[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row _builder_version=”3.0.48″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.0.74″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]
Twee manches van 100 minuten, één op vrijdag en één op zaterdag, dat was het menu van de Hundred Series by BGDC in het prestigieuze kader van de Hankook 25 Hours VW Fun Cup. Dat weerhield de bekende MARC Focus V8 VDS Racing Adventures er niet van om het hoogste woord te voeren in de eindafrekening.
De eerste afspraak was intens, met een mooi gevecht tussen drie erg verschillende wagens. De Luxemburger Hary Putz (MARC Focus V8 #57) deed het met Loïc Deman, die voor een keer aan de start van de Hundred Series by BGDC stond. Daarnaast was er de spectaculaire Ford Mustang TA2 #155 van Alain Jadot, terwijl Giovanni Scamardi het deed met Eric Dewaelheyns in een Audi RS 3 LMS die uit het zuiden van Frankrijk kwam. Putz had op vrijdag een kleine bonus bijeen gereden na het eerste deel van de race, maar toen kwam een enorme wolkbreuk boven het circuit roet in het eten gooien en de wedstrijdleiding diende de race te neutraliseren. Dat was in het voordeel van de MARC Focus V8 #57 van van der Straten-Putz, die leidde voor de verrassende Ligier JS2R van Lemma-Erburderie en de Peugeot RCZ Cup #288 van Hortulanus-Heinen-Hayot, leider in de Klasse F na een eerdere zege in Assen.
Zaterdagochtend nam Franco Lemma de leiding in handen bij de start van het tweede deel, nadat Raphaël van der Straten zich aan de Combes verremde. Jammer genoeg had de Franse wagen een aanrijding met een andere deelnemer en maakten vervolgens technische problemen dat de #107 vooraan in het klassement zou wegvallen. De MARC Focus V8 VDS Racing Adventures reed zo naar de zege, wat voor Raphaël van der Straten en Hary Putz de derde zege van het seizoen was. De van origine Australische bolide won ook in de Klasse S+, voor de Ford Mustang TA2 #155 van Jadot en Deman, die na een foutloze race het zilver pakten.
In de klasse F ging het er stevig aan toe in de strijd om de zege, waarbij de Peugeot RCZ Cup #288 van Hortulanus-Heinen-Hayot het slachtoffer werd van een aanrijding, wat maakte dat de Audi RS 3 LMS #7 van Scamardi en Dewaelheyns bij hun eerste optreden met de Duitse wagen de zege behaalden, voor de Peugeot 308 Racing Cup #381 van Nicolas Delencre die veel rook ontwikkelde op het einde van de race en op drie vonden we de Peugeot RCZ Cup van het trio Hortulanus-Heinen-Hayot. Geen podium ditmaal voor de Seat Leon 2.0 Turbo #444 van Manfred Verbeke en Denis Smets, die met plaats vier dienden genoegen te nemen voor de Peugeot 308 Racing Cup #308 van Benoît Altruy en Charles Deknudt.
Er was ook een dubbel voor de BMW M235i Racing Cup in de Klasse X (Division 4), met de #32 van Buffet-Buffet voor de #235 van Van den Hove-Bradt en de Ford Mustang #9 van vader en zoon Hermans die ondanks transmissieproblemen toch het podium haalden. De BMW M3 E90 #14 van Jan Ooms en Glenn Paenen, deed het uiteindelijk in de Klasse G- en reed lang vooraan in de top-3 algemeen, maar werd uiteindelijk vierde algemeen. De deelname aan de Hundred Series by BGDC bleef niet onopgemerkt. De Renault Mégane Trophy #21 van Danneels-Danneels-Gilot-De Roeck deed het uiteindelijk ook goed en zien we in de toekomst zeker terug, net als een identieke bolide van Asnong-Hayot-Grevesse (#10), die te vroeg het strijdperk verliet.
In de Klasse B (Division 1, 2 liter) was de zege voor de Vauxhall Astra Coupé #777 van Philippe Ménage en Guy Katsers die het nipt haalden voor de Renault Clio Cup #659 van Philippe Raemakers, Bruno Raas en Romain Pasteels, waarbij die laatsten lange tijd op kop reden. De Renault Clio Cup #37 van Hervé Deger, Olivier Debroux en François Jeukenne stond als derde op het podium voor de Honda Civic #53 van Franken-Libbrechts en de #6 van De Laet-Van Billoen.
Een Renault Clio affrontait nam het op tegen een horde Honda in Klasse A (Division 1, 1600 cc), maar de #69 van Rogier Van Kuyk en Thomas Leten, die een technische evolutie had meegekregen, won na 200 minuten voor de Honda Civic #48 van Van Mechelen-Businaro-Ooms en de Honda Integra #38 van Niclot-Lannaux. De Citroën Saxo VTS #67 van Lambert-Lambert had een moeilijkere race, de Honda Civic #118 van Ronveau-Faucon-Pons en de Honda Civic #3 van Van Belle-Chapelle tikten achter de toppers aan. De BMW 325i E90 #90 van Duville-De Vleeschauwer won in de Klasse D.
Na de races in Zolder, Magny-Cours, Assen en Spa-Francorchamps, neemt de Hundred Series by BGDC nu een lange pause alvorens terug te keren in de herfst met Zolder (12/10), en Francorchamps (26/10).
(persbericht)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_gallery fullwidth=”on” auto=”on” auto_speed=”3500″ _builder_version=”3.19.9″ gallery_ids=”46210,46209,46208,46207,46206″][/et_pb_gallery][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]