In de historische rallysport is de bedrijfszekerheid van een klassieke rallywagen, ook al is die nieuw opgebouwd, vaak doorslaggevend voor het resultaat. Dat bleek nog maar eens in de TAC Rally, waar de favorieten geveld werden door mechanische pech. Zo ging de overwinning naar streekrijder Nick Toorré, die zijn zelf geprepareerde en gebouwde Ford Sierra Cosworth verrassend naar de zege stuurde.
Voor de start van de wedstrijd verwachtte iedereen een duel tussen Dirk Deveux met zijn Ford Sierra Cosworth en Glenn Janssens. De winnaar van de Spa Rally kon zijn favorietenrol echter niet waarmaken, want de schakeldoos van de Ford kraakte verschrikkelijk. “We hebben al vanaf de start geen derde versnelling en de bak is onmogelijk te vervangen door ons team tijdens de service. Ik probeer het einde van de wedstrijd te halen, al kraakt de bak steeds harder”, vertelde Deveux, die ondanks zijn technische problemen toch nog de tweede plaats uit de brand sleepte.
Pech nekt Janssens
De strijd in Historic werd volledig gedomineerd door Glenn Janssens met zijn geweldige Porsche 911. De Oost-Vlaming miste ritme, al was dat niet meteen te merken: “Op de eerste proef in Schuiferskapelle ging ik twee keer van de baan. Gelukkig zonder veel erg, maar het had slechter af kunnen lopen,” aldus Janssens, die dit jaar weer vaker wil rijden, maar in het slot van de wedstrijd ook moest opgeven met transmissieproblemen.
Nick Toorré profiteerde maximaal en behaalde zijn eerste overwinning met de Ford Sierra Cosworth, die hij zelf bouwde en ontwikkelde. Toorré en Deveux delen de tweede plaats in het kampioenschap, maar de leiding is nog altijd in handen van Arthur Kerkhove, die niet de ambitie had om de strijd aan te gaan met deze krachtige Youngtimers. “Ik moet het van de regelmaat en moeilijke omstandigheden hebben,” verklaarde de rijder uit Ronse, die resoluut mikt op de Historic-titel: “Met onze Escort wordt dat moeilijk, al zijn we goed gestart. Daarom wil ik misschien in de loop van het seizoen de overstap wagen naar een YoungTimer.”
Door een halve minuut straftijd (extra service aan een kapotte benzinepomp) zakte Frank Baert terug naar de 4de plaats, achter Sasha Oosterlinck. Koen Verhaeghe werd 6de voor Marijn Hoens en Jozef Lapeire.
(persbericht)