Hij is een man van vele oorlogen, want na deelnames aan de GP3 Series tijdens de F1-weekends, de Porsche Mobil 1 Supercup en de uitstappen met een Porsche 911 GT3 in prestigieuze rally’s, zal John Wartique een nieuw hoofdstuk toevoegen aan zijn palmares: een deelname aan de race van de Ferrari Challenge op zaterdag 15 juni, enkele uren voor de start van de 87ste editie van de 24 Uur van Le Mans!
“Ik ben niet toevallig op de deelnemerslijst terecht gekomen”, vertelt John. “Aan de basis ligt het bedrijf D2P van Stéphane Corremans dat meer verzorgde mogelijkheden wil aanbieden tijdens Track-Days. Het basisidee is een all-in verhuur en een raceschool. D2P kon al snel op veel interesse rekenen, vandaar de snelle groei en de creatie in januari van de D2P Challenge Club, waarbij eigenaars van de Ferrari Challenge en de GT3 een high-end aanbod krijgen, met onderhoud, coaching – van instructeurs zoals Gino Bux en Julien Schroyen -, lounge… Om aandacht te genereren van liefhebbers van Ferrari en sommige onder hen toe te laten hun competitiedebuut te maken, is er niets meer voor de hand liggend dan een deelname aan de hoogstaande Ferrari Challenge! De volgende manche staat op het programma tijdens het weekend van de 24 Uur van Le Mans. Dat kan tellen!”
D2P heeft een technische samenwerking met Rosso Corsa, het team dat voor de zege gaat in de Ferrari Challenge! “Je moet het wiel niet weer uitvinden”, gaat Wartique verder. “Rosso Corsa is perfect geplaatst voor het technische aspect en de competitie. Ik ga dus genieten van hun knowhow tijdens de meeting op het 13,6 kilometer lange circuit van de 24-uursrace.”
Zoals we van hem gewoon zijn, kiest John Wartique niet voor de makkelijke weg! Hij kent het hoogstaande kampioenschap niet en het circuit kent hij alleen van enkele circuitdopen met Porsche. Geen eenvoudige opdracht dus… “Bovendien beschikt de Ferrari 488 Challenge over goed 680 paarden en de Italiaanse bolide bereikt op de lange rechte lijn van Hunaudières een top van 320 km/u”, aldus nog John. “De wagen heeft minder aerodynamische elementen dan de 488 uit de categorie GTE en heeft geen ‘bride’. Uiteraard kan deze wedstrijd op heel wat interesse rekenen en dat zorgt voor een startgrid van goed 60 wagens! De rijders komen van alle continenten, en van de meeste kan ik het niveau niet inschatten. Ik kan dus ook niet zeggen waar ik zal uitkomen. Uiteraard wil ik wel racen in het eerste peloton. Ik ga ook volop genieten van de kans die me geboden wordt om in een dergelijke omgeving met zo een wagen te racen en dat op een mythisch circuit. Ik wil Stéphane Corremans dan ook bedanken voor deze kans. Ik heb de laatste tijd heel veel in de dagelijkse leiding van D2P geïnvesteerd en dat rendeert.”
John Wartique maakt zijn valies dus om naar Le Mans te trekken, voor een vrije training op donderdag tussen 10u00 en 10u45 en een tweede sessie van 11u25 tot 12h10. Fouten zijn te vermijden want tussen 15u00 en 16u00 volgt dan de kwalificatie die de startorde van de race bepaalt. Die 45-minuten durende wedstrijd vindt plaats op zaterdag tussen 10u15 en 11u00, voor de volle tribunes van Le Mans…