[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row _builder_version=”3.0.48″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.0.74″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]Ieder seizoen wanneer de Hundred Series by BGDC aankomen op Francorchamps, wordt de lijst met deelnemers alsmaar langer. De kans om te rijden op “het mooiste circuit ter wereld” in het kader van een uithoudingsproef mist zijn effect niet en trekt heel wat gelegenheidsdeelnemers of nieuwe adepten aan. Vrijdag en zaterdag zullen meer dan 35 bolides de beide startgrids volmaken, klaar om de degens te kruisen met een vijftigtal ingeschrevenen van het 750 Motor Club Enduro Championship, een Britse competitie die op dezelfde basis rust als de Hundred Series by BGDC, namelijk een zo groot mogelijke toegankelijkheid in de autosport nastreven op het niveau van de amateur.
En zo komt het dat de MARC Focus V8 #57 (van der Straten-Putz) en de Renault Mégane Trophy #10 (Asnong-Hayot), die gewoonlijk de hogere sferen van het klassement uitmaken, deze keer enig weerwerk kunnen verwachten ter gelegenheid van deze dubbele Ardeense afspraak. In de Divisie 3 werd er immers een tweede Renault Mégane Trophy aangekondigd, de #21 van René en Xavier Danneels, Michel Gilot en Sven De Roeck. Een bolide die de zware taak heeft om de Renault 21 Turbo op te volgen die we gedurende heel wat jaren zagen.
Het is evenwel de Divisie 4 waar we het meest nieuwigheden kunnen vinden met de terugkeer van de Ford Mustang #9 van Olivier en Nicolas Hermans en de Ford Mustang TA2 #155 (Transam) van Alain Jadot, deze keer vergezeld van een zekere Loïc Deman. Maar er is ook de komst van de Ginetta G55 #55 voor… Fred Bouvy en Denis Van Mol, een Porsche 718 Boxster #718 voor Gaël Frère en Philippe Cornelis (al blijft dat nog te bevestigen) en een… Ligier JS2R #107 voor de Fransen Franco Lemma en Franck Eburderie! Zeer mooi! Voeg daar nog aan toe de beide BMW M235i Racing Cup #32 van Buffet-Buffet en de #235 van Van den Hove-Bradt, en u krijgt een mooi groepje aan kandidaten voor de ereplaatsen binnen het algemene klassement.
Kunnen deze nooit eerder gezien bolides, of dezen die terugkeren na een afwezigheid, de tweemaal 100 minuten aan wedstrijd afwerken zonder haperen? Als dat niet het geval is dan kan men tellen op een aantal afgevaardigden uit de Divisie 2 om met de goede vlucht mee te zijn en zich desgevallend op de voorste posten te tonen. In de klasse F krijgen we er bovendien een nieuwe topwagen bij: de Audi RS 3 LMS #7 van Giovanni Scamardi en Eric Dewaelheyns, die zijn seizoen à la carte afwerkt. Deze wagen van het merk met de ringen zal in het strijdperk treden met de gekende Peugeot 308 Racing #308 van Altruy-Deknudt en de #381 van Delencre, met de Seat Leon 2.0 Turbo #444 van Verbeke-Smets, de BMW Z4 #94 van Patzé-Aillaud-Patzé, de Honda Civic 2.0 Turbo #99 van Comber-Gannon-Simmons en uiteraard de Peugeot RCZ Cup #288 van Hortulanus-Heinen-Dussoul, de meest recente winnaar in deze categorie. Maar er zijn ook nog de BMW M3 E90 #14 van Ooms-Paenen en de Seat Leon Supercopa #27 van Peigneur-De Boeck. Een nieuw robbertje vechten ligt er in het verschiet in de klasse E tussen de BMW 130d #100 van Vermeulen-Heirman-Ceyssens en de 120d #101 van Maes-Ruttens-Deketele.
Veel strijd in het vooruitzicht ook bij de tweeliters van de Divisie 1 (klasse B) met de Vauxhall Astra Coupé #777 van Ménage-Katsers, op zoek naar revanche na de problemen op Assen. Zij nemen het op tegen de Renault Clio Cup #13 (Deridder-Colruyt-Ronchail), #37 (Deger-Debroux-Jeukenne), #510 (Naniot-X) en de #659 (Ramaekers-Raas-Pasteels), maar ook tegen de Honda Civic #6 van Van Billoen-De Laet, de #53 van Franken-Libbrechts en de VW Golf III #31 van Declerck-X. Helemaal alleen in de klasse D vinden we de BMW 325i E90 #90 (Duville-Devleschauwer), die zich een weg zal trachten te banen doorheen dit turbulente peloton.
Veel succes kent ook de kleinste klasse A (1600cc), met als van gewoonte de Honda Civic’s #3 (Van Belle-Chapel), #46 (Chevalier-Habran-Schein), #48 (Businaro-Van Mechelen-Ooms) en #118 (Ronveau-Faucon-Pons), voor de gelegenheid vergezeld van de Honda Integra #38 van Lannaux-Niclot, de Citroën Saxo VTS #67 van Lambert-Lambert en de Renault Clio #69 van Van Kuyk-Leten.
Van de kant van het 750 Motor Club Enduro Championship is er een indrukwekkend peloton rijk aan BMW Z3, M3 en M4, Peugeot RCZ, Honda Civic, Lotus Exige, Seat Leon Supercopa, Porsche Cayman en Boxster, Mazda MX-5, Toyota GT86, Ginetta G50, Renault Clio, enz..
Het is op vrijdag tussen 11u15 en 12u00 dat de kwalificaties plaats vinden, voor een eerste wedstrijd over 100 minuten tussen 15u30 en 17u10. Op zaterdag kiezen de bolides opnieuw de baan voor een tweede treffen van 100 minuten, deze keer tussen 9u35 en 11u15.
Persbericht/Foto’s vrij van rechten: Letihon.be
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image _builder_version=”3.19.9″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/07/HUNDREDSERIES-19-73.jpg”][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image _builder_version=”3.19.9″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/07/HUNDREDSERIES-19-75.jpg”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]