De Hundred Series by BGDC keerde met plezier terug naar de paddock van het TT Circuit Assen op zondag, dit ter gelegenheid van de derde manche van de 2019 competitie. Het werd een wedstrijd over 200 minuten die bemoeilijkt werd door de weersomstandigheden. De regen maakte het delicaat rijden op de baan gedurende het tweede uur van de race. Dat liet aan sommigen wel toe om zich te laten opvallen met slick banden in omstandigheden waarbij de grip zeer precair was!
Het was met een afvaardiging van een handvol Nederlandse deelnemers uit de STWC competitie dat een dertigtal bolides de start namen om 14u45. Wat de eindoverwinning betrof was het voor Raphaël van der Straten en Hary Putz zaak van eenvoudigweg uit te rijden aan het stuur van de MARC Focus V8 VDS Racing Adventures #57, aangezien de Renault Mégane Trophy #10 van Asnong-Heinen-Hayot forfait diende te geven nadat in de kwalificaties de versnellingsbak stuk ging.
In het kielzog van de Australische Focus konden de artiesten van de klasse F (Div.2) zich uitleven. Men verwachtte er de Seat Leon of Peugeot 308 Racing Cup, maar het was de Peugeot RCZ Cup #288 van Hortulanus-Heinen-Tricoche die naar de winst reed nadat die perfect profiteerde van de moeilijkheden en het tijdsverlies van bepaalde directe concurrenten. Zo werd de Peugeot 308 Racing Cup #381 van Delencre-Semoulin slachtoffer van een breuk aan de aandrijfas terwijl die aan de kop lag, eenzelfde scenario was er voor de #308 van Altruy-Deknudt. Het podium in Assen werd vervolledigd door de beide Seat Leon 2.0 Turbo van Dewaelheyns-Scamardi (#7) en van Verbeke-Smets (#44), terwijl Delencre-Semoulin zich moesten tevreden stellen met de vierde plaats, ver voor de Seat Leon #27 van Peigneur-de Boeck en de Peugeot van Altruy-Deknudt. Opnieuw was er een duidelijk gebrek aan betrouwbaarheid op de Honda Civic 2.0 Turbo #99 van de Britten Camber-Gannon-Simmons, die nogmaals veel te vroeg tot de opgave gedwongen werden.
De andere klassen
Verrassingen waren er ook in de klasse B, de klasse van de twee-liters, waar de Vauxhall Astra Coupé #777 van Ménage-Katsers, de laureaten van de vorige manches, ook tegen technische problemen aanliepen. Dat liet toe aan de Renault Clio Cup om hier volop van te profiteren. Het werd de #37 van Deger-Debroux die zich naar voren baande om zijn eerste overwinning van het seizoen te rapen, met een handvol seconden voorsprong op hun achtervolgers, de #81 van Ryheul-Vankeirsbilck, die zelf geschaduwd werden door de #28 van Charlier-Zahnen! Met een ronde achterstand zien we de Honda Civic #5 van Van Billoen-De Laet, die het haalde van de Renault Clio Cup #13 van Deridder-Koentges-Libbrecht en de onfortuinlijke Vauxhall van Ménage-Katsers.
Verder zagen we overwinningen van de BMW M235i #235 van Bradt-Van den Hove, de Renault Clio #90 van Duville-Devleeschauwer en de BMW 130d #100 van Vermeulen-van Bael die het respectievelijk haalden in de klassen X, D en E. Langs de kant van de kleinere motoren van de klasse A (1600cc), was het Marco Van Belle (Honda Civic #3) die de teugels in handen nam vooraleer het slachtoffer te worden van geblokkeerde remmen in volle rechte lijn. Dat leidde overigens tot een neutralisatie van de wedstrijd! Dat alles was in het voordeel van de Honda Civic #46 van Chevalier-van Damme-Habran-Schein, die zegevierde met een ronde voorsprong op de Renault Clio #69 van Van Kuyk-Leten. De Honda Civic #48 van Van Mechelen-Ooms-Businaro werd slachtoffer van een kapotte versnellingsbak tijdens de kwalificaties. Het team lukte erin om die te vervangen, een hele prestatie die klaar was net na de start van de race! Het was met een handicap van drie ronden achterstand dat het trio zich in de wedstrijd lanceerde. Het leidde wel tot een plaats op de laagste podiumtrede.
Na de internationale verplaatsingen naar Magny-Cours en Assen, keren de Hundred Series by BGDC binnen een maand terug op Belgische bodem met de vierde manche, geprogrammeerd op 12 en 13 juli in het voorprogramma van de 25 Uren VW Fun Cup op het circuit van Spa-Francorchamps.
(persbericht/rechtenvrije foto’s: Letihon.be)