- Kevin Demaerschalk (Ford Fiesta R5 MkII), tweede plaats: “We mogen zeker tevreden zijn over de eerste dag. We zaten ondanks gebrek aan wedstrijdritme toch onmiddellijk in het goede ritme en konden mee vooraan draaien. Jammer van onze lekke band op de laatste proef. We zijn heel blij met dit resultaat. Het is reeds even geleden dat we nog op het podium gestaan hebben en dit dan nog met een nieuwe wagen. We kijken alvast uit naar de Condroz rally.”
- Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5), derde: “De honger was groot, na meer dan twee maanden inactiviteit. Ik begon echter niet goed aan de wedstrijd. Bij de start van de eerste proef liet ik de motor afslaan. Op de tweede proef in Beveren begon het te regenen. We hadden gegokt op harde slicks, type “21”, en dat was duidelijk niet de juiste keuze. Ik vond geen grip en we verloren 11″. Maar nog erger was het feit dat de motor begon te roken en olie verloor. Ik vreesde het ergste. Gelukkig bleek onze vrees voor het olielek ongegrond. Blijkbaar was een dop niet goed afgesloten. Ik kon de avond afronden met een mooie scratch in Beveren en een vierde plaats. Ik twijfelde zaterdagochtend aan de bandenkeuze. We konden een zachte slick leggen in combinatie met een stugge afstelling van de vering, of we konden opteren voor harde slicks met een zachtere vering. We kozen weer voor “21” harde slicks met een zachtere afstelling. Het bleek niet ideaal. In de snelle situaties was de Skoda niet stabiel en moest ik van het gas. We hebben tijd laten liggen…“
- Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5 Evo), vierde: “Zot hé? Dit had ik echt niet verwacht. Dat bewijst nog maar eens dat je veel moet rijden. Bochten die ik vorig jaar niet vol gas durfde te nemen, nam ik deze keer probleemloos zonder te lossen, omdat ik nu weet dat de auto het kan. Dat vertrouwen krijg je enkel door veel te rijden. Bernard Munster heeft me ook gezegd dat ik een proef moest uitpikken om eens keihard aan te vallen. Dat was niet Passendale, waar ik de scratch reed, maar wel Rumbeke, waar onze tijden ook sterk waren.Ik maakte een paar kleine foutjes, gewoon omdat ik te hard forceerde om derde te blijven. Jammer, maar ik ben heel blij met de vierde plaats. Jammer dat de veranderende weersomstandigheden in de slotrit scherprechter werden in de strijd voor het podium. Op zo’n moment haalt de sporter in mij de bovenhand. Werken voor een resultaat en als je er dan bent je grens proberen te verleggen. Dat laatste hebben wij dit weekend zeker gedaan. Kijk maar naar onze tijden. En die eerste scratch ooit in het BK was zalig! Dit weekend is gebleken dat de aanpak van Bernard Munster loont. Geduld prediken, opbouwen, af en toe iets proberen en kunnen beschikken over een prima en betrouwbare wagen. Vandaag kwam alles samen. Ik ben Bernard dankbaar voor de wagen en de vele feedback.”
- Kris Princen (VW Polo GTi R5), opgave: “De wagen was totaal onbestuurbaar. Ik heb er geen verklaring voor. Op het droge ging het nog min of meer maar in de regen zat ik met schrik in de wagen. Is het een probleem van het differentieel, de sper of iets anders? Dat zal moeten blijken uit de analyse die zal volgen. Onze opgave is een gevolg van een kapotte uitlaat. Plotseling zat er rook in de cockpit en ontstond er een brandje onder de motorkap. Ik ben gestopt bij een baanpost waarna het vuur snel gedoofd werd. We blijven op kop in het BK. Er is geen man over boord maar ik had het toch graag anders gezien dan hoe het nu gelopen is.”
- Bernard Munster (teambaas BMA): “Op dit moment is het onmogelijk om zeggen wat en of er iets mis is gegaan met Kris Princen en/of zijn wagen. Maandag gaan we de wagen demonteren en gaan we alles analyseren. De onboardbeelden, de data, de tijden. Alles zal tegen het licht worden gehouden waarna we hopelijk antwoorden krijgen. Pieter-Jan Michiel heeft een uitstekende rally gereden. Hij reed constant in de top vijf en won zijn eerste klassementsrit in het BK op een moment dat de strijd voor de zege helemaal open lag. Ik snap dat hij misschien een tikkeltje ontgoocheld is omdat hij het podium op een haar na mist. Maar derde of vierde maakt eigenlijk niet uit. Hij moet de prestatie die hij hier heeft neergezet onthouden en hij mag trots zijn op de progressie die hij de voorbije weken en maanden gemaakt heeft. Charly kan eveneens terugblikken op een goede wedstrijd. Hij evolueert heel snel. Ei zo na had hij in de slotrit de scratch bij de Junioren gedraaid. Daarvoor komt hij 1.8 sec tekort. Patrick heeft vrijdag een koord genomen waarin waarschijnlijk een steen lag. Op de onboardbeelden hoor je een tik waarna een onderdeel van de ophanging het begaf. Het is bovendien een onderdeel dat zelden of nooit stuk gaat. Wanneer dat toch het geval neemt de herstelling veel tijd in beslag. We zijn nog op zoek gegaan naar dat onderdeel maar hebben het uiteindelijk niet gevonden.”