Hoewel dit kampioenschap grotendeels uit races van lange adem bestaat, zijn het nochtans eerder twee sprintwedstrijden die in Limburg op het programma staan. Er worden dit weekend twee races van 60 minuten afgewerkt, één op zaterdag om 17u10 en één op zondag om 16u25.
911 klasse: Bouvy en Coens favoriet
De 911 klasse maakte vorig jaar al deel uit van het Belcar Endurance Championship en gaat in 2019 zijn tweede seizoen in. Deze klasse is voorbehouden aan de meest recente versies van de 911 GT3 Cup (zoals de 991 Gen I en Gen II), maar staat ook open voor de oudere modellen.Meervoudige Belgische kampioenen Fred Bouvy en Damien Coens delen opnieuw de #991 van No Speed Limit en het duo hoort logischerwijs tot de favorieten. Toch belooft het een open strijd te worden, met onder andere Nicolas Vandierendonck die samen met Filip Teunkens op de #3 EMG Motorsport zijn internationale race-ervaring wil laten spreken. Het team van Speedlover zal met drie wagens ook heel wat in de pap te brokken hebben. John de Wilde en Frank Beliën, allebei solo aan de start, hebben in het verleden al bewezen heel wat potentieel te hebben, terwijl ook Wim Meulders, dit weekend eveneens in de Porsche Carrera Cup Benelux aan de start, samen met teammaat Rik Renmans enige ambities koestert.
Luc Moortgat, een bekende naam uit de historic racerij, vormt bij LM Racing team met Dieter en Wim Kuijl, terwijl PG Motorsport twee familiale duo’s laat rijden: Tjarco en Tijn Jilesen aan de ene kant, Johan en Michael van Peperzeel aan de andere. Beide duo’s racen met een oudere Porsche 911 GT3 Cup Type 996.In de andere races van het seizoen zullen de Porsches dankzij de Michelin-banden, die het hele Porsche Endurance Trophy peloton uitrusten, allicht dubbele stints kunnen afwerken, maar bij de twee races van een uur van dit weekend zullen de Porschisten op andere kwaliteiten van hun 911 GT3 Cup moeten rekenen om zich in de algemene rangschikking van het Belcar Endurance Championship te onderscheiden.
Cayman Clubsport klasse: met Robert Doornbos als blikvanger
De grote nieuwigheid van het seizoen 2019 is uiteraard de nieuwe Cayman Clubsport klasse, voorbehouden aan de Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport (oude en nieuwe generatie). De nieuwe Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport werd recent geïntroduceerd en vormt binnen de uithoudingswedstrijden in de Benelux een schitterende springplank. Naast vijf wedstrijden in het Belcar Endurance Championship (allemaal behalve de 24 Uur van Zolder) prijkt er op de kalender van de Cayman Clubsport klasse begin juni ook een race op Circuit Zandvoort.Tijdens de grote première in Zolder krijgt het peloton het gezelschap van een grote naam. Robert Doornbos, voormalig F1-rijder voor Minardi en Red Bull Racing, werd door de Nederlandse Porsche-invoerder Paul van Splunteren uitgenodigd. Eén en ander zal bij Robert wel enige herinneringen losweken, want aan het begin van zijn carrière kwam hij uit voor het Speedlover-team van André van Hoof… Voor de andere rijders in de Cayman Clubsport klasse vormt de Nederlander alvast een mooie referentie.
“Het idee om met de nieuwe Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport een Endurance-serie te organiseren voor Gentlemen-rijders sprak mij direct aan”, aldus Paul Van Splunteren. “Omdat we met de Belcar-formule meerijden, willen we er op termijn een echt Benelux Endurance kampioenschap van maken, met wedstrijden in zowel België als Nederland. De Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport Trophy is een geweldige auto hiervoor. Een auto die zichzelf al bewezen heeft, in een nieuw jasje en met verbeterde hulpmiddelen als ABS, tractiecontrole en stabiliteitsmanagement. Echt makkelijk te rijden en met genoeg vermogen om het spannend te maken. Om onze steun aan het initiatief kracht bij te zetten, heb ik ook twee wedstrijdweekends gekozen om mee te doen. Volgend weekeinde hebben we onze Porsche ambassadeur Robert Doornbos, F1-analist bij Ziggo en natuurlijk ex-F1 rijder, gestrikt om een potje mee te rijden. Hij heeft zes jaar geleden voor het laatst een wedstrijd gereden, maar kan het nog echt, natuurlijk. We rijden buiten de punten en doen het samen vooral om deze klasse onder de aandacht te brengen.”
Bert Redant, samen met zonen Ayrton en Yannick met een bolide van Red Ant Racing aan de start, was één van de eerste die in de Cayman Clubsport klasse geloofde. Vader en zoons Redant zullen het onder andere moeten opnemen tegen Harold en Alexander Goddijn op de #701 van Team GP Elite. Ook het duo Niels Nipperus-Lars Poell (PG Motorsport) en het trio Ad Geerts-Luc Vanderfeesten-Sven van Laere (DVB Racing) hopen snel een rol van betekenis te kunenn spelen.Wie van hen als eerste winnaar het palmares van de Cayman Clubsport klasse mag openen? Afspraak in Zolder voor het antwoord!
(persbericht)
Kalender Porsche Endurance Trophy (911 klasse)
17-19 mei: Circuit Zolder – DTM (2x 60 minuten)
1-2 juni: Circuit Zolder – Superprix (180 minuten)
12-13 juli: Circuit Spa-Francorchamps – 25 Uur VW Fun Cup (180 minuten)
8-11 augustus: Circuit Zolder – Eleven Sports 24 Hours of Zolder
4-6 oktober: Circuit Zolder – American Festival Nascar Finals (125 minuten)
18-20 oktober: TT Circuit Assen – Final Races (125 minuten)
Kalender Porsche Endurance Trophy (Cayman ClubSport klasse)
17-19 mei: Circuit Zolder – DTM (2 x 60 minuten)
1-2 juni: Circuit Zolder – Superprix (180 minuten)
7-9 juni: Circuit Zandvoort – Pinksterraces (2 x 50 minuten)
12-13 juli: Circuit Spa-Francorchamps – 25 Uur VW Fun Cup (180 minuten)
4-6 oktober: Circuit Zolder – American Festival Nascar Finals (125 minuten)
18-20 oktober: TT Circuit Assen – Final Races (125 minuten)