Na onze twee overwinningen in Corsica en Argentinië, hoopten Thierry en ik om opnieuw van ons te laten spreken in Chili. Dat is gebeurd… maar niet op de manier waarop wij dat hadden gewenst, helaas! Allereerst wil ik graag iedereen groeten en bedanken die ons op de ene of de andere manier gesteund hebben na ons spectaculair ongeval in de 8ste proef op zaterdagochtend. Ondanks de grote schok die we kregen, zijn we ongedeerd uit de crash gekomen. Toch moeten we enkele dagen rust inlassen zodat ons lichaam terug op kracht kan komen na de centrifugale kracht die we te verduren kregen tijdens deze serie van koprollen.
Het is op zo’n momenten dat we ten volle profiteren van het feit dat we steeds volop inzetten op fysieke training. Eveneens kunnen we vaststellen dat de veiligheid binnenin de rallywagens er sterk op vooruit gegaan is. Zonder een deftige fysieke voorbereiding, en materiaal dat op technologisch vlak op punt staat, en dan spreken we van de “overlevingscel” van de Hyundai, die perfect zijn rol vervulde, met de kuipstoel, de helm en ook de riemen van het HANS-systeem, hadden de gevolgen van ons ongeval veel zwaarder kunnen zijn. Toen Thierry en ik uit het wrak stapten waren we zeker wel in shock, maar we waren lichamelijk gezien ongedeerd… en dat is het belangrijkste.
Dat uitgelegd zijnde, kan ik jullie ook nog vertellen dat onze crash het gevolg was van een te optimistische nota in één van de bochten. Het scheelde in alle geval niet veel, misschien een twintigtal centimeter. Een klein foutje met grote gevolgen. Tijdens een deel van de verkenningen was de mist redelijk dik, wat het nog moeilijker maakte om het veeleisende parkoers, op vlak van het wegprofiel, dat zeer golvend is met veel zonken en toppen, te ontdekken en te begrijpen. Je kan het een beetje vergelijken met Finland. Chili heeft enorm veel bochten waar je de auto moet insturen zonder het einde van de bocht kunnen te zien.
Op vrijdag waren de proeven eerder smal en minder snel, en dat lag de Toyota’s wel goed. Zaterdag daarentegen waren de proeven breder en sneller en daar kon de Hyundai meer tot zijn recht komen op vlak van prestaties! En dat werd bevestigd na onze opgave door de snelste tijden die Sébastien Loeb en Daniel Elena realiseerden. De negenvoudige wereldkampioen slaagde er snel in de handeling van de i20 Coupé WRC in deze omstandigheden te begrijpen, daarenboven zorgen de punten die ze konden pakken, bovenop deze van Andreas Mikkelsen, ervoor dat deze Rally van Chili niet uitdraaide op een catastrofe voor Hyundai. De auto heeft duidelijk progressie gemaakt en dat beginnen we te voelen. Tijdens de eerste proef op zaterdag konden we de scratch noteren, en dat bewijst dat onze prestaties goed waren van zodra we niet meer als eersten de weg op moesten.
Comfortabel in Portugal
Laten we dus positief blijven, dit blanco resultaat van Chili zal ons toelaten om de Rally van Portugal op een meer “comfortabele” manier aan te vatten doordat we de weg niet zullen moeten openen op de eerste dag. En dat is zeker niet slecht. Men kan wedstrijd na wedstrijd opmerken dat het trio Ogier-Tänak-Neuville steeds vooraan terug te vinden is, en dat het resultaat steeds varieert in functie van de weersomstandigheden, de staat van de wegen, enz. Eveneens is het steeds zo dat wie de leiding neemt in het kampioenschap de volgende proef steeds in het nadeel is. Dus jullie hebben zeker al begrepen dat het seizoen nog lang is… Na 24 dagen ver van huis te zijn geweest, verlangde ik er reeds naar om mijn rol als papa terug op te nemen en een beetje rust te nemen tot eind deze week. Toch ben ik reeds op de terugvlucht met de administratieve voorbereidingen begonnen voor de Rally van Portugal.
Om alle geruchten op voorhand reeds te vermijden kan ik bevestigen dat Hyundai Motorsport op het einde van de week testen zal doen in functie van Portugal. Het was reeds lange tijd voorzien dat ik niet deel zou nemen aan de testen, en het is dus Julien Vial, die steeds een duo vormt met Bruno Thiry als onze ouvreurs, die het zitje naast Thierry zal innemen. Julien, met wie ik vaak samenwerk, kent ons notasysteem heel goed, en het is een zekerheid dat, als ik op een dag niet in staat ben om deel te nemen aan een rally, Julien klaar zal zijn om me te vervangen. Het is dus zeer belangrijk voor Julien Vial om zoveel mogelijk kilometers te maken in de Hyundai om een juiste indruk te hebben van de snelheid waarmee deze door het landschap raast. Tijdens deze testen is het ook pas vanaf de derde dag voorzien dat Thierry het stuur zal nemen. Dus geen reden tot ongerustheid…
Tot zeer binnenkort voor nieuwe avonturen. We kijken reeds uit naar de Rally van Portugal!
Nicolas Gilsoul