De algemene overwinning ging in de match België-Nederland twee keer naar een Nederlander, maar Kenny Herremans en David De Saeger zorgden voor de nodige Belgische oppositie. In de Junior Ford Fiesta Sprint Cup stond er geen maat op jongeling Nathan Vanspringel!
Race 1: Herremans pakt volle pot
2de algemeen, 1ste Belg, snelste ronde en na Race 1 aan de leiding in de tussenstand van de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup, dat was de opbrengt voor Kenny Herremans in de openingsrace van de Ford Fiesta Sprint Cup. Hij won van David De Saeger en Bert Longin, maar we onthielden vooral dat hij op de piste de strijd aanbond met Nederlanders Stuart en Pijl met de 1ste plaats algemeen als inzet, aub! Belangrijk om weten is dat voor deze meeting werd teruggegrepen naar een traditionele startopstelling met enkel de snelste tijden die de hiërarchie op de grid bepaalden, ongeacht voor welke Cup er wordt aangetreden! Geen oneven plaatsen meer, geen andere lijn met even startplaatsen van 2 tot 20 of omdraaien van de eerste vijf plaatsen.
“Het zodanig mixen en verzetten van snelle en minder snelle rijders leidde tot grote verschillen in het middenveld van de grid, en dat bleek niet altijd een bijdrage tot een veilig verloop,” verduidelijkte Dick van Elk deze koerswijziging. “Bovendien was het systeem niet altijd eerlijk: iemand die de 11de tijd afklokte kwam via het opsplitsen van de grid in twee rijen terecht op een 15de plaats. Of een minder ervaren rijder bevond zich door het omgooien van de posities plotseling vooraan. Ons leek het daarom verstandig om af te stappen van dit redelijk ingewikkeld systeem.”
Enkel de overall Top 10 werd voor Race 1 omgedraaid, waardoor “pole”-man De Saeger pas op de 4de rij plaatsnam, juist achter Herremans. Niettemin slaagde de rijder van de #25 Vanspringel Motorsport erin om na de start op een goed natte piste 1ste plaats in te palmen, voor Herremans. Deze laatste stelde niet veel later orde op zaken en wist aansluiting te vinden met leider Stuart en Pijl, terwijl De Saeger standhield als 2de Belg (en 4de algemeen). Het was vooral met Pijl dat Herremans gedurende de daaropvolgende ronde kreeg af te rekenen en even leek het erop dat de Belg van de #32 Ford Van den Bossche by Niels Lagrange de scalp ging opeisen van Stuart! Gestart op de laatste plaatsen van de grid waren Dylan Derdaele en Bert Longin ondertussen opgerukt naar de voorste gelederen en kregen Huart, 11de in het algemeen klassement en 3de Belg, in het visier.
In de Junior Ford Fiesta Sprint Cup stond er geen maat op de speed van Giovanni Van Lil, die op een gegeven ogenblik buffer speelde tussen Derdaele en Longin. De enige Junior die in de buurt van Van Lil kwam rijden, was de 16-jarige Nathan Vanspringel. Achter dit duo bikkelden Alexander Borgmans en Hanne Terium een hele tijd voor de 3de plaats op het Junior-podium. In volle strijd met Vanspringel liet Van Lil zich in de 5e ronde bij het ingaan van de Hugenholtz-bocht verrassen, raakte een kerbstone en knalde met volle snelheid tegen zijmuur aan Turn 3. De schade was groot en de safety car neutraliseerde de race.
Na een hergroepering van de troepen bleef Stuart in de resterende 12 minuten leiden, maar hij voelde steeds meer de hete adem van Herremans, terwijl Pijl zijn handen vol had om de 3de plaats algemeen uit de handen te houden van De Wit. Daarachter reed De Saeger, solo, als 5de (en 2de voor Belgisch podium) en misten we plots Derdaele met een haperende mechaniek! Zonder Derdaele moest Huart daarop afrekenen met een sterke Bert Longin en hij moest zich, letterlijk, een weg banen tussen Nederlanders Verswijveren, Jop Rappange, De Vos en dus Huart. Longin zag zijn comeback beloond met de 3de plaats op het podium. Huart werd 4de en verder in het gemengde klassement toonde Nathan Vanspringel zich als de sterkte in de Junior-klasse.
