Hyundai Motorsport Customer Racing liet via zijn technisch directeur Andrea Adamo vorige week in een interview met de website “touringcartimes.com” weten dat de stekker uit het WTCR programma zou kunnen getrokken worden. De Koreaanse constructeur heeft in toenemende mate moeite met de weg die het WTCR is ingeslagen.
Er zou volgens Adamo te weinig controle zijn vanuit de FIA op de andere constructeurs die quasi direct betrokken zijn in het kampioenschap. Zo zou de Chinese constructeur Lynk & Co. via Cyan Racing een de facto fabrieksteam runnen. De opzet van het WTCR was een kampioenschap te houden voor privéteams. “Het geld dat we in het WK investeren zouden we gemakkelijk kunnen gebruiken om onze klantenteams in de nationale kampioenschappen te steunen met een veel duidelijker en directer resultaat!“, aldus Adamo.
Bovendien is de Hyundai i30 N de meest benadeelde wagens qua vermogen en gewicht in het kampioenschap tengevolge de gehanteerde BoP (Balance or Performance). “Als je het goed doet in WTCR dan zetten ze je aan de kant met de BoP“, stelt Adamo. “De auto’s over de diverse kampioenschappen worden dan benadeeld en je verliest klanten. Als je niet competitief bent dan helpt het succesgewicht je wel, maar de fundamentele problemen op de wagen blijven daarmee wel behouden en de klanten moeten werkeloos toekijken!”
Voor de komende manche in het Portugese Vila Real werden nieuwe “compensatiegewichten” uitgedeeld. Opnieuw zullen de Hyundai zwaar moeten inleveren met 60 kg aan ballast, een grondspeling van 90mm en een beperking van het vermogen tot 97,5%. Lynk & Co. krijgt 20 kg gewicht, de Honda Civic 50 kg. De Volkswagen Golf gaat naar 30 kg terwijl de Audi RS3 LMS 20 kg krijgt. De lichtste wagens van het veld zijn de Alfa Romeo Giulietta en Cupra Leon die slechts 10 kg aan ballast meekrijgen.
(foto:motorsport.hyundai.com)