Met de wedstrijd op het legendarische Spa-Francorchamps circuit pikt de Formule 1 de draad weer op na een korte zomerpauze. Het circuit biedt veel grip maar kost ook aan bandenslijtage. Een korte beschouwing.
Zacht (C1, wit) Medium (C2, geel) en Hard (C3, rood), dat is de bandenkeuze die Pirelli voorstelt voor de Belgische Grand Prix. Wat de juiste alchemie zal zijn voor de wedstrijd zal moeten blijken in de vrije trainingen. Francorchamps biedt een hoge grip maar eveneens worden de banden zwaar belast en zijn de laterale krachten op de wagen, mede door een aero setting die relatief laag kan worden gehouden, van de hoogste in het seizoen.
Nieuw hierbij is dat Pirelli dit jaar een hardere bandenkeuze in de trailer heeft zitten. Vorig jaar waren er supersoft, soft en medium banden en kozen de teams voor een 1-stop strategie met een run op supersoft en medium (met uitzondering van Bottas die tweemaal stopte maar slechts vierde werd). Zoals steeds kan het wisselvallige weer in de Ardennen een grote rol spelen. Wat die rol is zal waarschijnlijk in de loop van de week duidelijker worden.
Mercedes en Lando Norris kozen voor vier sets medium banden, daarmee zijn ze de uitzonderingen want de meeste teams ruilden wat mediums in voor harde compounds. Renault, Haas, Ferrari en Red Bull spannen hier de kroon met tien sets harde banden voor iedere rijder. Aan de andere kant van het spectrum een uitzondering: George Russell, die als enige koos voor twee sets zachte banden.