Ook in de tweede race van de Ford Fiesta Sprint pakte Bert Longin op een weliswaar minder verrassende wijze de overwinning en verstevigt alzo zijn leiderschap en dat van FordStore Feyaerts in de punten van het Ford Dealer Team Championship.
Net zoals in Race 1 neutraliseerde de safety car na de start de race, waarin Belgen De Saeger, gestart in pole position, Herremans en Longin enkel Laurens de Wit toelieten in het kopgroepje. Na de herstart gaf dit viertal de toon aan, terwijl Rik Koen en een groepje volgers, met daarin o.a. Dylan Derdaele terrein verloren. Twee ronden later stelde Herremans orde op zaken. Achter het stuur van een piekfijn door Niels Lagrange herstelde auto nam hij weerwraak op de brute pech van Race 1 en liep zelfs wat uit op Longin-De Saeger. Op uitzondering van Laurens de Wit ontbrak de Nederlandse oppositie in de frontlinie in deze echte thuisrace…
In de Junior Ford Fiesta Sprint Cup stond er andermaal geen maat op Nathan Vanspringel, die op de piste enkel door niet-Junior Huart werd gescheiden van Junior-rivalen Alexander Borgmans en, iets achterop Hanne Terium.
Vooraan verloor Bert Longin Herremans niet uit het oog en in ronde 8 moest de man van de #32 Ford Van den Bossche in hem zijn meerdere erkennen. Enkel Laurens de Wit vond aansluiting met de twee Belgen en geraakte in extremis nog voorbij Herremans. Voor de Belgische punten moest Herremans geen rekening houden met de Nederlander en eindigde daar 2de, voor David De Saeger. Op het gezamelijke podium vonden we twee Belgen en een Nederlander…
Bert Longin: “Algemeen winnen en dit voor de ogen van duizenden Nederlandse toeschouwers, dat doet deugd! Na de ietwat bizarre ontknoping in race 1 – ik vernam slechts op het podium dat ik onder invloed van strafseconden het Belgische klassement won en 3de eindigde overall – maakte mijn ervaring in race 2 het verschil tussen winst en verlies. In de regen en op een ietwat natte piste had ik rijdende achter Kenny goed opgemerkt waar hij foutjes maakte en op welke plaatsen ik hem zou kunnen verrassen en vooral voorbijsnellen. Zo geschiedde. Het laat mij toe dikke punten te scoren en Kenny achter mij te laten in de tussenstand. Dat was dan ook onze opdracht hier op TT Circuit Assen: Kenny verslaan en als leiders TT Circuit Assen verlaten. Er blijven twee keer veertig punten te verdienen en ik besef zeer goed dat naast Kenny een David de Saeger zich manifesteert als een extra klant in de titelstrijd.”
Achter het trio Longin-Herremans-De Saeger diende Dylan Derdaele deze keer vrede te nemen met ere-plaatsen, 7de algemeen en 4de in het BK. Op de 14de plaats en 5de bij de Belgen eindigde 16-jarige Nathan Vanspringel sterk voor Philippe Huart, Alexander Borgmans, Hanne Terium, Tom Feyaerts en Bart Versluys. Uiteraard domineerde de rijder van de #29 FordStoreVanspringel de Junior Ford Fiesta Sprint Cup. In afwezigheid van Giovanni Van Lil leidt Vanspringel ondertussen sterk in de Junior-punten, voor Alexander Borgmans en Hanne Terium.
Nathan Vanspringel: “Het kan een gemakkelijke zege lijken, maar op de piste diende ik toch goed op te letten voor Alexander Borgmans die race na race sterk evolueert. Mij echt bedreigen lukte nog niet. In Spa heeft hij getoond dat hij er snel rijdt en dus blijft de opdracht om mijn voorsprong in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup te verstevigen. Ik ga mij parallel ook toeleggen op het verbeteren van mijn positie in het algemeen klassement, daar sta ik nu 6de.”
Met de hulp van Bert Longin heeft #24 FordStore Feyaerts in het Ford Dealer Team Championship de leiding overgenomen van #32 Ford Van den Bossche. #25 FordStore Vanspringel Wavre is 3devoor de verenigde Ford Peerling nv Pelt-auto’s #98 (Huart) en #99 (Derdaele).
In de Dutch Belgian Super Star blijft Nederlander Daan Pijl domineren, voor Laurens de Wit. De Belgen hebben daar hun posities verstevigd. Met 102 punten is Kenny Herremans (3de) nog steeds de beste Belg, voor David De Saeger (100) en Bert Longin (98).
De vijfde afspraak van de Ford Fiesta Sprint Cup vindt plaats, het eerste weekend van oktober, in het kader van de TCR Spa 500 op wat nog steeds bekend staat als het ‘mooiste circuit ter wereld’.