[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Het record van 18 eindoverwinningen is het meest populaire cijfer over Porsche en Le Mans. Maar er zijn nog een aantal andere interessante cijfers over Porsche, die u hier nog zult terugvinden. Ontdek wat de Porsche 919 Hybrid gemeen heeft met de stroomvoorziening van een klein dorpje, in hoeveel tijd Mark Webber zijn eerste ronde ooit in een LMP1-auto aflegde en wanneer Porsche het succes van zijn eerste hybride raceauto vierde. En bekijkt u zeker eens de mooie plaatjes in de galerij onderaan…
1 De initiële testrit met de eerste 919 werd op 12 juni 2013 door Porsche-fabrieksrijder Timo Bernhard op het testcircuit van Weissach gereden. Iets meer dan twee jaar later werd hij wereldkampioen met het verder ontwikkelde Le Mans-prototype.
3 Hollywoodsterren verschenen met Porsche aan de start in Le Mans. De poging van Steve McQueen haalde de bioscoop in 1971, Paul Newman werd tweede in 1979 en bovendien beklom ook Patrick Dempsey in 2015 het podium toen hij tweede werd in de GTE-AM-klasse.
3,2 uur is de gemiddelde tijd die iedere Porsche LMP-rijder op een massagebed doorbrengt tijdens de 24-uursrace.
4 Porsche LMP-teamleden vormden een kleine delegatie die in 2013 – een jaar voor de terugkeer naar de topcategorie – voor onderzoeksdoeleinden naar Le Mans reisde. Met de zege van de 911 RSR in de GT-klasse zagen ze de eerste overwinning door een fabrieks-Porsche sinds 1998.
5 Eind 2011, toen Porsche zich onder leiding van Fritz Enzinger op de terugkeer in de LMP-klasse begon voor te bereiden, bestond het team uit 5 mensen. Sinds 2015 telt het team 260 personen, waaronder 160 ingenieurs.
6 Porsche LMP-rijders in drie slaapkamers: twee piloten delen telkens een container achter de pitbox om te rusten en te slapen Een gedeelde badkamer is inbegrepen. Stilte is uitgesloten.
8 megajoule van energierecuperatiesystemen per Le Mans-ronde is de hoogste categorie in de energie-efficiëntieregelgeving. Porsche was de eerste – en voor een lange tijd enige – constructeur in die categorie. De toonaangevende uitdaging hierachter: hoe meer elektrische stroom de 919 gebruikt, hoe minder brandstof hij mag verbranden.
10 Op 10 juni 2015 om 22.00 uur rukte Neel Jani uit voor de eerste Le Mans-kwalificatiesessie. Hij reed het circuit in 3:16.887 minuten – wat een recordtijd blijft.
12 mannen vormden de voorhoede die op 23 mei 2017 – bijna vier weken voor de wedstrijd – begon om de stalen hal met twee verdiepingen achter de Porsche LMP-pitbox op te bouwen. Op 30 mei arriveerde een konvooi van acht opleggers met de raceauto’s en alle apparatuur. Voor de testdag op 4 juni moet alles op zijn plaats staan.
14 gigabyte aan gegevens wordt tijdens de 24 uren door iedere 919 naar de pits gestuurd.
19,9 kilogram bedraagt het gewicht van een velg met band. Monteur Rainer Mühlhäuser slaagt erin om met slechts één hand een gebruikt wiel op te tillen en een nieuw te bevestigen. Sinds hij dat bij de eerste WEC-race van het seizoen in Silverstone deed, oefenen ook anderen in de pitlane op dit werkelijk indrukwekkend kunstje.
20 uur was de race aan de gang toen startnummer 20 in 2014 de leiding nam. 20 minuten nadat Mark Webber aan zijn laatste stint begonnen was, reed hij de auto met startnummer 20 op elektrische kracht terug binnen – motorschade. 20 minuten later ging de versnellingsbak van de auto met startnummer 14 stuk.
20.32 uur was het toen Mark Webber in complete duisternis op 9 december 2013 zijn eerste ronde ooit achter het stuur van een LMP1-auto aanving op een circuit waarop hij nog nooit had gereden. Deze test in Portimão was een keerpunt: de initiële V4-motor van de 919 Hybrid veroorzaakte hevige trillingen. Tegen eind december was het probleem opgelost.
30 tankstops en tien stops om van banden en piloot te wisselen: dat wordt voor iedere Porsche 919 Hybrid tijdens de Le Mans-race verwacht.
