Na een zomervakantie van anderhalve maand maakten niet minder dan 38 teams de verplaatsing naar Zandvoort, voor de vijfde afspraak van de VW Fun Cup powered by Hankook 2019. De #277 Allure Team (Cédric Bollen-Gilles Debrus-Sébastien Kluyskens), ongeslagen sinds de tweede meeting van het seizoen in Magny-Cours, bevestigde zijn heerschappij met een vierde opeenvolgende overwinning aan de Noordzee. Ondanks hevige tegenwerking, moesten de #2 DRM Autographe (Edouard Mondron-Gilles Smits-Frédéric Bouvy) en de #280 Socardenne by Milo (Kevin Caprasse-Logan Jadot-Matteo Raspatelli) genoegen nemen met de rol van eerste achtervolgers. In Biplace zegevierde de #377 Michaël Mazuin Sport (Camille Mazuin-Louis Mazuin) voor de eerste keer.
De #2 DRM Autographe zorgde acht uur lang voor spanning, maar toch was de overwinning opnieuw voor de #277 Allure Team. In het kader van de Benelux Open Races in Zandvoort, reed het trio Bollen-Debrus-Kluyskens naar een vierde opeenvolgend succes dit seizoen na een op zijn minst zenuwslopende laatste stint. “Ik voelde een probleem met de ophanging. De auto werd steeds onbestuurbaarder. Een ronde extra en ik vrees dat de wedstrijd voorbij was voor ons”, legde een opgeluchte Cédric Bollen uit. “Ondanks dat probleem en een serieuze aanrijding tijdens de kwalificaties, realiseren we een goede zaak in het kampioenschap en nemen we een optie op de titel. Het is nu onze taak om dat te bevestigen tijdens de twee laatste manches van het seizoen”, legde Gilles Debrus uit.
Het drietal van de #2 DRM Autographe kwam uiteindelijk twee seconden tekort om in laatste instantie een eerste zege van het seizoen te veroveren. Edouard Mondron, Gilles Smits en Fred Bouvy waren regelmatig in de top 3 te vinden, reden een kloof van 23 seconden dicht tijdens de laatste stint, maar bleven steken op de tweede plaats. De #280 Socardenne by Milo (Kevin Caprasse-Logan Jadot-Matteo Raspatelli), snelste tijdens de kwalificaties, nam de laatste plaats op het podium in.
Daarachter waren de kandidaten voor de ereplaatsen talrijk, maar velen zagen hun kansen in rook opgaan. Na twee ronden kwam het tot een aanrijding tussen de #149 Socardenne by Milo (Kevin Balthazar-Matts Breckpot-Christophe Nivarlet), #269 Jac Motors (Benoit Visnovsky-Mathieu Detry-Sébastien Incardona) en de #255 DZ Racing (Sébastien Dorkel-Amine Zeghouani-Jean-Luc Vandormael-Hakim Ouassini) in de Tarzanbocht. Nadien viel de #426 Acome Racing (Martin Leburton-Gilles Piron-Pierre Piron) terug in het klassement door problemen met de versnellingspook en de bak. Bij de ontgoochelden hoorde ook de #422 Michaël Mazuin Sport (Michaël Mazuin-Damien Dupont), een auto die lang meespeelde in de top 10, alvorens de handdoek in de ring te gooien met een kapotte motor.
De #499 DRM Art Blanc Tourneur (Guillaume Mondron-Simon Tourneur-Emile de Dryver), vertrokken vanop pole positie, strandde aan de voet van het podium, voor de #44 Jac Motors (Laurent Jaspers-Robèr Romviel-Michaël Leenders), auteur van een knappe inhaalrace na een mindere openingsfase met schade aan de voorkant van de auto.
Pure en Fun: CG Racing met de dubbelslag
De #219 CG Racing van de jonge William Godefroid en Sébastien Biélande, die veelbelovende prestaties toonde begin dit seizoen, hoopte dit weekend af te rekenen met de pechduivel met een zege in hun categorie. Het hoeft geen betoog dat de twee rijders afkomstig uit de karting hun objectieven hebben behaald: het duo zegevierde voor het eerst in Pure (voor rijders met enkel de VW Fun Cup als ervaring) en Fun (teams zonder Top Gun), maar klasseerde zich bovendien op een mooie zesde plaats algemeen. Een mooie beloning voor het team van Christophe Godart, dat door pech achtervolgd werd tijdens de afgelopen 25 Hours.
In Fun was de tweede podiumplaats voor de #291 Comtoyou Racing. Tristan Földesi, Maxime Lieutenant en Gilles Verleyen verkleinen zo hun achterstand in de tussenstand op de #415 Clubsport Racing by Allure (Tom Boonen-Johan Huygens-Marnik Battryn), derde in Zandvoort.
In het Pure-klassement bleef de #281 AC Motorsport van Arnaud Quédé, Benoit Arnaudet en Geert Windels voor de #278 Acome Racing van Manu Nava, David Doutrepont en Anthony Rosa in de strijd om de tweede positie. De #281 neemt op die manier de leiding in de rangschikking over van de #278.
In Evo2 werd een nieuwe zege genoteerd voor de #227 JUSI Racing (Jurgen Vermeulen-Linus Christiaens-Diederik Ceyssens). De titelverdedigers verstevigden ook hun leidersplaats in het kampioenschap.
Biplace: eerste zege voor Michaël Mazuin Sport
In Biplace maakte een half dozijn wagens de verplaatsing naar de Nederlandse kust, voor een race in de race en een unieke ervaring voor passagiers. De #342 Monster Trendy by Milo (Françis Plunus-Eric Jardon-Manuel Martin) beheerste de eerste wedstrijdhelft, maar kon uiteindelijk niet weerstaan aan de opmars van de #377 Michaël Mazuin Sport (Camille Mazuin-Louis Mazuin). Broer en zus behaalden hun eerste overwinning met drie ronden voorsprong op de #342 en vijf op de #360 CBRS by Milo van Alain Dupont, Philippe Fisette en Michel Koning.
“Door alle pech die we gekend hebben sinds het begin van dit seizoen, doet deze zege uiteraard veel deugd”, reageerde Camille Mazuin. “Het was bovendien de eerste keer dat ik een duo vormde met mijn broer, wat het allemaal nog mooier maakt.”
Na de doortocht in Nederland trekt de VW Fun Cup powered by Hankook opnieuw naar Belgische bodem voor de volgende meeting. Op 12 en 13 oktober zien de rijders elkaar immers terug op Circuit Zolder. Grijpt de #277 de titel in Limburg? Antwoord over een maand!
(persbericht)