[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row _builder_version=”3.0.48″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.0.74″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]De 718-familie verwelkomt nieuwe leden: met de nieuwe 718 Spyder en de 718 Cayman GT4 introduceert Porsche twee bijzonder tot de verbeelding sprekende en krachtige topmodellen om de koppositie in het modelgamma op te eisen.
Voor de eerste keer ooit delen de 718 Spyder en de 718 Cayman GT4 een technische basis. Die omvat de nieuw ontwikkelde atmosferische vierliter-zescilindermotor, samen met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De boxermotor ontwikkelt 309 kW (420 pk) in beide modellen. Terwijl de Cayman GT4 zich positioneert als het instapmodel van Porsches GT-straatgamma, leent de Spyder zich voor het meest uiteenlopende bochtenwerk. Beide modellen doen een beroep op een zeer efficiënte stroomlijn, een volwaardig GT-onderstel en krachtige remmen.
Hoogtoerige en zeer tot de verbeelding sprekende atmosferische motor
Het hart van beide modellen is de nieuwe vierliter-zescilinder-boxermotor. De atmosferische krachtbron is gebaseerd op dezelfde familie als de turbomotoren in de huidige 911 Carrera-modelreeks. De nieuwe hoogtoerige motor ontwikkelt 309 kW (420 pk), 35 pk meer dan in de vorige GT4-modellen. De derde generatie van de Spyder heeft zelfs 45 pk meer. De nieuwe motor levert een maximumkoppel van 420 newtonmeter tussen 5.000 en 6.800 t/min. Beide handgeschakelde sportwagens kunnen de grens van 300 km/u doorbreken: de 718 Spyder heeft een topsnelheid van 301 km/u, terwijl de 718 Cayman GT4 304 km/u kan halen. Beide modellen accelereren in 4,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Het overeenkomstige brandstofverbruik van de sportwagens met middenmotor bedraagt 10,9 l/100 km volgens de New European Driving Cycle (NEDC). Het fascinerende karakter van deze atmosferische motor combineert een modern uitstootcontrolesysteem met benzinepartikelfilter enerzijds met de lineaire vermogensafgifte en de onmiddellijke respons van een GT-motor anderzijds. Zijn maximumtoerental bedraagt 8.000 t/min. De ongeëvenaarde boxersound blijft onaangetast. Nieuwe toevoegingen zijn onder meer technische snufjes zoals adaptieve cilinderregeling. Bij gedeeltelijke belasting onderbreekt dit systeem het injectieproces in een van de twee cilinderbanken, waardoor het brandstofverbruik wordt verlaagd.
Aerodynamische efficiëntie: meer downforce, dezelfde luchtweerstand
Een van de opvallende kenmerken van de 718 Cayman GT4 is het uitvoerig verbeterde stroomlijnconcept. Het genereert tot 50 procent meer downforce, zonder nadelige invloed op de luchtweerstand: het bewijs van een uitstekende efficiëntie. De aerodynamica van beide modellen haalt enorm veel voordeel uit de nieuw ontworpen achterste uitlaatdemper met enkele kamer: hij creëert achteraan ruimte voor een functionele diffuser, die verantwoordelijk is voor 30 procent van de downforce op de achteras van de 718 Cayman GT4. Ook de vaste achtervleugel getuigt van meer efficiëntie: hij genereert ongeveer 20 procent meer downforce dan zijn voorganger. Dit komt overeen met een extra downforce van 12 kilogram bij 200 km/u. De voorpartij, die is geoptimaliseerd in de GT-stijl, handhaaft de aerodynamische balans met een grote voorspoilerlip en zogeheten air curtains. Deze laatste brengen de luchtstroom langs de voorwielen tot rust.
Porsche 718 Spyder: een straatlegale open sportwagen met een lichtgewicht cabriokap
In tegenstelling tot de GT4 heeft de 718 Spyder een achterspoiler die automatisch omhoogkomt bij 120 km/u. Dankzij de functionele diffuser is dit het eerste model in de Boxster-familie dat aerodynamische downforce genereert op de achteras.
Voor nog meer grip: krachtige remmen, ultrahogeprestatiebanden
Het hoogperformante remsysteem in de 718 Spyder en 718 Cayman GT4 biedt consistente remprestaties en is dankzij zijn grote aluminium monoblocarchitectuur met vaste remklauwen ook geschikt voor het rijden op circuit. Het Porsche Ceramic Composite Brake-systeem (PCCB) is ook verkrijgbaar als optie. Een nieuw kenmerk is dat de 718 Spyder voortaan rijdt op ultrahogeprestatiebanden (UHP) die speciaal door Porsche zijn aangepast. Zij maken deel uit van het totaalpakket dat de 718 Cayman GT4 vleugels geeft op de Nordschleife van de Nürburgring: zijn rondetijd op het 20,6 kilometer lange klassieke racecircuit is meer dan 10 seconden sneller dan die van zijn voorganger.
De nieuwe Porsche 718 Spyder en de 718 Cayman GT4 kunnen nu besteld worden. In ons land beginnen de prijzen bij 96.170,80 euro voor de 718 Spyder en 99.074,80 euro voor de 718 Cayman GT4, telkens inclusief btw en landspecifieke uitrusting.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_gallery fullwidth=”on” auto=”on” auto_speed=”3500″ _builder_version=”3.19.9″ gallery_ids=”44013,44009,44011,44007,44006,44012″][/et_pb_gallery][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]