée, Wanze, Bodegnée-Amay, Wanzoul, Ramelot en Perwez-Marchin – de langste klassementsproef van de rally met haar bijna 21 km – die in grote lijnen het parcours van vorig jaar overnemen, af en toe wel in de omgekeerde richting. Ben-Ahin,Héron en Villers-le-Bouillet zijn nieuw, maar maken gebruik van stukken die al gekend zijn. De grootste nieuwigheid is de terugkeer van de klassementsproef van Ouffet-Clavier in een nieuwe versie die iets meer dan 14 km lang is.Het feest gaat van start op vrijdag met de vrije trainingssessies die dit jaar de ganse dag door plaatsvinden (Toegang : 5 € – gratis voor de houders van een “WE pass” aan 25 €) en de technische controle gevolgd door de traditionele handtekeningssessie die voorzien is in de tent op vrijdag om 18u30. Twaalf klassementsproeven, verdeeld over twee halve lussen van 3 KP op zaterdag, acht klassementsproeven verdeeld over 4 halve lussen van 2 KP op zondag, dat is wat er op het programma staat voor de teams, met constante animatie in het assistentiepark van de rally dat zoals gebruikelijk wordt opgesteld op de Avenue Delchambre en de Quai d’Arona langsheen de Maas