Home > #Hoofdnieuws > Opinie: de schande van de Aarlenstraat

Opinie: de schande van de Aarlenstraat

Wij dachten eerlijk gezegd dat het om een late en slechte aprilgrap ging… Denis Dupont krijgt op amper een week van de start van het seizoen in TCR Europe te horen dat hij niet zal racen als ambassadeur van het RACB National Team. Reden? Geen geld… Ook dat zou je kunnen catalogeren onder de noemer slechte humor, maar dat is het uiteindelijk niet. Dit is de trieste realiteit in ons land en de voortzetting van een wanbeleid van de voorbije jaren door de Belgische federatie, waarbij geen enkele van de jonge talenten die ‘zorgvuldig’ werden ‘uitgekozen’ in de diverse stuurwielen, verder kwamen dan één of twee seizoenen.  De aanhalingstekens staan er niet toevallig, de reden vult u zelf maar in.

Want laten we wel wezen, de federatie beschikt over voldoende fondsen, sommige bronnen geven aan dat 300.000 euro ongeveer drie procent van de jaaromzet van de VZW is, om echt jong talent te ondersteunen. Welke sportfederatie geeft amper 3% aan jeugdwerking en talentondersteuning uit? Blijkbaar de Belgische autosportfederatie en dat ondanks de steun van onder meer de Nationale Loterij. Als een vader met een doorsnee inkomen zijn zoon in de Formula Renault aan de start krijgt, dan is het hoogst bedenkelijk dat de ‘manager’ van het RACB National er niet in slaagt om voldoende sponsoring voor twee rijders te vinden.

Voor ons is het de rol en de plicht van de federatie om talent echt te steunen en dat is niet wat vandaag gebeurt. Na een verkiezing van een stuurwiel moet een duidelijk plan op tafel komen, liefst ook financieel transparant, een plan dat voorziet in de quasi volledige ondersteuning van de betrokken rijders en dat over meerdere jaren. Ulysse De Pauw kreeg amper één seizoen de tijd om zich te bewijzen en werd dan bij het oude vuil gezet… Dennis Dupont krijgt dan weer tien dagen voor de start van het seizoen een rood licht. Is dat de vorming van jongeren of is dat het breken van jong talent? U vult het zelf maar in. Hoe dan ook als de RACB nu niet ingrijpt en de zaken anders aanpakt met mensen die wel kennis van zaken hebben, dan hoeft het voor ons niet meer.

We moeten ons als autosportmedium – blijkbaar zijn wij de enige die dat doen, de collega’s zwichten liever voor de euro’s voor een advertentiecampagne, net als bij dopingnieuws  – de vraag stellen of het niet dringend tijd is dat de Koninklijke Belgische Automobielbond of RACB zichzelf in vraag zelf. Fred Rutten mocht na drie maanden bij Anderlecht vertrekken, bij de Belgische autosportfederatie duurt het veel en veel langer alvorens de bezem door de slecht functionerende bureaus gehaald wordt. Wie verantwoordelijk is voor een dergelijke reeks fiasco’s moet opstappen, liefst op eigen initiatief en anders met zachte dwang.

http://www.autosportwereld.be/2019/01/08/het-racb-national-team-zegen-of/