Home > Rally > Divers > E-Rally: Filip Dewulf: “Elektrische en gewone rally kan perfect naast elkaar”

E-Rally: Filip Dewulf: “Elektrische en gewone rally kan perfect naast elkaar”

Voor de derde keer wordt de rally “Omloop van Vlaanderen” vergezeld van een regularity rally voor zero-emission en plug-in hybride auto’s. Voorlopig blijft het stil op dat front, maar het Electric Motorsport Team gaat in alle geval al van start in de E-Rally Omloop van Vlaanderen.

Het Electric Motorsport Team neemt op zaterdag 7 september voor de derde keer al deel aan de E-rally Omloop van Vlaanderen in Roeselare. De E-rally wordt gereden volgens het reglement van de regularity, waarbij de deelnemers een opgelegd gemiddelde dienen aan te houden op de klassementsproeven, maar staat enkel open voor elektrische wagens, hybrides of zero-emission voertuigen. De klassementsproeven volgen deze van de normale rally, over twee van de vier voorziene lussen, d.w.z. tien klassementsproeven. Het Electric Motorsport Team is deelnemer van het eerste uur en was er al bij op de eerste editie. Sinds 2015 rijdt het team jaarlijks diverse events, als veiligheidswagen in een rallysprint, in toerritten voor elektrische wagens en dus ook deze regularity.

Filip Dewulf uit Oostende en copiloot Kurt Declercq uit Roeselare maken de bemanning uit. “Vermits ik het team al enige jaren steun als partner, kreeg ik bij afwezigheid van copiloot Kurt Maes de kans om naast Filip plaats te nemen. Zelf heb ik reeds enige ervaring in veiligheidswagens in Belgische rally’s, dus hopelijk komt ook deze ervaring goed van pas. Regularity is voor mij vrij nieuw, maar na een testsessie met de tripcomputer, moet het lukken”, aldus Kurt Declercq. Voor de E-rally beschikt het team over een nieuwe Kia E-Niro, geleverd door de Kia-dealer Novoto. De E-Niro haalt een vermogen van 150 Kw (204 pk) en het rijbereik van 450 kilometer zou in principe moeten volstaan voor de ganse rally.

Uiteraard gaan wij op de klassementsproef de Sportmodus even aanzetten, om iets vlottere acceleraties te hebben, dus zal het rijbereik dan wel even naar beneden gaan. Vermoedelijk naar 300 km, de ganse E-rally is in totaal 200 km, dus tijdens de pauze zullen wij wel bijladen om zeker niet “droog” te komen staan in de tweede ronde. Tijdens de verbinding maken we gebruik van de regeneratieve stand, waarbij de auto remt zonder dat je het rempedaal aanraakt, dit om de batterij al rijdend wat bij te laden“, verduidelijkt Filip Dewulf. “Vorig jaar werden wij tweede, dus dit jaar kan nog beter. Momenteel hebben wij nog geen zicht op onze concurrenten, de inschrijvingen komen helaas slechts met mondjesmaat binnen. En dat is jammer, de promotie vanuit de organisatie was dit jaar niet optimaal, wat spijtig is. Dit is nochtans een discipline of een categorie met een zekere toekomst, vermits ook op wereldniveau en bij de constructeurs de roep naar schonere autosport steeds meer aan de orde is. Het is aan de federaties en organisatoren om meer op deze kar te springen. Dergelijke E-rally’s hebben zeker een bestaansreden naast de reguliere, normale autosport. De gewone rally moet zeker niet verdwijnen, daarvoor ben ik zelf een te grote autofreak, maar beide disciplines kunnen perfect naast elkaar.

De E-rally start zaterdag 7 september om 10u40 op het podium en eindigt rond 21u. Er wordt gereden op de proeven van Passendale, Houthulst, Zilverberg, Rumbeke en de Zoning. Het rallycentrum bevindt zich in de gebouwen van Floral Racing-JB Motorsport in de Zwaaikomstraat, waar trouwens ook de Zoningproef ligt.

(persbericht/ed. wb)