Home > #Hoofdnieuws > Belcar: puntenstand en analyse na Superprix Zolder

Belcar: puntenstand en analyse na Superprix Zolder

Het Belcar Endurance Championship is drie wedstrijden ver en de eerste grote lijnen worden duidelijk. Vooraan maken de diverse Norma, van de Belgische en buitenlandse teams de dienst uit, maar voor de titel dienen de open prototypes rekening te houden met diverse outsiders uit de andere divisies. We maken een eerste stand van zaken voor de verplaatsing naar de Ardennen, midden juli.

Sportief gaat het Belcar voor de wind, met een startveld van 50 wagens tijdens het bezoek van het DTM en 40 bolides afgelopen weekend. Zowel in Spa, over anderhalve maand als midden augustus tijdens de 24 Uur van Zolder, mogen we ons dus aan een vol huis verwachten. Bovendien is er niet enkel kwantiteit, maar ook kwaliteit. We stellen vast dat het niveau van de teams, de rijders en de wagens, jaar na jaar stijgt en dat is dan ook de verdienste van die teams en rijders. Belcar verbleekt absoluut niet naast een internationale serie als Creventic en we konden vaststellen dat de Supercar Challenge het vandaag moeilijk heeft tegen het Belgische nationale kampioenschap. Ook de strijd op de piste was driemaal erg aantrekkelijk, met mooie winnaars en spanning op alle niveaus.

Waar beter?

Stilstaan is achteruitgaan en daarom geven we ook de voornaamste werkpunten die we de voorbije meetings hoorden in de paddock:

  • er is zo goed als unanimiteit over een verplichting voor een minimale rijtijd per piloot. Een piste zou kunnen zijn minimaal 25% bij teams van drie en 33% bij teams van twee rijders. De gentlemen drivers zorgen voor het budget en het is dan ook niet meer dan normaal dat zij ook aan de bak komen. “Anders dreigt ook een escalatie van de kosten met pure professionele line-ups”, gaf onder meer Lieven Goegebuer (Independent Motorsports) mee die zelf wel zijn ding deed in de Lamborghini “En hoe kan je anders enige sportieve trots hebben”, was een andere bemerking.
  • Ook de snelle interventies van de safety car liggen ter discussie. Een professionele rijder vertelde ons: “Er zijn andere opties bij een wagen die onbeschadigd in de grindbak zit dan meteen de safetycar de piste op te sturen. Code 60, full course yellow… het zijn opties die het verloop van de races minder ‘sturen’.
  • Een oplossing voor de klasse GT4, op basis van mogelijk een soort verhouding pk/gewicht, waarbij de Saker, Cayman, GT4… in dezelfde klasse spelen, is ook een denkpunt. Dat zou op zijn minst voor de enkele moedige teams in GT4 meer waar voor hetzelfde geld opleveren.

Puntenstand na Zolder

Uiteraard is PK Carsport na de tweede zege op rij de nieuwe leider in het Belcar Endurance Championship. Het team leidt na drie races de debatten met 101 punten, voor de No Speed Limit Porsche van Bouvy/Coens en de meer dan verrassende Mercedes-AMG GT4 van Spinoy/Heyer. Op vier vinden we de VR Racing Ford Mustang, een wagen uit een vierde verschillende klasse, terwijl Krafft Racing van Longin/Longin/Corten de top-5 afsluit. In Belcar 5 en 6 zijn de leiders Stevens Motorsport en Garage Van de Water.

Uitgebreide stand: hier

Afspraak dus midden juli voor de volgende wedstrijd van het Belcar Endurance Championship!