In die Junior Ford Fiesta Sprint Cup leek Hanne Terium (even) aanspraak te maken op een 2de plaats, maar een haperende motor was er de oorzaak van dat zij in extremis een uitstekende Alexander Borgmans moest laten gaan en vrede diende te nemen met een 3de plaats.
In het Ford Dealer Team Championship bezorgde Kenny Herremans Ford Van den Bossche kostbare punten en datzelfde kon gezegd worden van David De Saeger (FordStore Vanspringel), Bert Longin (FordStore Feyaerts) en Philippe Huart (Ford Peerlings).
Uitslag Race 1: Herremans, 13 ronden; 2. De Saeger, op 10.688; 3. B. Longin, op 20.794; 4. Huart, op 23.540; 5. Vanspringel, op 33.146; 6. Borgmans, op 33.919; 7. Terium, op 37.309; 8. Pireyn, op 44.450; 9. Versluys, op 51.663; 10. Derdaele, op 2 ronden; 11. Van Lil, 9 ronden.
Race 2: Nederlanders gaan voor Top 3
Zonder Van Lil – auto te té zwaar beschadigd – kregen we op een droge piste een normale startgrid met David De Saeger als snelste Belg op de 3de plaats. Vrij snel sloegen Nederlanders Laurens De Wit en Rik Koen een kloof met het groepje dat bestond uit De Saeger, Herremans, Pijl en Verswijvel. Vooral snelle Pijl maakte het eerst Herremans en daarop De Saeger moeilijk, hetgeen in de finale ronden twee keer in het voordeel uitdraaide van de snelle Nederlander en hem toeliet De Wit en Koen op het 100% Nederlandse podium te vergezellen.
De Saeger hield het langste stand en nadat Herremans toch de Belgische leiding overpakte, was het tussen de twee nog spannend tot en met de laatste meters, met een tweede Belgische zege voor Herremans, voor De Saeger en opnieuw Longin, net zoals in Race 1 achteraan gestart. Ook Dylan Derdaele startte in de achterhoede en had geruime tijd zicht op die 3de plek op het Belgische podium, totdat hij opnieuw pech kende en de #99 Ford Peerlings/Belgium Racing aan de kant moest zetten. Longin had toen al Huart achter zich gelaten en gezien Nathan Vanspringel zich op voldoende afstand bevond, was de 3de plaats binnen schot. Helaas, werd Longin door de officiëlen bedacht met straftijd – wegens gevaarlijk rijgedrag – en hierdoor schuift Philippe Huart toch op naar de 3de plaats.
Deze Nathan Vanspringel won niet zonder slag of stoot de Junior Ford Fiesta Sprint Cup. De rijder van de #29 FordStore Vanspringel zag voortdurend in de achteruitkijkspiegels het beeld opdoemen van de #40 EMG Motorsport van Hanne Terium die zich mooi wist te herpakken maar in Vanspringel haar meerdere diende te erkennen. Bovendien diende La Terium al die tijd op te letten voor een defensief rijdende Alexander Borgmans en enkel een (bijna fataal) stuurfoutje maakte dat de #14 Niels Lagrange by FordStore Morren Motor niet meer in de buurt kon komen van Hanne.
In het kampioenschap versterkt Kenny Herremans zijn leiderschap, goed voor 107 punten tegenover 97 voor Bert Longin en 92 voor David De Saeger.
