Home > Circuit > VW Fun Cup: Allure Team knoopt weer aan met overwinning in Magny-Cours

VW Fun Cup: Allure Team knoopt weer aan met overwinning in Magny-Cours

Het moet gezegd dat de #277 Allure Team (Cédric Bollen-Gilles Debrus-Sébastien Kluyskens) weinig tijd nodig heeft gehad om de weg naar het succes terug te vinden in de VW Fun Cup! De drievoudige kampioen zegevierde bij zijn terugkeer naar het kampioenschap van Kronos Events al in de tweede meeting van het seizoen, voor het eerst sinds vijftien jaar betwist op het beroemde circuit van Magny-Cours.

Naar goede gewoonte was de winnaar van de verplaatsing naar Frankrijk een schoolvoorbeeld van geduld en regelmaat. Na een bewogen start die getekend werd door een onweersbui vanaf de derde ronde, en een tweede regenbui twee uur later, kon een te duchten trio zich vooraan afscheiden. De #277, die samen met de #426 van Martin Leburton (Acome Racing) en de #219 van Anthony Lambert (CG Racing) in de fout ging bij het aanremmen van de haarspeldbocht van Adelaide wanneer de hemelsluizen werden geopend, sloeg samen met twee wagens van Socardenne by Milo (de #289 van polesitters Lorenzo Donniacuo, Logan Jadot en Tom Rensonnet, en de #149 bestuurd door Kevin Caprasse, Matteo Raspatelli en Christophe Nivarlet, een kloof op de concurrentie.

Spannend slot

Vijf uur lang wisselden die drie teams de leidersplaats uit… alvorens de #277 stelselmatig de bovenhand begon te nemen op een asfaltlint dat ondertussen helemaal was opgedroogd. Op twee uur van het einde werden de kaarten echter herverdeeld door de enige neutralisatie van de wedstrijd. Het gevolg was een razend spannende finale. Na acht uur racen met einde in het donker, kwam Cédric Bollen als leider voorbij de zwart-witgeblokte vlag… met amper zeven seconden voorsprong op Lorenzo Donniacuo (#289) en tien op Kevin Caprasse (#149)! Een knappe overwinning die de #277 bovendien ook de leiding in het kampioenschap oplevert.

Na een catastrofaal openingsweekend wou de formatie van Socardenne by Milo orde op zaken zetten in de Nièvre. De regerende kampioen greep weliswaar naast de bovenste podiumtrede, maar kon meer dan tevreden zijn met de top 3-noteringen van de #289 en de #149.

Aan zijn zijde realiseerde de #269 Jac Motors een gelijkaardige prestatie als in Mettet: een regelmatige wedstrijd die Mathieu Detry, David De Saeger en Sébastien Incardona een knappe vierde plaats opleverde. Ze deden beter dan de #2 DRM Autographe (Edouard Mondron-Gilles Smits-Wolfgang Reip) en de #44 Jac Motors (Laurent Jaspers-Hubert Bauthier-Michaël Leenders). Ondanks een lastige Franse afspraak konden de laureaten van de Kronos 8 Hours of Mettet de schade beperken, iets waar anderen niet in geslaagd zijn. We denken dan vooral aan de #426 Acome Racing van Martin Leburton, Pierre en Gilles Piron, eerst geveld door een probleem met het steunpunt van de uitlaat en later definitief uitgeschakeld door een kapotte versnellingsbak, en de #499 DRM Art Blanc Tourneur (Gilles Mondron-Emile de Dryver-Simon Tourneur), die de handdoek in de ring moest gooien na een glijpartij over de olie van de kapotte motor van de #888 AC Motorsport – Arwac Racing.

Het nieuwe Fun-klassement, voor teams zonder Top Gun-rijder, werd gedomineerd door de #406 8Ks Corse Warner Experience (Federico Sordini-Claudio Cappelli), auteur van een prachtige inhaalrace van de negende startplaats naar de zevende positie in het algemene klassement. Net als in Mettet, mocht de #278 van Manu Nava, David Doutrepont en Stéphane Charlier plaatsnemen op de hoogste podiumtrede van het Pure-klassement, bovenop een achtste plek algemeen. Net daarachter eindigden de regerende kampioenen in Pure, Amine Zeghouani, Sébastien Dorkel, Jean-Luc Vandormael en Hakim Ouassini. De twee bovengenoemde auto’s werden als kers op de taart ook respectievelijk tweede en derde in de Fun-rangschikking.

 

We noteren tot slot de overwinning in de Evo2-categorie voor de #227 Jusi Racing van Jurgen Vermeulen, Kurt Heirman, Diederik Ceyssens en Linus Christiaens. Een succes dat hen ook de leiding in het kampioenschap oplevert voor de bolides van de vorige generatie uitgerust met een dieselmotor.

Biplace: Monster Trendy by Milo bevestigt

De afwezigheid van Francis Plunus, Eric Jardon et Christian Houbben, winnaars van de Biplace-categorie in Mettet met de #342 Monster Trendy by Milo, werd perfect opgevangen door Kevin Balthazar, Kevin Caprasse, Lorenzo Donniacuo, David Nevers, Romain Degeer, Tom Rensonnet en Christophe Nivarlet. Een overwinning waardoor ze hun voorsprong in het kampioenschap uitbouwen. Net daarachter bleef de #375 Mazuin Sport (Camille Mazuin-Michaël Mazuin-Louis Mazuin-Damien Dupont-Antoine Potty) druk uitoefenen tot het einde. Die knappe prestatie werd beloond met een bemoedigende zilveren medaille. Het team van de familie Mazuin deed beter dan Corentin Gilson en Maxime Musin, die de #364 CG Racing een tweede podium van het seizoen bezorgden.

Na deze eerste, uitermate boeiende verplaatsing buiten de landsgrenzen, maakt de VW Fun Cup powered by Hankook zich op voor een terugkeer naar Belgisch grondgebied, met een eerste afspraak op het Circuit de Spa-Francorchamps tijdens het weekend van 25 en 26 mei. Een generale repetitie voor de 25 Hours VW Fun Cup die voor spektakel zal zorgen!

You may also like
VW Fun Cup: de familie Mazuin mikt hoger
VW Fun Cup: het Zolder Fun Festival bevestigd op 15 en 16 oktober 2022
VW Fun Cup: continuïteit op de kalender van 2022
VW Fun Cup – Zolder Racing Festival: Cédric Bollen met een zucht voorsprong in Zolder in de Hankook Qualifying Trophy