Dit weekend begint op Circuit Zolder jaargang 2019 van het Belcar Endurance Championship, als deel van het voorprogramma van de populaire DTM-meeting. Bert en Stienes Longin zijn vast van plan om aan het stuur van hun Norma-prototype van het Franse Krafft Racing het seizoen sterk te beginnen.
Twee races van zestig minuten staan er volgend weekend op Circuit Zolder op het programma, allebei met een meer dan goed gevulde startgrid van 50 wagens. Bert en Stienes Longin maken met hun Norma M20 deel uit van de Belcar 1-klasse, voorbehouden voor prototypes en sportscars. Die topcategorie telt 12 bolides.
“Ik denk dat ik mag stellen dat ik over enige Belcar-ervaring beschik, en de editie 2019 moet één van de beste seizoenen ooit worden”, stelt Bert Longin met een brede grijns. “Zowel qua kwaliteit als kwantiteit is dit absolute top. Zeker in een tijd waarin het niet evident is om de nodige budgetten voor een autosportprogramma te vinden doet dit heel veel deugd. Een dikke duim voor de Belcar-organisatoren.”
Bert en Stienes Longin gingen voor dit seizoen op zoek naar een bolide waarmee ze voorin kunnen meedraaien en vonden die bij het Franse Krafft Racing: een Norma M20 met atmosferische tweeliter krachtbron. “De mensen van Krafft zijn zo goed als de buren van Norma”, weet Bert Longin. “Ze hebben heel wat prototypes van het merk rijden en zijn dus ontzettend goed vertrouwd met de auto. Ze beschikken ook altijd over de meest recente evoluties.”
Een overschot van ervaring bij het team dus, maar voor Bert en Stienes is de Norma helemaal nieuw. “We hebben twee testdagen achter de rug”, stelt Longin jr. “Eén in Magny-Cours en één in Zolder. Alles verliep opperbest, maar we kunnen niet ontkennen dat we tegenover sommige andere Belcar-teams over veel minder ervaring qua racen met een prototype beschikken. Toch is het de bedoeling dat we van bij de start voorin meedraaien: dit weekend mogen we wel een podiumplaats ambiëren, denk ik.”
“Hola, ik wil wel winnen hoor”, valt vader Bert lachend in. “We beschikken allebei over genoeg vakkennis om dat op zijn minst te proberen. Wedstrijdritme is alvast geen probleem, want we hebben allebei al vier sprintraces in het NASCAR-kampioenschap achter de rug. Bovendien zijn er de Hankook-banden, die nieuw zijn voor iedereen. Dat maakt onze achterstand qua race-ervaring met een prototype meteen al wat kleiner.”
Het Belcar Endurance Championship is echter zo competitief dat het niet altijd makkelijk is om de concurrentie in te schatten. “De andere prototypeteams worden een serieuze kluif”, weet Stienes Longin. “En bij de GT’s? Het is nog een beetje koffiedik kijken over wat de Lamborghini’s SuperTrofeo zullen doen, maar we zullen zeker niet de fout maken ze te onderschatten. Na het weekend zal alles alvast veel duidelijker zijn.”
Op de vraag wat dan ambities voor het hele seizoen mogen zijn, hebben vader en zoon Longin dan wel weer hetzelfde antwoord in petto. “De titel!”, klinkt het in koor.
Noteren we nog dat Bert Longin een drukke zondag tegemoet gaat, want de Leuvenaar zal ook commentaar leveren bij de VRT-uitzending van de DTM-race. De eerste Belcar-race van 2019 staat op zaterdag om 17u10 op het programma, de tweede race van zestig minuten sluit op zondag om 16u25 het Zolderse openingsweekend af.
(persbericht)