[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.26.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]
Belgium Racing heeft de 24 Hours of Zolder 2019 als tweede afgesloten, na de ongenaakbare Norma M20 FC. De Limburgse Porsche-specialist reed een foutloze race waarna Dylan Derdaele, Nicolas Saelens, Marc Goossens, Louis Machiels en Lars Kern mee op het algemene podium mochten plaatsnemen. Bovendien sloot hun Porsche 911 GT3 Cup de belangrijkste wedstrijd van het jaar af als best geklasseerde Porsche.
“De 24 Hours of Zolder stond met rood omcirkeld in onze agenda”, vertelt teameigenaar Patric Derdaele. “We wilden deze wedstrijd absoluut voor de vijfde keer winnen, maar wisten dat we het niet volledig zelf in de hand hadden. Er staan heel wat intrinsiek snellere wagens op de startgrid, dus daarom trokken we vol de kaart van de betrouwbaarheid, de kaart van Porsche dus. Die beslissing werd pas laat genomen, maar onze ervaring kwam in tijden als deze goed van pas. Het team is hyper-ervaren met de Duitse bolide en dus konden onze rijders de wedstrijd met vertrouwen aanvatten. Ook naast het circuit was er overigens heel wat activiteit, want we ontvingen dit weekend een klein duizendtal genodigden. Zij beleefden in onze hospitality-eenheid een weergaloos weekend in een leuke ontspannen sfeer.” Speciaal voor de 24 Hours of Zolder deed Belgium Racing een beroep op Porsche-expert Lars Kern. De ervaren Duitser was vol lof over het Limburgse team. “Je merkt dat deze mensen weten waarmee ze bezig zijn”, sprak hij. “De tweede plaats is voor een groot stuk hun verdienste. Wij rijders moeten het op de piste waarmaken, maar dat kan alleen als we het juiste materiaal krijgen. Dat was het geval dit weekend, want de Porsche 911 heeft 24 uur gereden als een Zwitsers uurwerk. Ondanks dat Zolder als een zeer zwaar circuit gekend staat, gaf onze bolide geen kik. Dat bewijst dat de keuze voor Porsche de juiste was.”
“We hadden natuurlijk graag willen winnen”, erkent Louis Machiels eerlijk aan de voet van het podium. “De tweede plaats was echter het hoogst haalbare. De Norma die de wedstrijd won is een compleet ander soort wagen; veel sneller en zuiniger, veel lichter ook. Op pure snelheid hebben we er geen verhaal tegen. Daarom hebben we onze eigen race gereden, aan ons eigen tempo. We waren overduidelijk de snelste Porsche 911 op de piste en bleven van mechanische problemen gespaard. We hebben vanaf de allereerste seconde van de race de leiding in onze klasse gepakt en die nooit meer uit handen gegeven, daarom is de tweede plaats in het algemene klassement oververdiend.”
“We wisten dat we van bij de start het tempo hoog moesten houden en uit de problemen moesten blijven”, vertelt viervoudig winnaar Dylan Derdaele. “De rijders hebben die opdracht tot in de puntjes uitgevoerd en we wonnen dan ook de Belcar 2-klasse met ruime voorsprong op de concurrentie, mede dankzij het uitstekende werk van het team in de pitlane. Daarnaast hebben we beslist niet de kat uit de boom gekeken; we waren steeds vooraan te vinden en hebben gestreden met het mes tussen de tanden. En al is de tweede plaats misschien wel de meest ondankbare, toch mogen we onszelf op de borst kloppen met dit resultaat.” Ook Marc Goossens, nog steeds recordhouder qua aantal overwinning in de Zolderse etmaalrace, klonk positief na afloop van de editie 2019. “Als rijder wil je winnen, maar je moet ook realisme aan de dag leggen. We moeten voor onszelf kijken naar hoe de race is verlopen en dan moet je vaststellen dat de rijders foutloos bleven, de pitstops snel waren en de bolide een etmaal lang gereden heeft zonder het minste probleem. Als je een foutloze wedstrijd afwerkt en dan toch niet wint, kan je je prestatie niet in vraag stellen.” Nicolas Saelens beaamde die stelling. “Net niet de zege, maar vooral wederom het podium. Dit is het zevende jaar op rij dat Belgium Racing aan de start stond en het zevende jaar op rij dat het team een podiumplaats pakte, naast vier algemene zeges op rij. Ik mocht de race nog niet winnen, maar we waren er dicht bij dit jaar. Het was een zeer leerrijke ervaring voor mij en als je kijkt naar het verschil met de andere Porsches, dan bewijst dat het niveau van dit team. Het is alleszins een motivatie om volgend jaar nog beter te doen en mijn naam bij op de erelijst te schrijven!”
De volgende manche van het Belcar Endurance Championship 2019 staat gepland in het eerste weekend van oktober. In het kader van het finaleweekend van de NASCAR Whelen Euro Series werkt het Belcar Endurance Championship een race over 125 minuten af. Bij die race vertrouwt Belgium Racing opnieuw op de Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO. Voor het echter zover is, snijdt het Limburgse team echter eerst de vijfde afspraak van de Porsche Carrera Cup Benelux aan met vaste waarden Dylan Derdaele en Nicolas Saelens.
(persbericht)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”3.26.4″][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.26.4″][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/08/Belgium-Racing_Porsche-911_2.jpg” _builder_version=”3.26.4″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.26.4″][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/08/Belgium-Racing_Porsche-911_1.jpg” _builder_version=”3.26.4″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]