Home > #Hoofdnieuws > China 1000: GP Duitsland 1961 is de honderste

China 1000: GP Duitsland 1961 is de honderste

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.19.9″][et_pb_row admin_label=”Rij” _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text admin_label=”Tekst” _builder_version=”3.19.9″]

Stirling Moss is op weg naar de zege in de GP van Duitsland 1961. Een nieuwe mijlpaal in de F1 geschiedenis want het betrof, 11 jaar na de allereerste Grand Prix ondertussen de 100ste wedstrijd van het F1 kampioenschap!

Wel of niet eenzelfde band gebruiken of gaan voor specifieke banden voor de regen, dat was de vraag. De dominante Ferrari’s kregen in de race problemen al had Phil Hill in de trainingen de magische muur van de 9 minuten doorbroken in een ronde van 8’55″2. Maar de zege was voor de uitgekookte Stirling Moss in de blauwe Rob Walker Lotus, die 21 seconden voor publiekslieveling Wolfgang Von Trips op Ferrari zou eindigen. Het zou de laatste zege worden voor Moss, die in het daaropvolgende voorjaar een zwaar ongeval kreeg op Goodwood dat zijn F1 carrière zou beëindigen. Het zou ook de laatste Grand Prix worden voor Von Trips, die de daaropvolgende race in Monza zou omkomen bij een ongeval. Phil Hill werd op het einde van het jaar de eerste Amerikaanse wereldkampioen.

(foto: Wikipedia/credit: Lothar Spurzem onder CC-BY-SA-2.0-DE)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/04/1280px-Lotus_18_Formula_Junior_of_Roger_Ealand.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]

De Lotus 18/21

In de Formule 1 was er sedert die eerste Grand Prix in 1950 een en ander gewijzigd. De wereldraad had de “dure”, grote 4.5-liter motoren verbannen, waardoor eind jaren 50 zelfs even het F1 kampioenschap werd gereden met… F2 wagens! Maar in 1961 was de 1500cc formule in werking getreden. Weg waren de grote mastodonten met motor voorin. De nieuwe F1 had nog steeds een buizenchassis maar was een lichte en wendbare wagen met laag zwaartepunt en de motor achterin. De viercilinder Coventry Climax FPF zette maar 158 pk bij 7800 toeren op de baan maar de wagen moest het vooral hebben van de “technologie”, zoals de dubbele triangelophanging.

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]

De wereld in 1961

1961 was het jaar van de bouw van de Berlijnse muur en de inauguratie van John F. Kennedy als president van de VS. Joeri Gagarin vliegt als eerste mens rond de aarde en de VS trachten via de Varkensbaai in Cuba binnen te vallen, wat bijna tot een derde wereldoorlog leidt. In eigen land wordt de voorrang van rechts ingevoerd.

1961: het jaar van Elvis Presley

De “King” zette het jaar in met Are You Lonesome tonight”  maar keerde voor de zomer nog terug met Surrender. Ondertussen kon hij ook nog kapitaliseren op Wooden Heart, een bewerking van een Duits volksliedje “Muss i denn…” dat was uitgebracht door Joe Dowell en gebruikt werd in de Elvis film “G.I. Blues”

In de cinema

Voor elk wat wils. Een komedie voor wie met Marilyn Monroe wil dwepen (The Misfits) en Katherine Hepburn voor de romantische zielen (Breakfast at Tiffany’s). De stoere mannen gaan naar The Guns of Navarone kijken maar wie wil scoren bij “het lief”, die gaat naar de absolute kaskraker Westside Story! Ja, in deze tijden wil iedereen wel “to be in America”…

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/04/p913_v_v8_aa.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/04/images.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/04/b522c6f4814410a6186c07f5c6f9c929.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/04/West-Side-Story-19_0.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Mercedes brengt hulde aan de F1-wagen
F1 2023: wie stelt wanneer voor?
Vaarwel 2022, op naar een spetterend 2023!
F1 Spa: bekende koppen in de paddock