Kenny Herremans: “Dit had ik in mijn stoutste dromen niet durven inbeelden. Uiteraard heeft het feit dat Bert (Longin) met een zekere handicap moest afrekenen, mij geholpen, maar ik had het echt wel niet onder de markt met vooral Daan Pijl en in David (De Saeger) vond ik een correcte en zeer sportief rijdende tegenstrever. Ons doen en laten is het bewijs dat je een potje kan vechten zonder brokken te rijden. Het was in die laatste ronden vaak kantje-boord om hem voor te blijven, want mijn banden waren goed versleten en was echt opgelucht dat ik David aan de finish achter mij kon houden. Deze dubbele winst maakt dat ik naar de afspraak op TT Circuit Assen vertrek als leider en ik ben vastbesloten om die plaats dubbel en dik te verdedigen.”
In de Junior Ford Fiesta Sprint Cup heet Nathan Vanspringel de nieuwe leider. Met twee keer een eerste plaats neemt de broer van Ford-man Geoffrey Vanspringel de leiding bij de jongeren. De 16-jarige neofiet telt 56 punten, tegenover Alexander Borgmans (49), Giovanni Van Lil (41) en Hanne Terium (40).
Nathan Vanspringel: “Wat een weekend! Race 1 was mijn eerste keer in de regen en ik was verbaasd dat ik gelijke tred hield met Giovanni Van Lil, totdat hij voor mijn ogen van de baan ging. Daarop kreeg ik een tijdje Alexander Borgmans op mijn hielen, maar nooit vormde hij echt een bedreiging. In de tweede race zat hij samen met Hanne Terium in mijn buurt en na de schuiver van Alexander was het tot en met de laatste ronden uitkijken voor Hanne. Twee overwinningen en leider in de punten, een mooier geschenk is er niet om alle medewerkers van Ford Vanspringel te bedanken voor de geleverde arbeid. Dit geeft mij een erorme boost om de ingeslagen weg verder te zetten. Ik reed nog nooit één meter op TT Circuit Assen, maar dat schrikt mij niet af. Zandvoort had ik tot nu toe ook nog van dichtbij gezien. Ja, we gaan ervoor!”
De dikste punten in het Ford Dealer Team Championship werden andermaal verdeeld tussen Ford Van den Bossche, FordStore Vanspringel en deze keer Ford Peerlings.
Eerstvolgende en vierde afspraak van zowel de Belgische als Nederlandse Ford Fiesta Sprint Cup heeft plaats op 16, 17 en 18 augustus op TT Circuit Assen, ook bekend als ‘the temple of speed”!
Uitslag Race 2: 1. Herremans, 15 ronden; 2. De Saeger, 0.174; 3. Huart, op 28.283; 4. Longin, op 28.835; 5. Vanspringel, op 33.201; 6. Terium, op 34.606; 7. Borgmans, op 54.744; 8. Pireyn, op 1.09.092; 9. Versluys, op 1.47.873; 10. Derdaele, 3 ronden.
Kampioenschap: 1. Kenny Herremans 106; 2. Bert Longin 97; 3. David De Saeger 92; 4. Philippe Huart 76; 5. Dylan Derdaele 62 ; 6. Nathan Vanspringel 56 ; 7. Alexander Borgmans 49; 8. Giovanni Van Lil 41; 9. Hanne Terium 40; 10. Bart Versluys 26; 11. Tom Feyaerts 19; 12. Kristoff Cox 17; 13. Gilles Vervisch, Raf Pireyn 16.
Junior Ford Fiesta Sprint Cup: 1. Nathan Vanspringel 56; 2. Alexander Borgmans 49; 3. Giovanni Van Lil 41; 4. Hanne Terium 40; 5. Gilles Vervisch 16
Ford Dealer Team Championship: 1. #32 Ford Van den Bossche 105; 2. #24 FordStore Feyaerts 94; 3. #25 Vanspringel Automobiles Wavre 90; 4. #98 Ford Peerlings nv Pelt 86; 5. #99 Ford Peerlings nv Pelt 61; 6. #29 Vanspringel Automobiles Brussels 60; 7. #14 Ford Motor Morren 55; 8. #4 Ford Feyaerts Aarschot 44; 9. #97 Garage Peerlings Lommel 31; 10. #30 FordStore Morren Motor 17.