54 opeenvolgende ronden zaten zowel Romain Dumas als Neel Jani ‘s nachts achter het stuur van de winnende wagen tijdens de 24 uur van Le Mans in 2016. Door safety car-periodes reed Dumas uiteindelijk de langste stint van alle Porsche LMP-rijders. Die duurde van 00.13 uur tot 3.38 uur. Dat is bijna even lang als twee Formule 1-races.
60 procent van de teruggewonnen energie van de 919 Hybrid komt van de voorremmen, terwijl ongeveer 40 procent door het uitlaatsysteem geleverd wordt.
65 mensen vormen de operationele bemanning van het Porsche LMP-team tijdens een race van zes uur. Tijdens de 24 uur van Le Mans zijn het er 90.
90 graden bedraagt de cilinderhoek van de V4-verbrandingsmotor in de 919 Hybrid. Maar zijn werkingsconcept is dat van een rechtopstaande boxermotor.
395 ronden legden Earl Bamber/Nico Hülkenberg/Nick Tandy af op hun weg naar de overwinning van de 24 uur van Le Mans in 2015. De drie LMP-rookies spraken voor de race af dat ze ieder de snelheid zouden rijden waarmee ze zich comfortabel voelden en tegelijk gewoon zouden proberen geen brokken te maken. Op die manier moest een podiumplaats haalbaar zijn. Hun plan leidde tot de eerste eindoverwinning voor Porsche sinds 1998.
397 ronden is de langste afstand die ooit tijdens de 24 uur van Le Mans werd afgelegd. De winnaars van 2010 kwamen alle drie uit het Porsche Junioren-programma (Timo Bernhard/Romain Dumas/Mike Rockenfeller), maar legden de 5.410,713 kilometer wel af achter het stuur van een Audi.
919 Hybrid is de enige LMP1 die niet alleen tijdens het remmen energie recupereert, maar dankzij uitlaatenergierecuperatie ook bij het accelereren.
1900 is het jaar waarin Ferdinand Porsche de eerste auto met een seriële hybride aandrijving creëerde. Zijn naam ‘Semper Vivus’ betekent ‘altijd levend’. Twee elektrische naafmotoren (ieder 20 ampère bij 90 volt) en een batterij voorzagen de twee verbrandingsmotoren via een dynamo voortdurend energie. Tijdens de Semmering-heuvelrace in 1901 behaalde een verbeterde versie van het Lohner Porsche-prototype ruimschoots de beste tijd voor een elektrische auto. Nadien werd een kleine serie van compacte elektrische tweezitsauto’s gebouwd.
22.984 versnellingswisselingen (omhoog en omlaag) vonden plaats in de versnellingsbak van de winnende Porsche 919 Hybrid tijdens de 24 uur van Le Mans in 2016.
62.000 kilowattuur aan elektrische energie werd door de twee energierecuperatiesystemen (remenergie van de vooras en uitlaatenergie) van de Porsche 919 Hybrids gerecupereerd over een totale afstand van 321.000 kilometer (testritten en wedstrijdweekends) Als de 919 een ‘krachtcentrale’ was, zou zijn energie de capaciteit hebben om een dorp van 15 huizen met elk 4 bewoners een heel jaar lang van energie te voorzien.
120.000 toeren per minuut en meer. Dat is het toerental van de uitlaatgasturbine die eveneens een generator aandrijft. Om ook bij lage toerentallen energie te recupereren beschikt de turbine over een variabele geometrie. De turbolader werkt daarentegen zonder VTG.
128.000 kilometer werd door de verschillende varianten van de Porsche 919 Hybrid van begin 2014 tot eind mei 2017 tijdens raceweekends afgelegd (inclusief oefen- en kwalificatierondes).
193.000 kilometer aan testritten sinds 2013 vullen dit indrukwekkende getal verder aan.
243.000 kilometer lang had de waterpomp in de Porsche 919 Hybrid probleemloos gewerkt toen ze het tijdens Le Mans 2016 om 23.13 uur plots liet afweten. Om 1.56 uur keerden Bernhard/Hartley/Webber terug in de race met 39 ronden achterstand op de leiders.
(foto’s: porsche-press)
[/et_pb_text][et_pb_gallery admin_label=”Galerij” gallery_ids=”4315,4309,4311,4312,4313,4314,4310,4319,4316,4317,4318″ fullwidth=”on” orientation=”landscape” show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” background_layout=”light” auto=”on” auto_speed=”6000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]