In de Duitse Eifel zijn er enkele Belgische toppers aan het werk, die echt voor de algemene zege gaan. Maar er staan nog meer Belgen aan de start, van Nico Verdonck als fabrieksrijder voor Hyundai tot rookie Pieter Denys in de JJ Motorsport BMW Clubsport. Ieder van hen heeft zijn eigen ambitie. In dit eerste deel vindt u de Belgen in een buitenlands team, in deel 2 hebben we het over de twee Belgische teams aan de start.
Bij Phoenix Audi vinden we uiteraard Dries Vanthoor en Frederic Vervisch, terwijl bij Manthey Porsche Laurens Vanthoor een van de speerpunten is. Adrien De Leener doet het dan weer met de opvallende Ring Police Porsche 911 GT3-R. Maar nog Belgische fabrieksrijders vinden we bij Hyundai en… Toyota. In de #171 Hyundai Veloster N TCR zien we Brusselaar Nico Verdonck. “Het model zie je in Europa niet in TCR. Er word mee geracet in de VS, maar erg verschillend van de auto in Europa is de Veloster niet. We rijden overigens ook met een ‘Europese’ i30 TCR in het team. Wij gaan uiteraard voor een prestatie in de TCR-klasse, dat staat vast.”
Racen met je baas
Wat verder zien we Limburger Herwig Daenens, bij Toyota Gazoo Racing. De man uit Maasmechelen is een ingenieur die mee instaat voor het ontwikkelingswerk van de bolides van het Japanse merk. “We hebben een filosofie om nieuwe straatwagens aan een ultieme test te onderwerpen, met name deze race. Als een auto dit kan overleven, is dat een bewijs van de mogelijkheden. We rijden met een soort GT4 light, want onze nagelnieuwe Supra heeft niet meer vermogen de de straatwagen, de wagen is enkel op vlak van ophanging, gewicht en remmen aangepast. Wat wij willen, is gaan voor de vierde plek in onze klasse, achter de ‘echte’ GT4’s en wie weet door de race hoger te gaan.”
Bij Toyota Gazoo Racing zien we ook een zekere Morizo… ofwel mijnheer Akio Toyoda, de topman van het Toyota-concern en de kleinzoon van de oprichter, Kiichiro Toyoda. “En dat maakt alles wel wat speciaal, de man leidt een bedrijf van 300.000 personen…”, gaat Daenens verder. “Er is zeker meer druk nog om echt goed te presteren.”
Groene Porsche
De laatste Belg in een buitenlandse auto is Denis Dupont in een Porsche Cayman GT4 CS die ingezet wordt door FOUR Motors. De auto heeft deuren en een motorkap uit biologische vezels, de benzine heeft een veel hoger ethanol gehalte dan normaal en de gebruikte olie is recycleerbaar.